Przywódca Iranu grozi Izraelowi i USA. „Wrogowie otrzymają miażdżącą odpowiedź”

Ali Chamenei

Najwyższy przywódca polityczny i duchowy Iranu Ali Chamenei zagroził Izraelowi i USA „miażdżącą odpowiedzią” za ataki izraelskiej armii i jej sojuszników – podała agencja AP. Polityk nie sprecyzował czasu ataku, ani jego zakresu.

Ali Chamenei grozi Izraelowi i USA

.”Wrogowie, czy to syjonistyczny reżim, czy Stany Zjednoczone, z pewnością otrzymają miażdżącą odpowiedź na to, co robią Iranowi i narodowi irańskiemu oraz frontowi oporu” – powiedział Ali Chamenei w nagraniu wideo opublikowanym przez irańskie media państwowe. Jak zauważyła agencja AP przywódca zapowiedział odwet, w momencie, gdy irańscy urzędnicy coraz częściej grożą przeprowadzeniem kolejnego uderzenia na Izrael po ataku do którego doszło 26 października. Był on wymierzony m.in. w irańskie bazy wojskowe. Zginęło w nim co najmniej pięć osób.

Według opracowania sporządzonego przez waszyngtoński Ośrodek Studiów na Wojna (ISW) w oparciu o doniesienia zachodnich mediów, Iran odpowie na niedawne ataki Sił Obronnych Izraela (IDF) wystrzeliwując jednokierunkowe drony uderzeniowe i pociski balistyczne. Jak podał „New York Times”, Chamenei nakazał 29 października irańskiej Najwyższej Radzie Bezpieczeństwa Narodowego zaplanowanie odwetowego ataku na Izrael.

Jak wylicza ISW, w ostatnich miesiącach Iran używał w atakach na Izrael m.in. dronów Shahed o zasięgu 600 i 2500 km, również irańskich dronów KAS-04 i Al Arfad, a także rakiet manewrujących Arqab o zasięgu ponad 1600 km. Od 2018 r. Iran ma w swoim arsenale także rakiety balistyczne krótkiego zasięgu, w tym Zelzal, Fateh-110 i Zolfaghar. Nie zostały one użyte podczas ataków na Izrael od czasu rozpoczęcia konfliktu 7 października 2023 r. ISW poinformował, że Islamski Ruch Oporu w Iraku przyznał się do dziewięciu ataków dronów, do których miało dość 31 października i 1 listopada, wymierzonych w nieokreślone lokalizacje w Izraelu. Źródło zbliżone do szyickich bojowników niedawno ostrzegło, że w listopadzie grupa planuje podwoić liczbę ataków wymierzonych w Izrael.

AP podała, że ajatollah Chamenei spotkał się 2 listopada ze studentami z okazji upamiętnienia ataku z 4 listopada 1978 r. irańskich żołnierzy na protestujących studentów z Uniwersytetu Teherańskiego, przeciwko rządom szacha Iranu Mohammada Rezy Pahlawiego. W strzelaninie zginęło i zostało rannych kilku studentów, co doprowadziło do eskalacji napięć w Iranie, które ostatecznie doprowadziły do ucieczki szacha z kraju i rewolucji islamskiej w 1979 roku. 3 listopada Iran uczci 45. rocznicę tzw. kryzysu zakładników w ambasadzie USA. Szturm na placówkę dyplomatyczną oraz wzięcie zakładników przez islamskich studentów 4 listopada 1979 r. doprowadził do 444-dniowego kryzysu między Iranem a USA.

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 2 listopada 2024
Fot. Flickr/Simon Dawson/No 10 Downing Street.