Chinka, Gruzin czy Polak? Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025?

Chinka Tianyao Lyu, Gruzin David Khrikuli, Polak Piotr Alexewicz znaleźli się w finale Konkursu Chopinowskiego 2025 w grupie 11 finalistów. To jednak pomiędzy tą trójką zadecydować się może ostateczny wybór jurorów oceniających pianistów tegorocznego konkursu. Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025 r.? Jakie są atuty i szanse tej trójki pianistów na zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim 2025?
Finaliści Konkursu Chopinowskiego 2025 r.
.Po kolejnych etapach do finału XIX Konkursu Chopinowskiego 2025 weszło 11 pianistów, w tym gronie był jeden Polak – Piotr Alexewicz. W kolejności alfabetycznej finaliści Konkursu Chopinowskiego 2025 r. to:
- Piotr ALEXEWICZ (Polska)
- Kevin CHEN (Kanada)
- David KHRIKULI (Gruzja)
- Shiori KUWAHARA (Japonia)
- Tianyou LI (Chiny)
- Eric LU (USA)
- Tianyao LYU (Chiny)
- Vincent ONG (Malezja)
- Miyu SHINDO (Japonia)
- Zitong WANG (Chiny)
- William YANG (USA)
W etapie przesłuchań finałowych Konkursu Chopinowskiego 2025 szczególną uwagę melomanów zwróciła uwagę trójka pianistów: Chinka Tianyao Lyu, Gruzin David Khrikuli oraz Polak Piotr Alexewicz.
Tianyao LYU

.Chinka w Konkursie Chopinowskim skradła finał! Ta licząca zaledwie 17 lat utalentowana chińska pianistka zdawała się dojrzewać muzycznie w trakcie swoich występów w kolejnych etapach Konkursu Chopinowskiego 2025, aż po wielki finał 18 października 2025 r.
Z uwagi na swoją filigranową figurę, dziewczęcą urodę i wdzięk, Tianyao LYU skradła serca bardzo wielu słuchaczy, spośród których niektórzy już ochrzcili ją mianem „naszej Tani”. Jednak krytycy muzyczni przestrzegają, by nie mylić jej dziewczęcej fizjonomii z jej grą: interpretacje utworów Chopina, jakie Tianyao LYU pokazała w konkursie świadczą bowiem o dużej, coraz większej dojrzałości tej młodziutkiej Chinki.
Eksperci podkreślają, że Tianyao LYU potrafi zarówno „rozpętywać burzę” w utworach, jak i brać emocje w ryzy.
Zakwalifikowanie się chińskiej pianistki Tianyao LYU do wielkiego finału XIX Konkursu Chopinowskiego jest kolejnym z jej dużych sukcesów. Wcześniej Tianyao LYU została laureatką m.in. I nagrody na XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Ettlingen (2024), I nagrody oraz Grand Prix na XXXI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (2024). Mimo niespełna 17 lat chińska pianistka Tianyao LYU już jest studentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie uczy się w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń.
Magazyn „Ruch Muzyczny” przyznał jej tytuł „najlepszej młodej chopinistki”. Magazyn „Wszystko co Najważniejsze” swoją relację z finału XIX Konkursu Chopinowskiego zatytułował: „Tianyao LYU idzie po zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim”.
David KHRIKULI

.Gruzin w Konkursie Chopinowskim 2025 został zauważony przez komentatorów i słuchaczy. Po występie w półfinale konkursu tego reprezentanta Gruzji okrzyknięto mianem „pianisty monumentalnego”.
David KHRIKULI wykonaniem Sonaty oraz mazurków poruszył nie tylko słuchaczy, ale również krytyków muzycznych. „To jest ten moment, kiedy przestajesz notować a zaczynasz słuchać” – napisał jeden z nich.
Urodzony 26 kwietnia 2001 roku w Tbilisi, David KHRIKULI rozpoczął naukę w Centralnej Szkole Muzycznej im. Z. Paliashvili, kształcąc się pod kierunkiem Darejana Tsintsadze i Revaza Tavadze. Obecnie David KHRIKULI kontynuuje edukację w Królewskiej Szkole Muzycznej im. Królowej Zofii w Madrycie, gdzie jest uczniem Stanislava Ioudenicha.
