Alvin Planting wydany na Ukrainie przez wydawnictwo Duch i Litera

Książka Alvina Plantinga

Niedawno książka Alvina Plantinga „Podstawa i właściwa funkcja” została opublikowana na Ukrainie przez wydawnictwo prof. Konstantyna Sigowa „Duch i Litera”. Jak informuje wydawca, to dzieło literackie odpowiada na takie pytania jak to: co sprawia, że nasze przekonania stają się wiedzą oraz czy wystarczy mieć dowody o wiedzy na dany temat, czy też coś głębszego decyduje o tym, czy naprawdę coś wiemy?

Książka Alvina Plantinga wydana na Ukrainie

.Wydawnictwo „Duch i Litera” opisuje drugą wydaną przez siebie na Ukrainie książkę Alvina Plantinga „Podstawa i właściwa funkcja” jako pozycję, która proponuje nowy model epistemologiczny, zmieniający nasze wyobrażenie o wiedzy, prawdzie i rozumie. Ta książka Alvina Plantinga proponuje także koncepcje „podstawy”, która jest tu nie tylko terminem teoretycznym, ale również kluczem do zrozumienia, jak działa ludzki intelekt w świecie stworzonym w określonym celu.

Książka „Podstawa i właściwa funkcja” (ang. Warrant and Proper Function) jest drugą z wyjątkowej serii trzech książek Alvina Plantinga. Ukraińskie tłumaczenie pierwszej z tych trzech książek ukazało się w 2023 roku („Podstawy: współczesne debaty” 2023), a trzecia („Uzasadniona wiara chrześcijańska”, ang. Warranted Christian Belief) wciąż czeka na tłumaczenie. W tej drugiej książce z tej serii Alvin Planting szczegółowo przedstawia swoją teorię podstaw epistemologicznych.

Wydawnictwo „Duch i Litera” przekazało również, że za przetłumaczenie tej książki na j. ukraiński odpowiadał znakomity ukraiński tłumacz, Ołeksij Panycz, filozof, tłumacz i działacz kulturalny, któremu udało się nie tylko przekazać treść oryginału, ale również zachować intelektualną głębię i stylistyczną finezję oryginału. Jego tłumaczenie jest pomostem między filozofią anglojęzyczną a myślą ukraińską.

Kim jest Alvin Planting, najwybitniejszy analityczny filozof chrześcijański?

.„Czy wystarczy mieć dowody, aby wiedzieć? A co, jeśli nasze zdolności poznawcze działają nieprawidłowo? Alvin Planting proponuje radykalnie nowe podejście do epistemologii – i zmienia zasady gry” – informuje wydawca. Alwin Plentinga jest jednym z czołowych przedstawicieli współczesnej filozofii analitycznej, a także prawdopodobnie najwybitniejszym analitycznym filozofem chrześcijańskim. Jego zainteresowania obejmują epistemologię, logikę i filozofię religii.

Alvin Planting urodził się 15 listopada 1932 r. w Ann Arbor w stanie Michigan w Stanach Zjednoczonych, w rodzinie Corneliusa i Lett Plantingów. W 1953 r. ukończył Calvin College (Grand Rapids, Michigan) z tytułem licencjata sztuki. W 1955 r. ukończył Uniwersytet Michigan (w Ann Arbor) z tytułem magistra sztuki. W 1957 r. rozpoczął działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Wayne’a. W 1958 r. uzyskał tytuł doktora filozofii na Uniwersytecie Yale.

W 1963 roku Alvin Planting przeniósł się z Uniwersytetu Wayne’a do Calvin College. W latach 1981-1982 pełnił funkcję prezesa Amerykańskiego Stowarzyszenia Filozoficznego. W 1982 roku przeniósł się z Calvin College do Uniwersytetu Notre Dame. W latach 1983-1986 pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Filozofów Chrześcijańskich. W 1986 roku Plantinga otrzymał nagrodę „Wybitny absolwent Calvin College”. W 1987 roku wygłosił wykłady Gifforda na Uniwersytecie w Aberdeen. W 1995 roku otrzymał tytuł profesora honorowego Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie. W 2017 roku został laureatem nagrody Templetona.

