Ks. Henryk ZIELIŃSKI

Ks. Henryk ZIELIŃSKI: Spojrzenie znad Sekwany. Jeszcze po warszawskiej debacie z Erikiem Zemmourem
Ks. Henryk ZIELIŃSKI

Ks. Henryk ZIELIŃSKI

Ks. Henryk ZIELIŃSKI: Spojrzenie znad Sekwany.
Jeszcze po warszawskiej debacie z Erikiem Zemmourem

Jedną z przyczyn tego, że nie lubi się Polski we Francji, jest według Zemmoura nasz katolicyzm. Widzi on źródło tej niechęci w nieustannie przegrywanej konfrontacji katolickiej niegdyś Francji z protestanckimi potęgami. Miało to utrwalić schemat: nowoczesny protestantyzm przeciwko zacofanemu katolicyzmowi. A Polska jest katolicka i – szczególnie ostatnio – nie chce się tego wstydzić…

Ks. Henryk ZIELIŃSKI: Izrael i czerwona jałówka. O fundamencie tożsamości Żydów
Ks. Henryk ZIELIŃSKI

Ks. Henryk ZIELIŃSKI

Ks. Henryk ZIELIŃSKI: Izrael i czerwona jałówka.
O fundamencie tożsamości Żydów

Już na wejściu do Yad Vashem każdy, kto rozumie żydowskie kody kulturowe, otrzymuje przekaz, że Szoah dotyczył wyłącznie Żydów. Zagłada była dla nich wydarzeniem nie tylko bolesnym, ale i w jakimś sensie religijnym. Jest najbardziej fundamentalnym elementem tożsamości dzisiejszego Izraela. Ofiara milionów w tym ujęciu oczyściła naród przed Bogiem i przygotowała na przyjście Mesjasza. W konsekwencji także na odbudowę Świątyni. To ostatnie trudne jest do wykonania, ale w sensie religijnym Żydzi, którzy nie przyjęli Chrystusa, nie mają wyboru. Według Talmudu każde pokolenie Izraelitów, które powróci do ojczyzny i nie odbuduje Świątyni, będzie przeklęte. Słowem – nie zazna pokoju.

Abp Marek JĘDRASZEWSKI, ks. Henryk ZIELIŃSKI: Słowa i życie
Abp Marek JĘDRASZEWSKIKs. Henryk ZIELIŃSKI

Abp Marek JĘDRASZEWSKI
Ks. Henryk ZIELIŃSKI

Abp Marek JĘDRASZEWSKI, ks. Henryk ZIELIŃSKI: Słowa i życie

Jesteśmy członkami społeczeństwa postprawdy, w którym nie ma już żadnej prawdy, nawet tej socjologicznej. Liczą się tylko narracje, kwestią najistotniejszą zaś jest to, kto zdoła innym swoją narrację narzucić. Dochodzimy do sytuacji, w której środowiska liberalno-lewicowe, chcąc pójść ze swoją rewolucją przez instytucje – także przez instytucje Kościoła – głoszą, że nie ma prawdy i nie ma kłamstwa.