Jego fascynacja muzyką Fryderyka Chopina zaczęła się gdy miał zaledwie 8 lat. – Usłyszałem wtedy w szkole muzycznej, jak ktoś gra Etiudę Rewolucyjną. Byłem poruszony. Natychmiast kupiłem wszystkie dostępne płyty z utworami Chopina, zacząłem szukać informacji o nim, miałem nawet na jego punkcie obsesję. Odkryłem, że Chopin umie wydobyć z fortepianu to, czego nikt inny przed nim nie zrobił – mówi David Khrikuli w krótkim filmie zrealizowanym przed Konkursem przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Międzynarodowa kariera Davida KHRIKULI już teraz jest imponująca. Zdobywał on najważniejsze nagrody w konkursach w Gruzji, Rosji, Holandii, Danii i Chinach. W 2024 roku triumfował w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cantù oraz w Vigo, gdzie zdobył pierwszą nagrodę i nagrodę publiczności.
Piotr ALEXEWICZ

.Piotr ALEXEWICZ jest wielką nadzieją polskich słuchaczy Konkursu Chopinowskiego, który zdominowali, co było do przewidzenia już od kilku edycji konkursu, Azjaci. Na ostatniej prostej tuż przed finałem odpadli inni Polacy: Yehuda Prokopowicz i Piotr Pawlak. Piotr ALEXEWICZ zmonopolizował więc tematykę tekstów o polskich szansach w XIX Konkursie Chopinowskim, został bowiem w finale jedynym reprezentantem Polski.
Piotr ALEXEWICZ ma 25 lat, pochodzi z Wrocławia. W dzieciństwie marzył o karierze dyrygenta, przez sześć lat śpiewał także w chórze chłopięcym przy Narodowym Forum Muzyki. Grze na fortepianie poświęcił się za sprawą III Koncertu fortepianowego d-moll Rachmaninowa. Śpiewał także w chórze.
Piotr ALEXEWICZ był uczestnikiem kursów mistrzowskich m.in. u Pawła Giliłowa, Andrzeja Jasińskiego, Kevina Kennera, Dmitri Alexeeva, Mikhaila Voskresenskiego i Arie Vardiego, a także kilkunastu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. w Görlitz, Głubczycach, Rzeszowie, Bukareszcie, Düsseldorfie, Ville de Gagny, Gdańsku.
Piotr ALEXEWICZ był finalistą Konkursu im. Carla Nielsena w Aarhus, dwukrotnie zwyciężył w Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2024 r. wygrał Konkurs Koncertów na festiwalu PianoTexas oraz konkurs Fundacji Jmanuela i Evamarii Schenków w Szwajcarii, zdobywając wszystkie nagrody specjalne. Występował także m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Chopin i jego Europa” w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Gdańskim Festiwalu Muzycznym i festiwalu Chopin a Paris: Hommage a Clara Schumann w Paryżu. Otrzymał także II nagrodę w Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti w Bukareszcie (2016), Grand Prix, nagrodę Musideco i nagrodę publiczności w 3. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Ville de Gagny” w Paryżu (2017).
Piotr ALEXEWICZ jest półfinalistą Van Cliburn International Piano Competition w Teksasie. Pierwsza w historii nagroda Młody Promotor Polski za zasługi w propagowaniu polskiej kultury trafiła także do niego. Piotr ALEXEWICZ odebrał ją z rąk ówczesnej pierwszej damy Agaty Kornhauser-Dudy. W 2021 r. Piotr ALEXEWICZ został odznaczony Wrocławską Nagrodą Artystyczną „za muzyczną wrażliwość i znakomite, głębokie interpretacje – nie tylko Chopinowskiej – muzyki fortepianowej”.
Piotr ALEXEWICZ w 2025 r. po drugi raz bierze udział w Konkursie Chopinowskim. W 2021 r., podczas poprzedniej XVIII edycji, Piotr ALEXEWICZ dotarł do trzeciego etapu Konkursu Chopinowskiego 2021 r. i został wyróżniony Nagrodą im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego.
Jego debiutancka płyta, na której wykonał kompozycje Chopina, Liszta, Ravela i Beethovena, została wydana w 2019 r. nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w serii „Młode Talenty. Debiuty”. W 2021 r. ukazała się „Fryderyk Chopin: Works For Piano And Orchestra”, nagrana wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Howarda Shelleya.
Piotr ALEXEWICZ zdradził, że oprócz muzyki kocha także latanie.
Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025?
.Program finału XIX Konkursu Chopinowskiego tak został ustawiony przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, że dla wszystkich jego uczestników, jurorów, ale też dla słuchaczy kibicujących swoim faworytom w Konkursie Chopinowskim 2025 r., będzie to „gra o wszystko”.
Gra toczy się także o najwyższe nagrody Konkursu Chopinowskiego 2025 ufundowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. I tak sześciorgu najwyżej ocenionym uczestnikom finału zostaną przyznane nagrody główne oraz tytuł laureata.
Dla zdobywcy I nagrody w Konkursie Chopinowskim 2025 przewidziano 60 tys. euro (ok. 260 tys. zł) i złoty medal, dla zdobywcy II nagrody – 40 tys. euro (ok. 190 tys. zł) i srebrny medal, dla zdobywcy III nagrody – 35 tys. euro (ok 150 tys. zł) i brązowy medal. Dla laureatów IV, V i VI nagrody w Konkursie Chopinowskim 2025 przewidziano kolejno: 30 tys. euro (ok. 120 tys. zł), 25 tys. euro (ok. 100 tys.zł) i 20 tys. euro (ok. 90 tys.zł). Pozostałym finalistom zostaną przyznane równorzędne wyróżnienia w wysokości 8 tys. euro. (ok. 40 tys.zł)
Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025, o tym dowiemy się późnym wieczorem 20 października 2025 r. Oczywiście pełna relacja na „Wszystko co Najważniejsze”, w dziale Konkurs Chopinowski.
21 października w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się gala wręczenia nagród i pierwszy z trzech wielkich koncertów laureatów; dwa kolejne koncerty laureatów zaplanowano na 22 i 23 października 2025 r.
Konkurs Chopinowski 2025 już wygrali organizatorzy
.Organizatorem Konkursu Chopinowskiego jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Listy kolejkowe po wejściówki do Filharmonii na przesłuchania, dziesiątki tysięcy widzów online śledzących transmisje na żywo oraz fakt, że melomanami zostają ludzie stroniący dotąd od muzyki klasycznej… Konkurs Chopinowski 2025 cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że śmiało można uznać go za sukces organizatorów.
Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025, o tym dyskutuje się od pierwszych przesłuchań w gmachu Filharmonii Narodowej. Od pierwszego dnia przesłuchań ustawia się kolejka ludzi, którzy liczą na możliwość zakupu wejściówek. Ponieważ liczba sprzedawanych wejściówek zależy od tego, ile jest wolnych miejsc na widowni tuż przed rozpoczęciem koncertu, kolejka nie znika ani na chwilę w trakcie trwania przesłuchań. Oczekujący liczą na to, że jeśli nie dostali wejściówki rano, wejdą choćby na przesłuchanie wieczorne.
Aby być na Konkursie na żywo, wiele osób bierze urlopy z pracy. Co więcej – zarówno wśród posiadaczy biletów, jak i koczujących w oczekiwaniu na wejściówki na Konkurs Chopinowski 2025 jest wielu obcokrajowców, w tym bardzo wiele osób o azjatyckich rysach. Konkurs ma bowiem taką sławę i cieszy się takim prestiżem wśród wszystkich muzyków czy miłośników muzyki klasycznej na całym świecie, że dla wielu z nich przyjazd do Polski na odbywający się co pięć lat Konkurs jest rodzajem artystycznej pielgrzymki.
Na chińskim odpowiedniku Facebooka – portalu społecznościowym Weibo (Xiaohongshu) jest mnóstwo postów wstawianych przez takich „artystycznych pielgrzymów” do Polski, którzy chwalą się tym, że… stoją pod Filharmonią w Warszawie po wejściówkę. „Warto stać dwie godziny w kolejce – słuchać Chopina w mieście Chopina” – napisała przy swoim zdjęciu z kolejki jedna z użytkowniczek Weibo.
Choć Konkurs Chopinowski to niezaprzeczalnie wydarzenie dotyczące tzw. kultury wysokiej, zaznacza swoją obecność w przestrzeni Warszawy tak, jak gdyby odbywały się tu naprawdę swego rodzaju sportowe mistrzostwa: kto wygra Konkurs Chopinowski 2025. „Chopinistów” można rozpoznać albo po szalikach konkursowych (jest coś takiego!), albo po trzymanych w ręku numerach „Kuriera Chopinowskiego” – bezpłatnej gazety codziennej wydawanej przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Znak „Chopinistów” widoczny w całej Warszawie.
Anna Druś
Arkadiusz Jordan





