Zwiększa się siła oddziaływania propagandy rosyjskiej na Twitterze – analiza Centrum Eksperckiego NATO ds. Komunikacji Strategicznej

Propaganda rosyjska na Twitterze

Ukraina wygrywa na polu informacyjnym w kraju, w Europie i w większości w Ameryce Płn.; Rosja wygrywa u siebie, natomiast w reszcie świata trwa w tej dziedzinie poważna rywalizacja – powiedział Janis Sarts, dyrektor Centrum Eksperckiego NATO ds. Komunikacji Strategicznej w Rydze.

Propaganda rosyjska na Twitterze

.„Jednak w przypadku Europy Rosja straciła większość swoich możliwości, by działać skutecznie” po rozpoczęciu pełnowymiarowej agresji przeciwko Ukrainie – podkreślił.

Według Sartsa w ciągu pierwszych sześciu miesięcy pełnowymiarowej wojny rosyjski system dezinformacji był niesprawny. „Nie korzystali z okazji, nie wykorzystywali ich na swoją korzyść. W szczególności w krajach bałtyckich było takich (okazji) kilka. (…) Przypuszczam, że nie mieli na to wystarczających zasobów” – zaznaczył.

„Jednak w ostatnim czasie obserwuję, że wracają do bardziej zorganizowanych (działań) i próbują odzyskać pozycje. Sądzę, że ustalają priorytety, a kraje bałtyckie ani Polska nie są na szczycie planu działań. Widzę, że trwają operacje w przestrzeni cyfrowej, takie jak oczernianie władz krajów itd., ale nie ma to dużej skali” – dodał.

Działania Rosji

.Sarts nie wyklucza, że Rosja może koncentrować swoje zasoby na innych kierunkach: innych krajach europejskich oraz – prawdopodobnie – na USA w związku ze zbliżającymi się wyborami.

Pytany o to, czego można spodziewać się w najbliższej przyszłości w tej kwestii, zwrócił uwagę na szybki rozwój sztucznej inteligencji (AI) i produkcję tzw. deep fake’ów, która stała się tania i szeroko dostępna. AI może być również wykorzystywana do produkcji materiałów dezinformacyjnych.

Sarts wskazał też na zmianę właściciela Twittera. Z opublikowanego przez nas niedawno badania wynika, że po zmianie właściciela Twitter zaczął pozwalać na dużo więcej rosyjskich działań – powiedział. Z danych zgromadzonych przez Centrum wynika, że zasięg rosyjskiej propagandy na Twitterze wzrósł o 60 procent – poinformował Sarts.

Rosyjska propaganda w mediach społecznościowych

.Psycholog zajmujący się psychologią wpływu społecznego, prof. Tomasz GRZYB, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” twierdzi, że: „Kiedy rozpoczęła się wojna za wschodnią granicą Polski, ludzie nie wiedzieli, w jaki sposób postępować, rozpaczliwie poszukiwali informacji, które pozwoliłyby im odzyskać poczucie kontroli. Na przełomie lutego i marca 2022 roku w polskich mediach społecznościowych pojawiła się masa wiadomości, które informowały o zagrożeniach. Jednym z nich miało być zamrożenie przez rząd gotówki na kontach indywidualnych. Sposobem, aby się zabezpieczyć, miało być szybkie wypłacenie dużej ilości gotówki. Podobną wprowadzającą w błąd informacją była rzekoma decyzja koncernów paliwowych o wprowadzeniu ścisłej reglamentacji benzyny i oleju napędowego. Jedynymi osobami mogącymi tankować mieliby być pracownicy określonych struktur czy służb albo osoby posiadające nadane specjalne uprawnienia. Paradoksalnie właśnie znajomość tych informacji dała wielu osobom poczucie odzyskania kontroli”.

„Jednak przyjmując i wcielając błędną informację w życie, jeszcze mocniej upewniamy się w swoim przekonaniu. Kiedy przyjmiemy informację o reglamentacji paliwa, pojedziemy na stację benzynową. Ze względu na to, że wielu ludzi zostało wprowadzonych w błąd, na miejscu zastaniemy kolejki lub informację o braku paliwa. To upewnia nas o prawdziwości tej – z gruntu fałszywej przecież – informacji. Wiadomości, które uzyskujemy za pomocą mediów społecznościowych, mają więc realny wpływ na nasze intencje, nasze postawy oraz na to, w jaki sposób patrzymy na rzeczywistość. Ponadto takie informacje mają moc samospełniającego się proroctwa. Kłamstwo wielokrotnie powtarzane staje się rzeczywistością, bo jego skutki po prostu tę rzeczywistość zmieniają” – pisze prof. Tomasz GRZYB w tekście „Jak nie polec w wojnie Rosji z Zachodem w mediach społecznościowych?„.

PAP/Natalia Dziurdzińska/WszystkocoNajważnijsze/eg

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 9 czerwca 2023