Ile dzieci i młodzieży z Ukrainy uczy się w polskich szkołach?

Barbara Nowacka

Z naszych obserwacji, szacunków i rozmów z samorządami wynika, że w tym roku szkolnym do polskich szkół pójdzie dodatkowo około 30-40 tys. uczniów z Ukrainy – poinformowała minister edukacji Barbara Nowacka. W polskim systemie edukacji na koniec roku szkolnego 2023/2024 było 183,9 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy.

Ilu uczniów z Ukrainy uczy się w polskich szkołach?

.Minister Barbara Nowacka uczestniczyła 2 września w ogólnopolskiej inauguracji nowego roku szkolnego 2024/2025 w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu w woj. podkarpackim. Na konferencji prasowej po uroczystości pytana była m.in. o to, ilu uczniów z Ukrainy rozpocznie w tym roku naukę w polskich szkołach w związku z wprowadzeniem dla nich obowiązku nauki.

„Były dane, które mówiły o 60 tys. Były dane, które mówiły o 120 tys. Pojawiały się też jeszcze bardziej zawyżone dane. Z naszych obserwacji, szacunków i rozmów z samorządami wynika, że to jest na ten moment skala około 30-40 tys. total uczniów, którzy wejdą do systemu, co będzie również bardzo widoczne w świadczeniach 800 plus” – odpowiedziała Barbara Nowacka.

Z danych resortu edukacji na czerwiec 2024 r., wynika, że w polskim systemie edukacji na koniec roku szkolnego 2023/2024 było 183,9 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy, którzy przybyli po wybuchu wojny w 2022 r., w tym 154,3 tys. w szkołach, a 29,6 tys. w przedszkolach i punktach przedszkolnych.

Obowiązek szkolny oraz 800+ dla dzieci z Ukrainy

.Od 1 września 2024 r. mieszkające w Polsce dzieci z Ukrainy zostają objęte obowiązkiem edukacji w polskiej szkole, czyli rocznym przygotowaniem przedszkolnym w tzw. zerówce, obowiązkiem szkolnym w szkole podstawowej i obowiązkiem nauki w szkołach ponadpodstawowych.

Rodziny z Ukrainy będą mogły otrzymać świadczenie rodzinne 800 plus i świadczenie Dobry Start, pod warunkiem, że ich dzieci będą uczęszczać do polskiej szkoły. Od tej zasady wprowadzono jeden wyjątek: w roku szkolnym 2024/2025 uczniowie uczący się w klasie programowo najwyższej w szkole funkcjonującej w ukraińskim systemie oświaty nie będą objęci obowiązkiem uczęszczania do polskich szkół. Mogą dokończyć edukację w formule online. 

Praca domowa pod ostrzałem

.Na temat tego jak wygląda system oświaty i kształcenie dzieci oraz młodzieży na Ukrainie w dobie wojny z Rosją, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze Ołeksij SIMONCZUK w tekście „Praca domowa pod ostrzałem – i szkoła w metrze. Jak ukraińskie dzieci uczą się w czasie wojny?„.

„Zamiast myśleć o poprawie jakości edukacji i umiejętności nauczycieli, o nowych technikach nauczania oraz innych rzeczach, które poprawiają pobyt dzieci w szkołach, dziś głównym celem ukraińskiego ministerstwa oświaty jest zapewnienie im bezpieczeństwa”.

„Główne zalecenie ministerstwa to przestawienie jak największej liczby szkół na kształcenie w pełnym wymiarze godzin. Ale pod jednym warunkiem – jeśli pozwoli na to sytuacja. Ministerstwo jest przekonane, że nic nie zastąpi uczniom bezpośrednich relacji z nauczycielami i rówieśnikami. Ten format działa tylko warunkowo w „bezpiecznych” obwodach kraju, choć tak naprawdę takich już nie ma. Oczywiście, gdy rozlegnie się alarm przeciwlotniczy, nauczanie jest kontynuowane w schronie”.

„Dostępne są również dwa inne formaty nauki: offline i mieszany. Jednym z zaleceń ministerstwa jest to, że lepiej jest uczyć dzieci na dwie zmiany, jeśli bezpieczne miejsce (schron czy stacja metra) nie może zmieścić wszystkich w tym samym czasie, niż przechodzić na nauczanie mieszane. Szkoły w obwodach mikołajowskim, zaporoskim i chersońskim działają głównie zdalnie, podczas gdy w obwodach sumskim i charkowskim – w formacie mieszanym. Charków ma nawet specjalną szkołę zlokalizowaną w metrze. Zapotrzebowanie na takie nauczanie rośnie”.

„A raczej aktualizowane „stare”, jeśli weźmiemy pod uwagę współczesne realia. Na przykład w tym roku szkolnym niektóre placówki uruchomiły projekty pilotażowe dotyczące zaktualizowanych przedmiotów, a następnie rozszerzają te doświadczenia na cały kraj. Jest to bardziej nowoczesna informatyka – dzieci poznają sztuczną inteligencję i programowanie oraz nabywają umiejętności, które można zastosować w praktyce”.

.”Przedmiot szkolny „obrona Ukrainy” również został zaktualizowany z uwzględnieniem konsekwencji inwazji na pełną skalę. Dzieci uczą się pierwszej pomocy, bezpieczeństwa minowego, topografii i sterowania dronami. Zajęcia prowadzą lekarze i byli wojskowi. Nawiasem mówiąc, bezpieczeństwo minowe to niezwykle ważny temat. Po masowych ostrzałach obywatele znajdują przedmioty wybuchowe i niezdetonowane ładunki w zasadzie wszędzie. Dzieci muszą wiedzieć, co robić w takich przypadkach” – pisze Ołeksij SIMONCZUK.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 2 września 2024