Kim jest David KHRIKULI? ”Pianista monumentalny”

David Khrikuli

Pianista David Khrikuli z Gruzji zachwyca melomanów i krytyków muzycznych od pierwszego swojego występu w XIX Konkursie Chopinowskim. Jednak to, co pokazał w etapie trzecim Konkursu Chopinowskiego 2025 nazwane zostało wprost monumentalnym. Jury nie mogło tego nie zauważyć.

Kim jest David Khrikuli?

.David Khrikuli, zaledwie 24-letni pianista z Gruzji, przyciąga wzrok i ucho melomanów od samego początku Konkursu Chopinowskiego 2025. Jego występy wzruszają amatorów, przykuwają uwagę miłośników muzyki Chopina oraz budzą respekt i podziw wśród krytyków muzycznych i muzykologów. Jeśli mielibyśmy typować kandydata do finału, albo nawet określić szanse i to, kto wygra Konkurs Chopinowski 2025 – jego nazwisko znalazłoby się na liście.

Urodzony 26 kwietnia 2001 roku w Tbilisi, David Khrikuli rozpoczął naukę w Centralnej Szkole Muzycznej im. Z. Paliashvili, kształcąc się pod kierunkiem Darejana Tsintsadze i Revaza Tavadze. Obecnie kontynuuje edukację w Królewskiej Szkole Muzycznej im. Królowej Zofii w Madrycie, gdzie jest uczniem Stanislava Ioudenicha.

Jego międzynarodowa kariera już teraz jest imponująca. David Khrikuli zdobywał nagrody w konkursach w Gruzji, Rosji, Holandii, Danii i Chinach. W 2024 roku triumfował w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cantù oraz w Vigo, gdzie zdobył pierwszą nagrodę i nagrodę publiczności.

Fascynacja muzyką Fryderyka Chopina

David Khrikuli współpracował z renomowanymi orkiestrami, w tym Filharmonią Gruzińską, Israel Camerata, Filharmonią Izraelską, Filharmonią Moskiewską i Orkiestrą Filharmonii Armeńskiej. Brał także udział w mistrzowskich kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych artystów, takich jak Elisabeth Leonskaja, Rena Shereshevskaya czy Nelson Goerner.

Jego fascynacja muzyką Fryderyka Chopina zaczęła się gdy miał zaledwie 8 lat.

– Usłyszałem wtedy w szkole muzycznej, jak ktoś gra Etiudę Rewolucyjną. Byłem poruszony. Natychmiast kupiłem wszystkie dostępne płyty z utworami Chopina, zacząłem szukać informacji o nim, miałem nawet na jego punkcie obsesję. Odkryłem, że Chopin umie wydobyć z fortepianu to, czego nikt inny przed nim nie zrobił – mówi David Khrikuli w krótkim filmie zrealizowanym przed Konkursem przez NIFC.

Prywatnie David Khrikuli słynie z dystansu do siebie, poczucia humoru i wyczucia mediów społecznościowych. Oprócz filmów z ćwiczeń czy swoich koncertów, nagrywa również sporo zabawnych filmów ironizujących na temat życia pianisty.

David Khrikuli
Fot. Krzysztof Szlezak/ NIFC

David Khrikuli w Konkursie Chopinowskim 2025

.Jego obecność na Konkursie Chopinowskim jest okazją, aby szersza publiczność mogła poznać talent młodego Gruzina, którego gra łączy głęboką ekspresję, precyzję techniczną i indywidualne podejście do muzyki Chopina.

Już w pierwszym etapie jego gra została zauważona jako indywidualna i niebanalna. Jak pisał wtedy Jakub Puchalski z Chopin Courier, Khrikuli „nie daje się zaszufladkować” i ma osobiste podejście do muzyki Chopina.

W drugim etapie gruziński pianista przyciągnął uwagę swoją interpretacją, którą Jed Distler z Gramophone określił jako „intensywną, mroczną, pięknie kontrolowaną”, z wieloma subtelnymi detalami. Marcin Gmys z Polskiego Radia podkreślił improwizatorski charakter jego gry i swobodę ekspresji, zauważając jednocześnie, że pianista „myśli w czasie” – świadomie kształtuje napięcie i dramaturgię utworów. Jed Distler porównał jego panowanie nad czasem do mistrzów takich jak Emil Gilels, podkreślając głębię i precyzję interpretacyjną.

Pianista proponujący „coś wielkiego”

Największe wrażenie David Khrikuli wywarł jednak w trzecim etapie, kiedy to jego przedpołudniowy recital z 14 października zarówno krytycy i publiczność nazwali po prostu: „coś wielkiego”. Mateusz Ciupka z Ruchu Muzycznego podkreślił jego muskularny dźwięk i narracyjny talent: „Był to występ rewelacyjny, wszechstronny. Niezależnie od tego, co będzie dalej, to jest pianista, którego nazwisko należy zapamiętać, czekać na jego płyty i koncerty” (Ruch Muzyczny). Ciupka zwracał uwagę na monumentalny charakter programu, w którym szczególne miejsce zajmowały Mazurki op. 56, Fantazja F-dur oraz komplet preludiów. Jego zdaniem David Khrikuli zachował strukturę i logikę Sonaty B-moll, jednocześnie wprowadzając subtelną modulację, kontrolując dysonanse w scherzu i skalując napięcie w marszu żałobnym. Jego Impromptu Ges i walce były pełne liryk, śpiewanych tercjami, co nadawało występowi narracyjny wymiar i poczucie muzycznej podróży w czasie.

„Styl Khrikuli łączy ogniście ekspresyjną grę z płynnością frazy i głębokim wejściem w muzykę, przy zachowaniu równowagi między techniką a dramaturgią” – pisze Mateusz Ciupka na swoim koncie „Szafa Melomana” w mediach społecznościowych gdzie na bieżąco analizuje występy każdego z uczestników Konkursu.

Anna Druś

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 października 2025