CPK ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa naszej części Europy - Andrzej Duda

Opieszałość obecnego rządu w sprawie CPK z jednej strony dziwi, ale przede wszystkim, co bardzo bolesne, kosztuje – ocenił prezydent Andrzej Duda na konferencji Krynica Forum 2024.
Projekt CPK stworzy 290 tys. nowych miejsc pracy
.Jak mówił prezydent na konferencji Krynica Forum 2024, istnieją dziedziny, które muszą być wyłączone z walki politycznej. „To strategiczne inwestycje infrastrukturalne oraz wzmocnienie obronności i odporności państwa” – ocenił.
„Ambitne i kosztowne projekty, inicjowane przez władze państwa, zwykle nie są realizowane podczas tylko jednej kadencji parlamentarnej, dlatego nie powinno mieć znaczenia, który rząd zatwierdził który plan” – ocenił.
Zdaniem prezydenta, „sztandarowym przykładem takiej inwestycji jest Centralny Port Komunikacyjny”. „W opinii właściwie wszystkich ekspertów cywilnych i wojskowych, a także większości Polaków, potrzeba jego wybudowania jest bezdyskusyjna. Z uwagi na swoje położenie, historię i kulturę, Polska powinna być mostem między Wschodem a Zachodem, Południem a Północą” – dodał na konferencji Krynica Forum 2024.
Mówił też – powołując się na raport firmy Kearney – że projekt CPK pozwoli do 2040 r. stworzyć 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewni wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie.
„Wydaje się, że kropkę nad i postawiło wsparcie ze strony Unii Europejskiej dla CPK, przekazanie blisko 870 mln zł dofinansowania” – stwierdził. „Stąd też opieszałość obecnego rządu w tej sprawie z jednej strony dziwi, a przede wszystkim, co bardzo bolesne, kosztuje” – podkreślił. Powiedział, że „nic nie wiadomo o rozmowach z inwestorami zagranicznymi, grupa Vinci zdecydowała się zainwestować w projekt lotniska na Węgrzech, a minister finansów zwleka z przekazaniem skarbowych papierów wartościowych na realizację CPK”. Podał, że od stycznia trwa odpływ kadr ze spółki CPK na poziomie 20-30 osób miesięcznie.
Prezydent Andrzej Duda na konferencji Krynica Forum 2024
,Prezydent powiedział, że „realizacja zapowiadanego przez rząd, podniesienia prędkości na liniach kolejowych do ponad 300 km/godz. spowoduje, iż realizacja projektu będzie znacząco wydłużona w czasie, droższa, bo koszt taboru wzrośnie o 1/3, a z dostaw tegoż taboru wykluczeni zostaną producenci polscy”. „Zmierza to też do wykluczenia mniejszych ośrodków, w których nie będą budowane stacje kolejowe” – zauważył.
Andrzej Duda powiedział, że „według znawców strategii, w tym polityków zajmujących się bezpieczeństwem Polski i jej sąsiadów, położenie CPK i możliwość startów i lądowań ciężkich transportowców wojskowych oraz zespolenie lotniska z węzłem kolejowym ma absolutnie kluczowe znaczenie”. „Kilkakrotnie rozmawiałem na ten temat z najwyższymi dowódcami wojsk sojuszniczych w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego i wszystkie ich opinie były jednoznaczne: CPK ma obok polskich portów znaczenie kluczowe dla realizacji szybkiego przemieszczenia wojsk sojuszniczych w momencie, w którym będzie to potrzebne dla zapobieżenia agresji czy też dla udzielenia szybkiej odpowiedzi na agresywne zachowania, które zmierzałyby w kierunku naszym albo naszych sąsiadów, chociażby państw bałtyckich”.
„CPK jako port, który może przyjąć największe samoloty jakie w ogóle są w dyspozycji armii na świecie w tej części Europy, w kraju o tak wielkiej rozległości, tak wielkiej głębi strategicznej, jak Polska ma dla bezpieczeństwa tej części Europy znaczenie absolutnie kluczowe” – ocenił prezydent.
CPK będzie oznaczał przewagę
.„Realizacja programu CPK to szansa na wzmocnienie polskiego wzrostu gospodarczego, wzmocnienie globalnego usieciowienia polskiej gospodarki, nauki i głównych ośrodków miejskich będących lokomotywami rozwoju kraju. To szansa na awans w rankingu światowych metropolii polskich ośrodków metropolitalnych, a także realne zwiększenie ich znaczenia i wielkości populacji – dzięki zwiększeniu obszaru oddziaływania poprzez lepsze systemy transportu zbiorowego oparte na kolei.
Zintegrowana w jeden organizm funkcjonalny dzięki kolei i hubowi CPK aglomeracja Warszawsko-Łódzka podskoczy w globalnym znaczeniu o wiele pozycji, do pierwszej ligi miast globalnych. Podobnie będzie z metropolią południową, na którą składać się będą zintegrowane ze sobą szybką koleją metropolie śląsko-zagłębiowska i krakowska. Większość głównych ośrodków metropolitalnych Polski zyska szybsze powiązanie ze sobą oraz szybki dojazd do globalnego węzła transportu lotniczego, co realizuje postulat Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju z 2011 r., nazwany „metropolią sieciową”.
Równie ważną kwestią jest poprawa kultury organizacyjnej, innowacyjnej czy zdolności przemysłowych, jaką wymusza realizacja zawansowanych technologicznie i skomplikowanych organizacyjnie projektów. Oczywiście warunkiem skorzystania z tej szansy jest mierzenie się z wyzwaniami i nieklękanie przed każdym ryzykiem oraz ambitne rozpychanie się na polu innowacyjności i zdolności przemysłowych (np. przy produkcji taboru), wytwarzania oprogramowania, wykorzystania autonomii i rozwiązań AI.
Oczywistym produktem Polski przy budowie takiego systemu powinna być polska uniwersalna platforma taborowa, na której bazie w zależności od kilku procent wymiennych komponentów można by zbudować Elektryczne Zespoły Trakcyjne dużej prędkości, Ekspresy Aglomeracyjne czy EZT dla transportu regionalnego. Pozwoliłoby to na istotne zmniejszenie kosztów funkcjonowania kolei dzięki unifikacji, ale też na istotne zwiększenie zdolności krajowego przemysłu w dziedzinie budowy pojazdów wysokiej technologii, automatyki, systemów IT itd.” – zaznacza w swoim artykule Patryk WILD, architekt, urbanista, samorządowiec oraz. menedżer.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB