Kim jest Marlena Happach, nowa szefowa Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Minister kultury Hanna Wróblewska wręczyła Marlenie Happach powołanie na stanowisko dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa – poinformował resort kultury. Jej trzyletnia kadencja rozpoczyna się 10 czerwca. Marlena Happach od czerwca zeszłego roku była p.o. dyrektora NID.
Marlena Happach. Działaczka odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasług
.Marlena Happach to architektka, urbanistka, działaczka społeczna związana z Warszawą. Ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, w ramach których przez rok studiowała w L’École nationale supérieure d’architecture de Paris-La Villette, a przez semestr – w Technische Universität w Berlinie.
Współtworzyła Stowarzyszenie „Odblokuj”, którego w latach 2010-2016 była prezeską. W latach 2012-2015 była wiceprezeską Oddziału Warszawskiego SARP Warszawa, a następnie przez rok jego prezeską. Od 2016 do 2024 roku pełniła funkcję Architektki Miasta Warszawy oraz była dyrektorką Biura Architektury i Planowania Przestrzennego w Urzędzie m.st. Warszawy. Od kwietnia 2024 r. była wicedyrektorką ds. inwestycji warszawskiego Ogrodu Zoologicznego. W czerwcu 2024 r. Marlena Happach została powołana na p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
W 2016 r. została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi za promowanie działań na rzecz poprawy infrastruktury miejskiej i osiągnięcia w upowszechnianiu pamięci o najnowszej historii Polski.
W latach 2022-2024 dyrektorem NID była Katarzyna Zalasińska.
Narodowy Instytut Dziedzictwa to państwowa instytucja kultury, której organizatorem jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do zakresu działalności Instytutu należy m.in. wyznaczanie i upowszechnianie standardów ochrony i konserwacji zabytków, gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie kulturowym, a także prowadzenie działalności naukowo-badawczej dotyczącej dziedzictwa kulturowego.
Nasz kraj cały czas się zmienia
”Powiedzmy więc dobitnie, że szybko postępujący rozwój świata i jego konsekwencje dla życia społeczeństw czyni z wprowadzania zmian w polityce oraz w życiu gospodarczym i społecznym naturalny proces, z pewnością niezbędny dla harmonijnego rozwoju cywilizacyjnego. Otwarte pozostaje jednak pytanie, jakie zmiany wprowadzać i w jaki sposób, a w szczególności w jakim tempie to robić. Toczące się dzisiaj na świecie dyskusje poszukujące odpowiedzi na pytanie postawione w tytule tego tekstu nie przyniosły dotychczas żadnych jednoznacznych konkluzji. Warto więc z pewnością pomyśleć o silnie zależnych od okoliczności zaletach i wadach obu sposobów wprowadzania zmian, oczywiście w kontekście ich skuteczności na rzecz społecznego dobrostanu” – pisze na łamach Wszystko co Najważniejsze prof. Michał Kleiber, redaktor naczelny.
Przez zmiany rozumiemy tu decyzje polityczne lub administracyjne wpływające w istotny sposób na życie społeczne. Zmiana radykalna jest zaś daleko idącą transformacją istniejącego systemu, zasadniczo zmieniającą publicznie artykułowane poglądy, istniejące struktury organizacyjne lub praktyczne działania. Oznacza to w istocie wprowadzenie pewnego nowego paradygmatu, likwidującego dotychczasowe status quo, mogącego w optymistycznym wariancie udoskonalić istniejące systemy polityczno-społeczne zidentyfikowane jako nie w pełni optymalne.
„Zmiana taka wymaga odwagi, jest ze swej natury ryzykowna i może przynieść spektakularny sukces, ale także niepowodzenia. Do potencjalnych zalet tego podejścia zaliczyć można natomiast szybkie uzyskanie zamierzonego rezultatu, eliminującego systemowe słabości zidentyfikowane przez decydentów wprowadzających tę zmianę w życie, a także częste sprzyjanie w trakcie tego procesu różnorodnym innowacjom wspomagającym przełomowe rozwiązania. Z kolei do słabości i problemów radykalnych zmian należy niewątpliwie trudność w określeniu ich przebiegu w kontekście wielu niemożliwych do przewidzenia przypadków komplikujących realizację zmian, możliwość poważnych niepowodzeń czy zawsze występujący silny opór organizacyjnych i biznesowych interesariuszy dotychczasowego układu oraz jego światopoglądowych zwolenników.
Do przykładów wielkich radykalnych zmian na świecie, brzemiennych w społeczno-gospodarcze bądź polityczne konsekwencje, zaliczyć można z pewnością takie wydarzenia, jak polityczny podział Europy po II wojnie światowej i jego upadek 35 lat temu, a także pochopnie wprowadzane w niektórych państwach nowe regulacje dotyczące problemów klimatycznych czy światopoglądowych. W Polsce charakter radykalnych zmian politycznych, bez żadnych zresztą wątpliwości bardzo korzystnych, miały oczywiście nasza transformacja ustrojowa oraz wejście do NATO i UE. Do aktualnych i mających wielkie praktyczne znaczenie zmian tego rodzaju można zaliczyć wprowadzane od pewnego czasu wysoce kontrowersyjne reformy w sądownictwie, publicznych mediach, polityce klimatycznej i ochronie środowiska, kulturze czy edukacji.
Przez zmianę stopniową rozumiemy z kolei sukcesywne wprowadzanie powiązanych ze sobą niewielkich poprawek do istniejących systemów w celu osiągnięcia zamierzonego celu. Efekty takiego podejścia są traktowane jako bardziej przewidywalne, ograniczające ryzyko niepowodzenia i minimalizujące problemy społeczne, zawsze występujące przy zmianach. Stopniowo wdrażane zmiany pozwalają wyciągać konstruktywne wnioski z poprzednich modyfikacji, zmniejszając w ten sposób ryzyko niepowodzenia. Do licznych i szeroko znanych przykładów w tym zakresie należą powszechnie stosowane stopniowe zmiany w produkcji, poprawiające jej jakość i efektywność, udoskonalenia w organizacji i zarządzaniu firm, a także ograniczone i mające widoczne poparcie interesariuszy nowelizacje różnych obowiązujących regulacji prawnych” – opisuje.
Artykuł dostępny na łamach Wszystko co Najwazniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-michal-kleiber-zmiany-lepsze-radykalne-czy-stopniowe/
PAP/MB