Konkurs Chopinowski 2025. Trzech pianistów Yang w jednej sesji przesłuchań

Trzeci października jest pierwszym dniem I etapu tegorocznego Konkursu Chopinowskiego. W wieczornej sesji nie usłyszymy Polaków. Jurorzy będą musieli zdać swoisty test z uważności, ponieważ wśród artystów tej sesji będzie aż trzech wykonawców o nazwisku Yang.
Trzech pianistów Yang w jednej sesji przesłuchań
Victoria Wong
.Wieczorną sesję – od godz. 17 – pierwszego dnia I etapu XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina rozpocznie Victoria Wong ze Stanów Zjednoczonych / Kanady. Pianistka urodziła się 15 lutego 1997 r. W młodości uczyła się u Dana Zhaoyi. Uzyskała tytuł magistra w Juilliard School oraz tytuł licencjata w Konserwatorium Nowej Anglii. Uczyła się również u Kevina Kennera, Mattiego Raekallio i Gabrieli Montero. Jest laureatką nagród w wielu konkursach pianistycznych, w tym I nagrody w IV Kanadyjskim Konkursie Muzycznym i VIII Konkursie Pianistycznym EPTA, II nagrody w IX Konkursie Muzyki Rosyjskiej w San José czy III nagrody w Kanadyjskim Konkursie Chopinowskim. Występowała m.in. z orkiestrami symfonicznymi Hongkongu, Shenzhen, Canadian Sinfonietta, New Brunswick czy Oakville. Grała na festiwalach Chopin Foundation w Stanach Zjednoczonych, Ravinia Festival, Shenzhen Piano Festival i Note in Citta Festival we Włoszech.
Victoria Wong w I etapie zagra Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Walc As-dur op. 42 oraz Etiudę a-moll op. 25 nr 11 i Balladę f-moll op. 52.
Maiqi Wu
Melomani usłyszą także Maiqi Wu z Chin. Urodzona 20 października 2003 r. artystka jest uczennicą Ewy Pobłockiej i Rolanda Krügera, studiuje obecnie w Wyższej Szkole Muzyki, Teatru i Mediów w Hanowerze. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich wybitnych pianistów, takich jak Piotr Paleczny, Pavel Gililov, Dmitri Alexeev, Jacques Rouvier, Yoheved Kaplinsky i Andrea Bonatta. Jest zwyciężczynią międzynarodowych konkursów – przy festiwalach Mimas we Włoszech (2022) i Szanghajska Wiosna (2013) oraz krajowego konkursu w chińskiej prowincji Jiangxi (2012), a także III lokaty na MozArte w Akwizgranie (2024), Pearl River-Kayserburg (2016) i o puchar Xinghai w chińskim Kantonie (2014). Występowała w Chinach, Austrii, Niemczech, Polsce i we Włoszech, m.in. z Orkiestrą Filharmoniczną Szanghaju.
Pianistka zagra Nokturn H-dur op. 62 nr 1, Balladę f-moll op. 52, Etiudę a-moll op. 25 nr 11 i Walc Es-dur op. 18.
Yifan Wu
Jako trzeci w wieczornej sesji zagra Yifan Wu z Chin. Ten urodzony 11 listopada 2008 r. pianista kształci się w Średniej Szkole Muzycznej przy Konserwatorium w Szanghaju pod kierunkiem Tinga Zhou. Jest laureatem stypendium Fundacji Lang Langa na lata 2024–2026 oraz nagród konkursowych: I miejsca w Konkursie im. Siergieja Rachmaninowa w Nowogrodzie Wielkim w Rosji oraz im. Gustava Mahlera w Pradze (2024), II lokaty w Konkursie im. Vana Cliburna (2023) i nagrody w Konkursie BraVo w Moskwie (2024). Był też finalistą Konkursu im. Ferruccia Busoniego w Bolzano (2024). W 2019 r. zadebiutował recitalem w Szanghaju, w Sali Steinwaya oraz koncertem z udziałem Orkiestry Filharmonicznej Wuhanu. Wystąpił także z orkiestrami Dallas Symphony, Filharmonii w Petersburgu i Państwowej Akademii Rosyjskiej.
