Jerzy MICHALAK: Wrocław 2050.
Transport w przyszłości zdecydowanie należy do kolei

TSF Jazz Radio

Wrocław 2050.
Transport w przyszłości zdecydowanie należy do kolei

Jerzy MICHALAK

Adwokat i samorządowiec. W latach 2010-2014 był radnym miejskim Wrocławia i wówczas zainicjował oraz prowadził projekt Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Transport kolejowy to przyszłość transportu, nie mam co do tego najmniejszej wątpliwości. I to nie tylko na obszarze mojego regionu – Wrocławia, Dolnego Śląska, ale i całej Polski. Od kilku lat coraz więcej Dolnoślązaków korzysta z Kolei Dolnośląskich, wystarczy spojrzeć na liczby.

W 2012 r. podróż Kolejami Dolnośląskimi wybrało 1 800 000 pasażerów. W 2013 r. 2 400 000. W 2014 r. 3 600 000 – skokowy wzrost. W 2015 r. było to już 5 200 000!

.Podobny trend wskazuje też raport Komisji Europejskiej: do 2030 r. 35 proc. towarów ma być transportowane drogą morską i koleją, a do 2050 – już połowa.

Nie dziwi mnie to, bo kolej jest środkiem transportu, który wielowymiarowo wpływa na życie społeczeństwa, zżywa się z otoczeniem. Sprawna, spójna sieć kolejowa staje się krwioobiegiem gospodarki. Transport kolejowy jest szybszy i tańszy, co obniża w efekcie ceny produktów, które znajdujemy na sklepowych półkach i daje impuls do rozwoju gospodarce.

Co już dla wszystkich oczywiste, kolej jest również najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Udział samochodów w emisji zanieczyszczeń to ponad 70 proc., natomiast emisyjność transportu kolejowego utrzymuje się na poziomie około 1 proc! Należy jednak zaznaczyć, że tylko odpowiednio utrzymywana infrastruktura kolejowa jest przyjazna środowisku, zaniedbywana traci ten atut.

Kolejny ważny argument: infrastruktura kolejowa w porównaniu do drogowej zajmuje mniejszą powierzchnię. Kilometr autostrady wymaga ok. 3,6 hektara, podczas gdy do wybudowania kilometra trakcji kolejowej potrzebujemy jedynie 1,2 hektara.

W 2050 roku Wrocław będzie funkcjonalnie zupełnie innym miastem niż dzisiaj. Zgodnie z prognozami zmianie ulegnie struktura rynku pracy. W efekcie aglomeracja będzie posiadać kilka lub kilkanaście centrów, natomiast dzisiejsze, ścisłe centrum miasta będzie miało charakter czysto kulturalny, reprezentacyjny. Codzienne życie, rodzinne i zawodowe, będzie toczyło się poza nim, w miejscowościach sąsiadujących z Wrocławiem, lecz funkcjonalnie stanowiących jeden organizm – mam na myśli Trzebnicę, Jelcz-Laskowice, być może nawet Wołów.

Aglomeracja przyszłości Wrocław 2050 ma być przede wszystkim miejscem dla ludzi, dobrym do życia. Nowoczesny system kolejowy jest niezbędnym elementem nowoczesnej aglomeracji.

.Długofalowym, wieloletnim celem jest zatem rozwój transportu kolejowego dostosowany do rosnących oczekiwań społecznych oraz wymogów ochrony środowiska. Żeby to zrealizować konieczne są po pierwsze modernizacja linii, zakup nowoczesnego taboru oraz zdecydowana poprawa jakości usług pasażerskich. Inwestycji potrzebować będą przewozy intermodalne, a także rozwój linii kolejowych dużych prędkości. Polska jest jedynym dużym europejskim państwem, które nie posiada takiego systemu.

Ważne są działania, które podejmujemy teraz, wiedząc, jaki Wrocław roku 2050 budujemy. Jednym z takich projektów jest Wrocławska Kolej Aglomeracyjna. WKA nie jest zapowiedzią, ani wieloletnią obietnicą. Już dziś w samym mieście są aż 23 stacje pasażerskie, co jest drugim, po Warszawie, wynikiem w Polsce. Daje to miastu ogromny potencjał. Przy wszystkich przystankach linii włączanych w system Kolei Aglomeracyjnej Miasto zostanie wybudowana infrastruktura parkingów rowerowych (B&R), a przy wybranych stacjach zwiększy możliwości parkowania samochodów (P&R).

Wdrożenie systemu przewozów kolejowych w aglomeracji wrocławskiej jest kluczowym warunkiem integracji wschodniej i centralnej części województwa dolnośląskiego. WKA oprócz połączeń z najbliższymi miejscowościami otaczającymi Wrocław (Wołów, Żmigród, Trzebnica, Oleśnica, Jelcz, Oława, Strzelin, Kobierzyce) zapewni połączenie stolicy Dolnego Śląska z największymi ośrodkami w sąsiedztwie Wrocławia czyli z Wałbrzychem i Legnicą.

.Już dziś – planując jak będzie wyglądał Wrocław przyszłości – planujemy rozwój transportu kolejowego. Żyjemy w dynamicznie zmieniającym się mieście, a wkrótce żyć  będziemy w aglomeracji, którą już dziś tworzy Wrocław wraz z okolicznymi miastami. Strategia rozwoju transportu kolejowego musi być wpisana w rozwój regionu.

Jerzy Michalak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam