Polscy matematycy z medalami

Polscy matematycy

Studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej zdobyli medale w 31. edycji międzynarodowego konkursu matematycznego. W bułgarskim Błagojewgradzie rywalizowało prawie 500 młodych matematyków z całego świata.

Polscy matematycy z udanym występem w IMC

.Uczestnicy konkursu IMC (International Mathematics Competition for University Students), który zakończył się 11 sierpnia, w ciągu dwóch dni mieli do rozwiązania 10 zadań, przygotowanych przez jury pod przewodnictwem prof. Johna Jayne’a z University College London. Na podstawie punktów, które zdobyli zawodnicy przyznano nagrody indywidualne i zespołowe.

Jedną z nagród głównych (Grand Grand First Prize) odebrał Łukasz Orski z UJ – lepsi od niego byli tylko uczestnicy z Rosji i Niemiec. Złote medale przypadły Korneliuszowi Obarskiemu, Pawłowi Pielasie, Szymonowi Śmigielskiemu i Antoniemu Puchowi z UW. Złoto przyznano również Bartłomiejowi Bychawskiemu i Andrieiowi Karmanovichowi z UJ oraz Michałowi Warmuzowi i Piotrowi Łukasiewiczowi z AGH, a srebro – Aliaksieiowi Mamonau z UJ.

W rywalizacji zespołowej Uniwersytet Jagielloński znalazł się na trzeciej pozycji – po Petersburskim Uniwersytecie Państwowym (Rosja) i Uniwersytecie w Bonn (Niemcy). Team z UW zajął 7. miejsce. Gospodarzem zawodów był Uniwersytet Amerykański w Błagojewgradzie. IMC jest organizowany od 1994 roku, od 14 lat zawsze w Bułgarii. W 2002 r. konkurs odbył się w Warszawie. Wśród laureatów są m.in. zdobywcy prestiżowego Medalu Fieldsa przyznawanego wybitnym młodym matematykom – irański Kurd Caucher Birkar i Ukrainka Maryna Viazovska.

Jeśli nie umiesz matematyki, nie znaczy że jesteś humanistą

.Na temat tego jak powinna być nauczana matematyka w polskich szkołach na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA w tekście „Jeśli nie umiesz matematyki, nie znaczy że jesteś humanistą„.

„Do pierwszych klas trafiają nauczyciele po skończonej pedagogice, którzy, eufemistycznie określając, orłami matematycznymi nigdy nie byli. I swoją niechęć do matematyki przekazują uczniom. Nie pomagają im programy i podręczniki, w których pełno gotowych szablonów do wypełnienia, albo wręcz odpowiedzi do wyboru. Jak dziecko ma się nauczyć myślenia? A matematyka tego ma nauczyć przede wszystkim”.

„Gdy mój syn był w drugiej klasie szkoły podstawowej wprowadzono do programu działania na ułamkach. Chyba on jeden dawał sobie z tym wówczas radę. I przyznał: „Moi koledzy wiedzą jak to się robi, ale nie wiedzą jak jest naprawdę”.

„Są dwa główne powody utraty matematycznego wątku: za dużo formalnych reguł, za mało zdrowego rozsądku” – tę parafrazę fraszki Jerzego Paczkowskiego przyjęła Danuta Zaremba za motto swojej znakomitej acz mało wykorzystywanej książki „Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom”. To poradnik dla rodziców i nauczycieli. Pokazuje przykłady, jak omijać formalne reguły, wzory, schematy.

.”Nauczyć matematyki może się każdy. I każdemu jako szkoła logicznego myślenia się przyda. Dobry matematyk bowiem to nie ten, który sprawnie liczy, tylko ten, kto dba o precyzję wypowiedzi i wyciąga logiczne wnioski. Tak zwane zadania tekstowe mogą być podawane jako atrakcyjne zagadki do rozwiązywania w pamięci. Można i trzeba mówić ciekawie, zachęcać i chwalić. Bo nie ma nic gorszego, jak utrwalić przekonanie, że matematyka jest trudna i nie da się jej nauczyć” – pisze Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 14 sierpnia 2024