W programie jego występu podczas I etapu konkursu znalazły się Etiuda gis-moll op. 25 nr 6, Nokturn c-moll op. 48 nr 1 oraz Walc As-dur op. 42 i Barkarola Fis-dur op. 60.
Miki Yamagata
Jako czwarta wystąpi Miki Yamagata z Japonii. Urodzona 11 marca 2002 r., kształciła się pod okiem Yukiko Hibiyi, następnie u Seizo Azumy na Uniwersytecie Sztuk w Tokio, obecnie studiuje w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Hortense Cartier-Bresson i Fernanda Rossano. Wzięła udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak jak András Schiff, Akiko Ebi, Dang Thai Son, Dina Yoffe, Eliso Virsaladze, Ewa Pobłocka, Jacques Rouvier, Kevin Kenner i Piotr Paleczny. Laureatka nagród i stypendiów tokijskiej uczelni, I miejsca i wyróżnień w Japońskim Konkursie Muzycznym, IV lokaty konkursu PTNA (Tokio, 2020). Zwyciężyła też w konkursach Beethovenowskim w Azji (2020) i Festiwalu w Nohant (2018). Występowała we Francji, Włoszech, Polsce, Wielkiej Brytanii oraz Japonii, a także na antenach rodzimych mediów.
Pianistka zagra Nokturn E-dur op. 62 nr 2, Etiudę a-moll op. 10 nr 2, Balladę f-moll op. 52 i Walc As-dur op. 42.
Ryota Yamazaki
Przed przerwą w wieczornej sesji zagra również Ryota Yamazaki z Japonii. Pianista urodzony 17 listopada 1998 r. studiuje w Konserwatorium w Colburn w Los Angeles u Fabia Bidiniego. Wcześniej kształcił się w Szkole Muzycznej Toho Gakuen w Tokio w klasie Yuko Ninomiyi. Jest zwycięzcą licznych konkursów pianistycznych, m.in. Ke’Alohi w Honolulu (2022), im. Thomasa i Evon Cooperów w Oberlinie (2016), w konkursie PTNA w Tokio (2014), konkursu o stypendium Yasuko Fukudy, a także im. Giny Bachauer w Salt Lake City (2012). Zdobył także III miejsce i nagrody jury w Konkursie im. Ferruccia Busoniego w Bolzano (2023). Wystąpił z takimi zespołami, jak orkiestry z Cleveland, Haydnowska z Bolzano i Trento, Yomiuri Nippon Symphony, Sendai Philharmonic, Japan Philharmonic, Tokyo City Philharmonic oraz Hawaii Symphony.
Pianista wykona Nokturn c-moll op. 48 nr 1, Walc As-dur op. 34 nr 1, Etiudę C-dur op. 10 nr 1 oraz Balladę g-moll op. 23.
Fanze Yang
O godz. 20 jako pierwszy po przerwie wystąpi Fanze Yang z Chin. Ten urodzony 22 lutego 2009 r. pianista naukę gry na fortepianie rozpoczął u swojej matki już we wczesnym wieku, obecnie kształci się w Szkole Średniej przy Konserwatorium w Pekinie pod kierunkiem Dong Huan. Od 2024 r. korzysta również z długoterminowego doradztwa Li Zixiao. Pobierał nauki i lekcje mistrzowskie od takich pianistów jak Dang Thai Son, Ewa Pobłocka i Michel Beroff. Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralistycznych Konserwatorium w Szanghaju (I nagroda, 2023), im. Josepha E. Fischoffa w South Bend (wyróżnienie, 2024) i nagrody w Konkursie Pianistycznym Seilera w Qingdao. Był też finalistą konkursu w Ettlingen (2023). Dla internetowej telewizji Amadeus.tv nagrał wykonanie wideo „24 Etiud Chopina” oraz „12 Études d’exécution transcendante Liszta”.
