Halucynacje AI. Sztuczna inteligencja owładnęła studentami nie tylko w Polsce

Do czego studenci używają ChatGPT

Do czego studenci używają ChatGPT? – najczęściej przydaje się do burzy mózgów, streszczania tekstów, researchu przy pisaniu tekstów naukowych. Studenci korzystają z narzędzia chętnie i z ciekawością, ale są świadomi jego ograniczeń – wynikło z badań w 109 krajach.

Do czego studenci używają ChatGPT

.“Ludzie dzielą się na takich, którzy już używają narzędzi AI i tych, którzy będą ich używali” – zapewnia uczestnik badań prof. Artur Strzelecki z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Jeśli chodzi zaś o studentów – zrelacjonował – to wśród nich prawie wszyscy używają ChatuGPT.

W dużym międzynarodowym badaniu blisko 150 naukowców przepytało 23 tys. studentów, w jaki sposób korzystają w swojej nauce z ChatuGPT. Badania ukazały się w PLOS One.

Studenci głównie korzystali z ChatuGPT przy burzy mózgów i wymyślaniu nowych pomysłów (29 proc.), podsumowywaniu długich tekstów (27 proc.) i wyszukiwaniu informacji do artykułów naukowych (25 proc.). Jeden na pięcioro badanych używał też ChatuGPT jako: pomocy przy pisaniu tekstów na studiach – prac zaliczeniowych i artykułów naukowych, powtarzaniu wiedzy do egzaminów, tłumaczeniu z jednego języka na inny, szukaniu porad w osobistych sprawach, pisaniu kodów programistycznych oraz korekcie tekstów. ChatGPT mniejszą popularność miał jako narzędzie do pisania oficjalnych tekstów (np. maili), rozwiązywania zadań matematycznych oraz w twórczości (układanie historyjek, wierszy). “A to może znaczyć, że studenci wciąż – jeśli chodzi o ekspresję – stawiają bardziej na własne możliwości niż na możliwości AI” – skomentowali badacze w PlosOne.

Studenci uznawali, że czat jest może niezły w upraszczaniu skomplikowanych informacji i podsumowywaniu treści, ale już mniej wiarygodny – “w dostarczaniu informacji i wspieraniu nauki”.

Ochrona prywatnych danych

.Dwie trzecie badanych uważało za konieczne to, by studenci podejmowali odpowiednie działania, by w kontakcie z ChatGPT chronić swoje prywatne informacje. A około połowa badanych uznała, że uczelnie czy instytucje badawcze powinny wydać wytyczne, w jaki sposób można używać ChatuGPT w pracy naukowej. Co drugi badany uważał też, że studenci powinni konsultować z wykładowcami zakres, w jakim używają ChatuGPT w pracy badawczej.

“Studenci powinni pamiętać, że nie wszystko, co wytworzy AI jest prawdą” – przypomniał prof. Strzelecki. I podkreślił, jak ważne jest to, by być wyczulonym na tzw. halucynacje AI. AI w swoich wypowiedziach czasami bowiem zmyśla jakieś wiadomości i przedstawia je tak, jakby były prawdziwe. Nie wszystko zaś przecież, co jest napisane profesjonalnym, starannym językiem, jest zgodne z prawdą.

Nieunikniona rewolucja AI

.Na temat tego jakie szanse i zagrożenia niesie coraz bardziej postępujący rozwój sztucznej inteligencji, na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze David LISNARD w tekście „ChatGPT. Problem jest w innym miejscu”.

„Radykalna innowacja z natury niesie ze sobą wielkie ryzyko, proporcjonalne do możliwości, jakie stwarza. U zarania pojawienia się sztucznej inteligencji uczelnia Sciences Po – podobnie jak uczelnie w Nowym Jorku – zabroniła korzystania z niej. Jeśli w świetle ogromu czekających nas wstrząsów obawy są uzasadnione, rozwiązań nie znajdziemy w odrzuceniu, przejawiającym się w skrajnym przypadku ideą spowolnienia gospodarczego, które nie oferuje żadnej wiarygodnej alternatywy i proponuje świat bez innowacji, naznaczony strachem i wycofaniem, społeczeństwo, w którym każdy powinien zredukować swój byt: mniej podróżować, mniej pracować, mniej działać, mniej tworzyć. Mniej żyć”.

„To śmiercionośny projekt polityczny. Musimy pozostać wierni naszym zasadom, które jako jedyne mogą kierować naszymi wyborami w burzliwych czasach: wolność jako nadrzędna wartość, odpowiedzialność jako nieuchronne następstwo wolności, kultura i krytyczne myślenie jako źródła indywidualnej emancypacji i zbiorowej więzi, godność ludzka jako ostateczny i ontologiczny cel”.

„Innowacyjność jest nierozerwalnie związana z życiem, z ludzkością, a teraz z jej przetrwaniem w obliczu wyzwania ekologicznego. Sprzeciw wobec rewolucji AI byłby daremny. Możemy aspirować do rozwijania nauki i świadomości. Taka jest rola polityki. W kwestii sztucznej inteligencji tą świadomością jest wiedza o pochodzeniu treści, o przejrzystości informacji dotyczących narzędzia i jego ograniczeń” – pisze David LISNARDcały artykuł [LINK]

PAP/Ludwika Tomala/WszystkocoNajważniejsze/eg

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 24 lutego 2025