Koniec chrześcijaństwa – czyżby?

.Coraz więcej osób rozumie, że „nie samym chlebem żyje człowiek” i że bez tego metafizycznego, duchowego wymiaru życie ludzkie jest niepełne, nie potrafimy bowiem przezwyciężyć ogarniającej nas egzystencjalnej pustki – pisze prof. Piotr CZAUDERNA w opublikowanym na łamach „Wszystko co Najważniejsze” tekście „Koniec chrześcijaństwa – czyżby?„.

Wybitna francuska filozof, Chantal Delsol w jednym ze swoich wykładów wieszczyła koniec chrześcijańskiego świata: „Przekonanie lub rojenia, że gdy upadnie chrześcijaństwo, wszystko upadnie wraz z nim: to absurd. Rządy chrześcijaństwa już teraz są zastępowane – nie przez nicość ani przez burzę, a przez dobrze znane prymitywniejsze i bardziej nieokrzesane formy historyczne”. O ile na ogół zgadzam się z jej poglądami, to tym razem mam pewne wątpliwości. Bowiem i dziś istnieją wybitni współcześni filozofowie, dla których inspiracją jest chrześcijaństwo.

Brytyjski filozof, Richard Swinburne, zwany gigantem z Oksfordu argumentuje w swoich licznych artykułach i książkach, że wiara w chrześcijaństwo jest racjonalna i spójna w ścisłym sensie filozoficznym. Swinburne przedstawia wiele argumentów na rzecz wiary w istnienie Boga; twierdzi, że Bóg jest istotą, której istnienie nie jest logicznie konieczne, ale jest konieczne metafizycznie w sposób, który definiuje on w swojej książce „The Christian God”.

W innej swojej książce „Czy istnieje Bóg” napisał takie oto zdanie: „Sukces nauki polega na ujawnianiu głębokiego porządku świata przyrody; daje nam solidną podstawę do przyjęcia, że ​​istnieje jeszcze głębsza przyczyna tego porządku. Bóg nie jest alternatywnym wyjaśnieniem dla nauki; jest podstawą wszelkich wyjaśnień, w tym sensie, że to istnienie Boga daje początek możliwości wyjaśnienia”.

.Chyba najpiękniejszy jednak filozoficzny argument na istnienie Boga, jaki znalazłem, sformułował na swoim blogu amerykański myśliciel z Baylor College w Houston, Alexander Pruss, a brzmi on tak: „Opowieść o nieskończonym i doskonałym Bogu, który stał się jednym z nas, aby cierpieć i umrzeć w celu zadośćuczynienia za nasze grzechy — jest niezwykle piękna. Nawet abstrahując od prawdy przesłania, jest ono piękniejsze niż piękno otaczającej nas natury. Załóżmy teraz, że Bóg istnieje, a przesłanie Ewangelii jest fałszywe. Wtedy ludzkie (lub demoniczne) fałszerstwo przewyższyło piękno stworzonej przez Boga natury wokół nas. To nie wydaje się prawdopodobne. Tak więc jest prawdopodobne, że: Jeśli Bóg istnieje, przesłanie Ewangelii jest prawdziwe. Ponadto wydaje się mało prawdopodobne, aby Bóg pozwolił nam wymyślić fałsz na temat tego, co uczynił, którego treść przewyższa w pięknie i dobroci to, co Bóg faktycznie uczynił. Jeśli tak, to należy założyć, że jeśli Bóg istnieje, coś co najmniej tak pięknego i dobrego jak przesłanie Ewangelii jest prawdą”.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-piotr-czauderna-koniec-chrzescijanstwa-czyzby/

PAP/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 30 sierpnia 2025