Melomani usłyszą w jego wykonaniu Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, Etiudę h-moll op. 25 nr 10 oraz Walc As-dur op. 42 i Balladę g-moll op. 23.
William Yang
W piątek zagra również William Yang ze Stanów Zjednoczonych. Pianista urodził się 13 maja 2001 r. Studiował w Curtis Institute of Music, obecnie kształci się w Juilliard School pod kierunkiem Roberta McDonalda. Jego poprzednimi nauczycielami byli Alexander Korsantia i Paul Wirth. Jest laureatem I nagrody Krajowego Konkursu Chopinowskiego w Miami (2025), gdzie zdobył też nagrody za wykonanie mazurka i sonaty, a także zdobywcą II nagrody w Midwest International Piano Competition (2014), półfinalistą międzynarodowego konkursu w Cleveland (2015) z nagrodą za interpretację kompozycji Bacha. Koncertował m.in. z Fort Worth Symphony Orchestra, Southeast Iowa Symphony Orchestra i Minnesota Orchestra. Jest laureatem projektu nagraniowego Steinwaya oraz trasy koncertowej obejmującej recital w Weill Recital Hall w Carnegie Hall.
W piątek na estradzie Filharmonii Narodowej wykona Balladę F-dur op. 38, Nokturn H-dur op. 62 nr 1. Walc As-dur op. 42 oraz Etiudę h-moll op. 25 nr 10.
Yuanfan Yang
Tego dnia zagra również Yuanfan Yang z Wielkiej Brytanii. Pianista urodził się 2 stycznia 1997 r. Jest absolwentem londyńskich Royal College i Royal Academy, a także Royal Northern College of Music w Manchesterze. Obecnie studiuje u Grahama Scotta. Jest zwycięzcą konkursu im. Alessandra Casagrande w Terni (2022) i konkursu w Rzymie (2018), laureat II miejsca w Hongkongu (2022), IV – w Sydney (2023) oraz nagrody Royal Overseas League (2020). Wystąpił m.in. z orkiestrami z Sydney i Minnesoty, BBC Philharmonic, Royal Northern Sinfonia, Royal Philharmonic Orchestra oraz Radia Rumuńskiego. Jego własny Koncert fortepianowy był wykonywany od 2022 r. z Berlin Metropolitan Orchestra, Orchestra of Opera North, Manchester Camerata i Yorkshire Symphony Orchestra. Dla wytwórni Orchid Classics nagrał płytę solową, m.in. z trzema swoimi kompozycjami.
Pianista zagra Etiudę E-dur op. 10 nr 3, Barkarolę Fis-dur op. 60 oraz Walc As-dur op. 42 i Etiudę C-dur op. 10 nr 1.
Yichen Yu
Jako ostatni w piątkowej sesji wieczornej wystąpi Yichen Yu z Chin. Artysta urodził się 8 września 2002 r. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat. Obecnie kształci się w Centralnym Konserwatorium w Pekinie pod kierunkiem Danwena Wei. Zdobył wiele nagród i wyróżnień, m.in. I nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim dla Młodych Muzyków w Zhuhai (2017) i w bułgarskim Międzynarodowym Konkursie „Young Virtuosos” (2023), II nagrodę w XXII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Aleksandra Skriabina (2020) i III nagrodę w V Międzynarodowym Pianistycznym Konkursie Koncertowym w Shenzhen (2023). Koncertował w Chinach, Rosji, Polsce, Bułgarii i we Włoszech, współpracując m.in. z orkiestrami symfonicznymi w Irkucku, Toruniu, Xiamen, Kantonie czy Sofii.
Yichen Yu zagra Etiudę gis-moll op. 25 nr 6 i Etiudę cis-moll op. 25 nr 7, a także Walc Es-dur op. 18 i Balladę F-dur op. 38.
XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina potrwa do 23 października. Organizatorem konkursu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
W tegorocznym Konkursie Chopinowskim bierze udział 84 pianistów z 20 krajów. Najliczniej reprezentowane w konkursie są Chiny – 28 pianistów, Polska i Japonia mają po 13 reprezentantów. Polskę reprezentują: Piotr Alexewicz, Michał Basista, Mateusz Dubiel, Adam Kałduński, Antoni Kłeczek (także USA), Mateusz Krzyżowski, Viet Trung Nguyen (także Wietnam), Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz, Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński. Zwycięzców I etapu poznamy we wtorek 8 października 2025 r. wieczorem.
Jan Widlarz w XIX Konkursie Chopinowskim
.Dnia 2 października rozpoczęły się przesłuchania I etapu XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W porannej sesji wziął udział m.in. pierwszy z Polaków – Jan Widlarz.
Pianista wyznał dziennikarzom po swoim koncercie, że jest w wielkich emocjach – samo wyjście na scenę było dla niego bardzo dużym przeżyciem. Spokojnie poczuł się przez chwilę po wkroczeniu do sali. – Ale kiedy zacząłem grać, oblał mnie zimny pot. Zrozumiałem, że doświadczam czegoś, czego nie poczuję w najbliższym czasie – dodał.
Zapytany o największe wyzwania podczas I etapu Jan Widlarz zwrócił uwagę na koncentrację. – Ważne jest, aby z powodu rozkojarzenia nie zgubić w grze rzeczy, które się przygotowało – wyjaśnił.
Pianista dodał także, że bardzo się cieszy, że mógł zagrać utwory Chopina, ponieważ do tej pory częściej wykonywał dzieła innych kompozytorów. – Przygotowując się do konkursu, po raz pierwszy mogłem się tak głęboko zanurzyć w literaturze Chopinowskiej. Mogłem bardziej przeżyć tę muzykę i zbliżyć się do Chopina – podkreślił.
Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński w XIX Konkursie Chopinowskim
Pianista Andrzej Wierciński po swoim występie w I etapie Konkursu Chopinowskiego powiedział, że inspiracją dla jego gry są inni ludzie oraz ich historie. Występujący także w porannej piątkowej sesji jego brat, Krzysztof Wierciński zaznaczył, że na scenie stara się być zawsze autentyczny w tym, co robi.
Po swoim występie Andrzej Wierciński powiedział dziennikarzom, że zeszły z niego już emocje. – To duże wyzwanie ponownie tu być, ale bardzo się cieszę – dodał. Jego zdaniem najtrudniejsze w I etapie było wejście w nastrój balladowy. – Występ zacząłem Balladą f-moll. Inaczej niż większość, zacząłem więc od dużej formy. To od razu było wejście na głęboką wodę. Ale kocham ten utwór – jego wielowarstwowość, a jego wielowątkowość jest dla mnie czymś wyjątkowym – powiedział dziennikarzom.
Odnosząc się do swoich dwóch poprzednich występów na konkursie w 2015 i 2021 r., Andrzej Wierciński wskazał, że chce dać z siebie wszystko i jak najlepiej zaprezentować się na scenie, skoro pojawiła się możliwość ponownego udziału w konkursie.
Pianista zapytany o swoje przygotowania do konkursu powiedział, że oczywiście dużo ćwiczy, ale bardzo ceni sobie przygotowania nie tylko przy biało-czarnych klawiszach. – Bardzo lubię spędzanie czasu z ludźmi, rozmawiać z nimi o muzyce, ale nie tylko. Ludzie inspirują mnie do grania. Także ich historie, które są wyjątkowe. Dzięki nim możemy także grać – powiedział pianista.
