Rosjanie kradną dzieła sztuki z Ukrainy na skalę II wojny światowej

Według naukowców i ekspertów dokumentujących szkody wywołane przez rosyjską agresję na Ukrainę, coraz więcej dowodów przemawia za tym, że siły rosyjskie systematycznie kradną dzieła sztuki i zabytki z Ukrainy na skalę niespotykaną w Europie od czasów nazistowskiej grabieży podczas II wojny światowej, podaje portal NBC News.
.Jak twierdzą naukowcy, kradzież obejmuje cenną złotą biżuterię scytyjską datowaną na IV wiek p.n.e., a także starożytne monety i tysiące obrazów z muzeów oraz prywatnych kolekcji. Niektóre dzieła sztuki i kultury zostały poważnie uszkodzone i zniszczone, w tym wielowiekowe cerkwie prawosławne, biblioteki i obrazy jednej z najbardziej znanych ukraińskich artystek, Mariji Prymaczenko, której prace zostały okrzyknięte przez Pabla Picassa „artystycznym cudem”.
Ukraińskie dzieła sztuki – jeden z celów Putina
.Zdaniem ekspertów zorganizowana kampania grabieży i niszczenia, która jest wymierzona w setki pomników historii Ukrainy, takich jak kościoły i muzea, ma na celu wymazanie historii i tożsamości kulturowej Ukrainy. Zanim 24 lutego 2022 roku prezydent Rosji Władimir Putin zarządził inwazję na Ukrainę, to wielokrotnie przekonywał, że idea odrębnej ukraińskiej tożsamości narodowej jest fikcją. Rosyjska propaganda od dłuższego czasu stara się wmówić światu, że Ukraina „od zawsze” stanowiła część „rosyjskiej historii, kultury i przestrzeni duchowej” oraz, że brak jej „prawdziwej państwowości”.
„Próbują wymazać ukraińską tożsamość, dokładnie tak jak robili to naziści” – stwierdził Chris Marinello, prawnik zajmujący się restytucją dzieł sztuki i założyciel firmy, której zadaniem jest odzyskiwanie skradzionych oraz zrabowanych dzieł sztuki. „Siły Putina zbombardowały, ostrzeliwały i zniszczyły setki ukraińskich zabytków, które uosabiają ukraińską tożsamość i dziedzictwo narodowe – od kościołów i muzeów po stanowiska archeologiczne i pomniki. Putin tara się wyeliminować fizyczne oznaki charakterystycznej kultury Ukrainy, aby mógł udowodnić swój wypaczony pogląd głoszący, że taka kultura nie istnieje.” – powiedział Richard Kurin, reprezentant Smithsonian Institution.
Zaplanowany atak na muzeum w Iwankowie
.Zdjęcia satelitarne udowadniają, że w znacznej części przypadków celem ostrzałów były muzea lub inne miejsca kultury położone z dala od linii frontu. Jednym z przykładów takich zaplanowanych destrukcyjnych działań rosyjskiego agresora było zniszczenie Iwankowskiego Muzeum Lokalnej Historii, które to zaledwie kilka dni po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę zostało zbombardowane. Ostrzał został dokonany pomimo tego, że według naukowców muzeum nie znajdowało się w pobliżu żadnych celów bojowych, ani wojskowych. W jego wyniku w muzeum wybuchł pożar, który zniszczył i uszkodził wiele dzieł Prymaczenko, której żywe, fantastyczne obrazy zwierząt zainspirowały malarza Marca Chagalla.
„Atak na muzeum w Iwankowie jest częścią wzorca ukierunkowanego niszczenia ukraińskich miejsc kultury”, stwierdziła Katharyn Hanson, szefowa badań w Smithsonian Cultural Rescue Initiative. Jak dodała kradzieży bezcennych ukraińskich dzieł sztuki na zajętych przez wojska rosyjskie terenach nie można tłumaczyć jako skutku braku zdyscyplinowania żołnierzy Federacji Rosyjskiej. Ekspertka wyjaśniła, że badania jej instytucji jednoznacznie dowodzą, że: „ta grabież jest sponsorowana przez państwo rosyjskie”.
Raport UNESCO ws. zniszczeń ukraińskiego dziedzictwa narodowego
.W marcu UNESCO poinformowało, że zweryfikowało uszkodzenia 248 miejsc kultury na Ukrainie, w tym 107 miejsc kultu religijnego i 12 bibliotek. „Mamy tę listę zweryfikowanych zniszczeń, a liczby wciąż rosną” – powiedziała Krista Pikkat, dyrektor UNESCO ds. kultury i sytuacji kryzysowych. Bank Światowy niedawno oszacował, że dotychczasowy koszt zniszczeń budynków kulturalnych Ukrainy i kolekcji dzieł sztuki w wyniku inwazji wynosi prawie 2 miliardy dolarów.
Międzynarodowe organizacje kulturalne i Interpol ostrzegają władze w całej Europie i na świecie, aby zwracały uwagę na dzieła sztuki skradzione z Ukrainy. Międzynarodowa Rada Muzeów wydała „awaryjną czerwoną listę” zagrożonych dzieł sztuki, z której UNESCO korzysta teraz do szkolenia funkcjonariuszy granicznych w innych krajach, poinformowali przedstawiciele ONZ.
Zagrożone ukraińskie dziedzictwo narodowe
.Na temat zagrożonych zniszczeniem przez rosyjskiego agresora ukraińskich zabytków, które zostały wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze prof. Michał KLEIBER w tekście “Alert UNESCO dla Ukrainy“.
“Wśród zagrożonych miejsc olbrzymiej, globalnej wagi są z pewnością miejsca znajdujące się na niezwykle prestiżowej liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Na terenie Ukrainy istnieje siedem miejsc z tej listy, a cztery z nich znajdują się w dużych miastach – Kijowie, Lwowie, Czerniowcach i Sewastopolu – co w aktualnych realiach agresji naraża je bezpośrednio na zniszczenie. Nie jest oczywiście żadną pociechą, że zniszczenie dwu z siedmiu miejsc już obecnych na liście UNESCO nie wydaje się możliwe z czysto praktycznych powodów. Nie ulegną zapewne dewastacji obiekt znajdujący się dzisiaj na będącym pod całkowitą kontrolą Rosji Krymie (Chersonez Taurydzki będący pozostałością greckiej kolonii sięgającej czasów V w. p.n.e.) bądź pierwotne lasy bukowe w ukraińskich Karpatach przy granicy z Polską, Słowacją i Rumunią”.
.“Pozostałym miejscom z listy UNESCO grozi poważne niebezpieczeństwo. Wśród nich jest niewątpliwie Stare Miasto we Lwowie ze swymi licznymi, niezwykle cennymi zabytkami. Historycznie to ważny ośrodek regionu Galicji, a dziś zachodniej Ukrainy, miasto wielu kultur, narodów i religii, którego odwiedziny są wręcz niezbędne do zrozumienia współczesnej Ukrainy. Lwów został założony ok. 1250 roku. Dogodne położenie geograficzne sprzyjało rozwojowi miasta stającego się głównym ośrodkiem administracyjnym, religijnym i handlowym regionu Galicji. W ścisłym centrum miasta znajduje się kryjąca wiele ciekawych budowli starówka ze średniowieczną siatką ulic otoczoną renesansowymi i barokowymi zabudowaniami. Na pobliskim wzgórzu wznoszą się ruiny Wysokiego Zamku. Wraz z podzamczem ta część miasta stanowi najstarszą jego część, sięgającą V wieku. O wielokulturowości miasta świadczą liczne kościoły różnych wyznań. Najważniejszym z nich jest położona w centrum, pochodząca z czasów gotyku, łacińska bazylika archikatedralna pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Z XIV wieku pochodzą katedra ormiańska oraz położony w południowo-zachodniej części, zbudowany na planie krzyża greckiego prawosławny sobór św. Jura ze słynną ikoną Matki Boskiej Trembowelskiej” – pisze prof. Michał KLEIBER.
NBC News/WszystkoCoNajważniejsze/MJ