Tesla najchętniej kupowanym elektrykiem w Polsce

Tesla utrzymała w 2024 r. pozycję najpopularniejszej na polskim rynku marki oferującej samochody elektryczne – poinformował IBRM Samar.
Tesla najpopularniejszym elektrykiem w Polsce
.W 2024 roku Tesla sprzedała najwięcej na polskim rynku samochodów w pełni elektrycznych BEV (battery electric vehicle), osiągając udział 22,54 proc. w tym segmencie – wynika z danych IBRM Samar. Ogółem w 2024 roku w Polsce zarejestrowano 392 nowe pojazdy tej marki. Tesla odnotowała spadek sprzedaży o 8,62 proc. w porównaniu do 2023 r., w którym osiągnęła wynik 429 rejestracji.
Na drugim miejscu w 2024 r. uplasował się Mercedes z wynikiem 278 zarejestrowanych nowych pojazdów elektrycznych (blisko 16 proc. udziałów). Koncern ze Stuttgartu osiągnął 23 proc. wzrost r/r. Kolejne miejsca zajęły BMW i Renault z wynikami, odpowiednio 166 i 160 rejestracji. O ile jednak bawarska marka odnotowała spadek o 7,26 proc., to francuski producent osiągnął skokowy wzrost – o ponad 171 proc.
Ranking najbardziej popularnych samochodów elektrycznych w Polsce
.W rankingu najbardziej popularnych w Polsce modeli samochodów elektrycznych pierwsze miejsce zajęła Tesla Model Y z 244 rejestracjami w 2024 r. Drugą pozycję zajęło elektryczne Renault Megane ze 150 zarejestrowanymi pojazdami, na trzecim uplasowała się Tesla Model 3 ze 145 rejestracjami, a na czwartym Dacia Spring – z 99 zarejestrowanymi pojazdami. Z kolei najbardziej popularny elektryczny model Mercedesa EQA zajął piątą pozycję osiągając 95 rejestracji.
Miliarder, współwłaściciel i prezes Tesla Motors oświadczył, że Niemcy „za bardzo koncentrują się na przeszłych winach”. „Dzieci nie powinny ponosić winy za grzechy swoich pradziadków i bardzo ważne jest, aby ludzie w Niemczech byli dumni z bycia Niemcami” – powiedział do uczestników spotkania w Halle.
Czy Europa może zostać liderem technologicznym?
.Taką kwestie rozważa w swoim artykule prof. Michał KLEIBER, redaktor naczelny „Wszystko Co Najważniejsze„, pofesor zwyczajny w Polskiej Akademii Nauk, prezes PAN 2007-2015, minister nauki i informatyzacji 2001-2005.
Aktualne dane dotyczące dominacji USA i szybko rosnącej potęgi Chin oraz słabej pozycji Europy na światowych, najszybciej rozwijających się rynkach są prawdziwie niepokojące. Nie ma bowiem lepszego gwaranta stabilnego, długoterminowego wzrostu gospodarczego, zapewniającego trwale rosnący dobrostan obywateli państw i całych regionów, od aktywnego stawiania przez nie na rozwój innowacyjnych usług i produktów umożliwiających globalną konkurencyjność.
W ogólnym ujęciu główne powody przegrywania tej rywalizacji przez państwa Europy to:
- brak społecznej kultury powszechnego wspierania innowacyjności i promocji jej znaczenia dla rozwoju,
- przeregulowanie unijnej gospodarki skutkujące niższą zdolnością do wdrażania przez firmy technologicznych nowości,
- znacznie niższe niż w USA i Chinach oraz nieoptymalnie ukierunkowane wydatki na badania i rozwój (B+R).
.„Kultura szacunku dla innowacyjności, czyli przemyślane poglądy społeczeństwa na rolę innowacyjnego angażowania się przedsiębiorców i badaczy, a w konsekwencji na konkurencyjność biznesu są w demokratycznych państwach bardzo ważne, przekładają się bowiem bezpośrednio na legislacyjne działania polityków w sprawach finansowania badań i wspierania innowatorów. Wielką rolę do odegrania mają media, w których aktywne i stałe analizowanie znaczenia skomplikowanego dzisiaj podłoża szybkiego gospodarczego rozwoju jest istotnym elementem promocji kultury mądrego wspierania naszej przyszłości. Wobec złożoności dzisiejszych osiągnięć technologicznych jest to z pewnością niełatwe zadanie, a polskie media mają w tej sprawie szczególnie dużo do zrobienia” – zaznacza profesor.
LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-michal-kleiber-high-tech-szanse-europy/
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