W konkursie bierze również udział jego brat, Krzysztof. Andrzej Wierciński powiedział, że nie czuje rywalizacji z bratem, a między nimi jest relacja polegająca na wspieraniu się podczas konkursowych zmagań. – Życzmy sobie jak najlepiej, natomiast traktuję go także jako jednego z uczestników konkursu. Każdy z nas jest tu na swojej drodze – dodał.
Natomiast po swoim występie Krzysztof Wierciński powiedział dziennikarzom, że jest zadowolony ze swojej gry podczas I etapu. – Cieszę się, że mogłem się podzielić swoim darem, który dostałem od Boga, razem z publicznością w tej pięknej sali Filharmonii Narodowej – powiedział. Podkreślił, że podczas swojego występu skupia się przede wszystkim na muzyce oraz przekazie, jaki z niej płynie. – Dzięki temu jestem na scenie sobą. Zawsze staram się być prawdziwy w tym, co robię – powiedział dziennikarzom.
XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina potrwa do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W konkursie bierze udział 84 pianistów z 20 krajów. Najliczniej reprezentowane w konkursie są Chiny – 28 pianistów, Polska i Japonia mają po 13 reprezentantów. Polskę reprezentują: Piotr Alexewicz, Michał Basista, Mateusz Dubiel, Adam Kałduński, Antoni Kłeczek (także USA), Mateusz Krzyżowski, Viet Trung Nguyen (także Wietnam), Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz, Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński.
Poszukiwania artysty
.Muzykolog, Marcin WĄSOWSKI, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” twierdzi, że: „Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie muzyki klasycznej. Zaplanowana na 2025 rok XIX edycja przyciągnęła rekordową liczbę kandydatów – wpłynęły aż 642 zgłoszenia, co stanowi wzrost o 100 proc. w porównaniu z edycją z roku 2010, kiedy chęć udziału w eliminacjach wyraziło 327 pianistów i pianistek. W kolejnych latach wzrost był następujący: 2015 r. – 452, 2020 r. – 500. Eliminacje, które odbyły się w dniach 23 kwietnia – 4 maja 2025 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie, były kluczowym etapem selekcji, tradycyjnie poprzedzającym przewidziane na październik główne przesłuchania”.
„W pracach jury eliminacji wzięło udział dziesięciu wybitnych pianistów i pedagogów, wśród których znaleźli się: Ludmił Angełow, Alberto Nosè, Nikolai Demidenko, Piotr Paleczny, Krzysztof Jabłoński, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Kevin Kenner, Marc Laforêt oraz Wojciech Świtała. Ich doświadczenie, w tym liczne laury w poprzednich edycjach konkursu, gwarantowało głębokie zrozumienie specyfiki rywalizacji, wnikliwą ocenę połączoną z umiejętnością dostrzeżenia unikatowego talentu”.
„Pracami jury przewodził prof. Piotr Paleczny. Odniesiony przez niego sukces w VIII Konkursie Chopinowskim otworzył mu drzwi wielu prestiżowych sal koncertowych na całym świecie. Otrzymane – w towarzystwie Garricka Ohlssona (I nagroda) i Mitsuko Uchidy (II nagroda) – III nagroda, Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie poloneza oraz Nagroda Witolda Małcużyńskiego dały początek jego międzynarodowej karierze”.
„Szukamy nie po prostu pianisty, ale prawdziwego artysty, który czuje Chopina, kocha Chopina. A poza tym wszystkim posiada jeszcze kreatywną osobowość artystyczną. Takich pianistów poszukujemy” – te słowa Palecznego oddają istotę procesu oceniania, w którym jurorzy uwzględniali nie tylko technikę, ale także głębię interpretacji i oryginalność. Wysiłek był ogromny – bez dnia przerwy, przez niemal dwa tygodnie, członkowie jury wysłuchali w sumie ponad 66 godzin muzyki” – pisze Marcin WĄSOWSKI w tekście „Szukamy nie po prostu pianisty, ale prawdziwego artysty” – cały artykuł [LINK]
PAP/eg