Gra na pianinie zwiększa moc obliczeniową mózgu i pomaga podnieść nastrój

Gra na pianinie zwiększa moc obliczeniową mózgu i pomaga podnieść nastrój

Nowe badanie opublikowane przez naukowców z University of Bath pokazują pozytywny wpływ nauki gry na instrumentach muzycznych na polepszanie zdolności mózgu do przetwarzania obrazów i dźwięków. Z poprawą zdolności umysłowych wiąże się w szczególności gra na pianinie. Badania pokazały również, że gra na instrumentach przyczynia się do poprawy nastroju.

.Z najnowszych badań Scientific Reports wynika, że osoby początkujące, które przez 11 tygodni brały lekcje gry na pianinie przez zaledwie godzinę tygodniowo, zgłaszały znaczną poprawę w rozpoznawaniu audiowizualnych zmian w środowisku oraz mniej depresji, stresu i niepokoju. Badania naukowców ukazują, jak gra na pianinie może oddziaływać dobroczynnie na rozwój ludzkiego mózgu. Jak podaje portal Medical Express, w badaniu kontrolnym 31 dorosłych zostało przydzielonych do treningu muzycznego, słuchania muzyki lub do grupy kontrolnej. Osoby bez wcześniejszego doświadczenia muzycznego lub szkolenia zostały poinstruowane, aby ukończyć cotygodniowe jednogodzinne sesje. Podczas gdy grupy interwencyjne grały muzykę, grupy kontrolne albo słuchały muzyki, albo wykorzystywały ten czas na odrabianie lekcji.

Naukowcy odkryli, że w ciągu zaledwie kilku tygodni od rozpoczęcia lekcji zdolność ludzi do przetwarzania informacji multisensorycznych – tj. wzroku i słuchu – uległa poprawie. Udoskonalony „proces multisensoryczny” przynosi korzyści w niemal każdej czynności, w której uczestniczymy — od prowadzenia samochodu i przechodzenia przez ulicę, po znajdowanie kogoś w tłumie czy oglądanie telewizji.

Te multisensoryczne ulepszenia wykraczały poza zdolności muzyczne. Dzięki szkoleniu muzycznemu przetwarzanie audiowizualne ludzi stało się dokładniejsze w innych zadaniach. Ci, którzy otrzymywali lekcje gry na pianinie, wykazali się większą dokładnością w testach, w których uczestnicy zostali poproszeni o określenie, czy „zdarzenia” dźwiękowe i wizualne wystąpiły w tym samym czasie.

Psycholog poznawczy i specjalistka od muzyki, dr Karin Petrini z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Bath stwierdziła, że “nauka gry na instrumencie, takim jak pianino, jest złożonym zadaniem. Wymaga od muzyka odczytania partytury, generowania ruchów oraz monitorowania słuchowych i dotykowych informacji zwrotnych w celu dostosowania dalszych działań. Z naukowego punktu widzenia proces ten łączy wskazówki wizualne z słuchowymi i skutkuje treningiem multisensorycznym dla poszczególnych osób”.

Dotyczyło to zarówno prostych wyświetlaczy prezentujących błyski i sygnały dźwiękowe, jak i bardziej złożonych wyświetlaczy przedstawiających mówiącą osobę. Takie precyzyjne dostrojenie zdolności poznawczych jednostek nie było obecne w grupie słuchającej muzyki (gdzie uczestnicy słuchali tej samej muzyki, co grana przez grupę muzyczną) ani w grupie niemuzycznej (gdzie członkowie uczyli się lub czytali).

Odkrycia wykraczały ponadto poza poprawę zdolności poznawczych, pokazując, że uczestnicy mieli również mniejsze wyniki depresji, lęku i stresu po treningu. Autorzy sugerują, że trening muzyczny może być korzystny dla osób z problemami ze zdrowiem psychicznym. Obecnie trwają dalsze badania, które pozowlą to sprawdzić.

Oprac. MJ.

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 3 grudnia 2022