Virgin Trains przełamuje 30-letnią dominację Eurostaru

Virgin Trains

Virgin Trains po uzyskaniu zgody Office of Rail and Road (ORR) przełamuje 30-letni monopol Eurostaru w tunelu pod La Manche.

.Brytyjski organ regulacyjny ds. kolei Office of Rail and Road (ORR) wyraził zgodę na współdzielenie przez Virgin Trains kluczowej zajezdni Temple Mills we wschodnim Londynie, otwierając drogę do uruchomienia w 2030 r. konkurencyjnych usług szybkiej kolei przez tunel pod kanałem La Manche.

Decyzja ta kończy monopol Eurostaru na przewozy pasażerskie, istniejący od momentu otwarcia tunelu w 1994 r., i zapowiada ostrzejszą rywalizację na trasach do Paryża, Brukseli i Amsterdamu. W 2024 r. Eurostar przewiózł rekordową liczbę 19,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim, jednak tunel działa tylko na 50% swoich możliwości, pozostawiając duże pole do rozwoju.

Wejście przez Virgin Trans do Temple Mills, jedynego obiektu konserwacyjnego i postojowego dla pociągów na linii High Speed 1 (brytyjskiej sieci szybkich torów z Londynu do tunelu), nie było łatwym zadaniem. ORR odrzuciło oferty Evolyn, Gemini i Trenitalia, powołując się na lepszą stabilność finansową Virgin, gotowość operacyjną i zaangażowanie inwestorów. Dzięki tej decyzji może zostać przeznaczonych około 700 milionów funtów na inwestycje i powstać 400 miejsc pracy, wzmacniając łańcuchy dostaw – od produkcji po hotelarstwo.

Virgin posiada już ugruntowaną pozycje na rynku. W latach 1997–2019 firma przekształciła linię West Coast Main Line, przewożąc miliony pasażerów pociągami Pendolino, które skróciły czas podróży na tej trasie o 35%.

Virgin jest już przygotowana do działania. Firma ma w planach podpisanie umowy na 12 pociągów Alstom Avelia Stream, które są energooszczędne i zdolne do osiągania prędkości 300 km/h. Charakteryzują się modułową konstrukcją zapewniającą elastyczność i niską emisję spalin. Finansowanie pochodzi od Virgin Group, specjalisty ds. infrastruktury Equitix oraz prywatnego inwestora Azzurra Capital.

Eurostar musi podjąć rękawicę. Dlatego też 22 października 2025 r. ogłosił zamówienie o wartości 2 mld euro na conajmniej 30 dwupoziomowych pociągów Alstom „Celestia” – pierwszych takich pociągów na torach w Wielkiej Brytanii. Każdy z pociągów jest w stanie przewieżć ponad 1000 pasażerów.

To bezpośrednia odpowiedź na działania Virgin, ale podkreśla też, jakie mogą być wzajemne korzyści i firm, i pasażerów. Duopol istnieje już na krajowych trasach w Wielkiej Brytanii, gdzie konkurencja spowodowała obniżenie cen biletów o połowę po prywatyzacji. Ważne jest jednak też to, że dwupoziomowe pociągi wymagają modernizacji sygnalizacji, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, a perony stacji wymagają dostosowania. A więc otwarcie rynku wymusi rozwój brytyjskich kolei.

.Rozwój transportu kolejowego odgrywa kluczową rolę w tworzeniu zintegrowanego systemu logistycznego dla pasażerów, umożliwiając im wygodne podróże z wykorzystaniem różnych środków transportu. Dzięki temu możliwe jest płynne łączenie kolei z komunikacją miejską, rowerami czy autobusami, a cała trasa może być planowana i rezerwowana za pomocą jednej aplikacji. Oczywistym jest też, że taki model zwiększa elastyczność i dostępność transportu, szczególnie na trasach międzynarodowych i międzyregionalnych. A więc: same plusy!

Oprac: SŚ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 1 listopada 2025
Virgin Trains/https://pl.wikipedia.org/wiki/Virgin_Trains