
William NATTRASS
Jeżeli Unia Europejska zacznie postrzegać rządy państw Europy Środkowej jak wrogów, popełni fatalny błąd
Wygląda na to, że Unia może mieć nadzieję najwyżej na zmianę rządu w zbuntowanych środkowoeuropejskich państwach członkowskich. Rodzi to jednak trudne pytania o charakter UE jako podmiotu politycznego. W sytuacji, w której Unia Europejska potrafi współpracować wyłącznie z uległymi rządami i politykami wpisującymi się w określoną ideologię, niektórzy „obywatele UE” zaczynają być naprawdę równiejsi od innych.

Jean-Éric SCHOETTL
Skąd tyle oburzenia na Polskę po wyroku jej Trybunału Konstytucyjnego?
Cały ten przemądrzały chór krzyczący o polexicie nie chce zrozumieć, że wyrok polskiego trybunału dotyczy jedynie kwestii ingerowania przez instytucje unijne, a zwłaszcza TSUE, w obszary będące suwerennymi prerogatywami krajów członkowskich, jak np. organizacja wymiaru sprawiedliwości, która jest kością niezgody między Warszawą a Brukselą i Luksemburgiem. Trybunał orzekł jedynie, że polska konstytucja nie przewiduje rezygnacji z suwerenności w obszarach jasno określonych traktatami.

Éric ZEMMOUR
Z całą mocą wspieram Polaków
Argumenty prawne Komisji stawiają pod znakiem zapytania suwerenność narodów europejskich. A to właśnie suwerenne państwa narodowe powinny stanowić o prawach, które obowiązują na ich terytorium. Z całą mocą wspieram Polaków i ich rząd w afirmowaniu autonomii polskiego porządku prawnego.

Prof. Paweł CHMIELNICKI
Prawniczy kot Schrödingera. Pytanie o prymat konstytucji nad prawem UE
Wyższość polskiej konstytucji nad prawem UE jest od dawna głoszona przez TK. Z punktu widzenia Unii Europejskiej prymat konstytucji krajowych nad całą resztą źródeł prawa wcale nie jest tak oczywisty.