Polska Pesa przejmie hiszpańskie Talgo?

Polska Pesa

Rząd Hiszpanii chce domknąć sprzedaż akcji producenta taboru kolejowego Talgo do końca miesiąca – poinformowały hiszpańskie media. W ostatnich miesiącach wśród potencjalnych nabywców była wymieniana polska Pesa.

Polska Pesa kupi hiszpańskie Talgo?

.Szef resortu transportu Oscara Puente miał spotkać się w tym celu w czwartek z przedstawicielami głównego udziałowca Talgo – funduszu Trilantic, posiadającego 29,9 proc. udziałów w spółce, oraz baskijskiej firmy Sidenor, wiodącym producentem stali w Hiszpanii i potencjalnym nabywcą – podał w piątek dziennik gospodarczy „Cinco Dias”. „Rząd chce utrzymać hiszpański charakter Talgo i zdolność decyzyjną firmy w Hiszpanii, co sprawia, że Sidenor jest pierwszą opcją przed innymi zagranicznymi ofertami” – napisał „Cinco Dias”.

Problemem pozostaje kwota sprzedaży, ponieważ udziałowcy nie godzą się na mniej niż 5 euro za akcję. Wcześniej spełniającą te wymagania ofertę złożyła węgierska grupa Ganz-Mavag, ale została ona zablokowana przez rząd w Madrycie ze względów „bezpieczeństwa narodowego”. Po tej decyzji Talgo odnotowało znaczny spadek wartości na giełdzie, do ok. 3,3-3,5 euro za akcję. Wśród potencjalnych nabywców Talgo od kilku miesięcy wymienia się również Pesę, największego producenta taboru kolejowego w Polsce. Według grudniowych doniesień portalu Business Insider Polska, ofertę akcjonariuszom spółki notowanej na hiszpańskiej giełdzie złożył Polski Fundusz Rozwoju, który miał mieć już zapewnione finansowanie dla transakcji.

„Inwestycja będąca olbrzymią szansą dla Polski”

.”Dla Polski plany sprzedaży akcji to olbrzymia szansa, bo hiszpańska firma idealnie wpisuje się w rządową strategią budowy kolei dużych prędkości (KDP), które mają być elementem CPK. W naszym kraju nikt nie produkuje jednak taboru odpowiedniego dla KDP” – napisał Business Insider Polska. Przeszkodą dla transakcji miała być – według portalu – niechęć rządu w Madrycie do przejęcia strategicznej spółki przez kapitał z zagranicy. „Rząd byłby otwarty na późniejszy udział innych graczy, którzy mogliby przyczynić się do zagwarantowania przyszłości Talgo, ale zawsze z pozycji mniejszościowych, które utrzymują zdolność decyzyjną firmy i jej przyszłość przemysłową w Hiszpanii” – poinformował „Cinco Dias”, powołując się na źródła rządowe.

Jak donoszą hiszpańskie media, zainteresowanie kupnem udziałów w Talgo wyraził też indyjski producent taboru kolejowego Jupiter Wagons. Wcześniej, pod koniec sierpnia, rząd w Madrycie zablokował – na podstawie rekomendacji krajowego wywiadu – ofertę przejęcia Talgo przez węgierską grupę Ganz-Mavag, powołując się na „niemożliwe do przezwyciężenia” ryzyko dla ochrony strategicznych interesów kraju i bezpieczeństwa narodowego. Ganz-MAVAG to konsorcjum, w którym 45 proc. udziałów należy do państwowego funduszu inwestycyjnego, podlegającego ministerstwu gospodarki Węgier, a 55 proc. do węgierskiego przewoźnika kolejowego Magyar Vagon (MAV), który – według hiszpańskiej prasy – wciąż ma mieć nieformalne powiązania z rosyjskim producentem pojazdów szynowych Transmaszholdingiem.

Polska Pesa podpisała w drugiej połowie września w Berlinie porozumienie z Talgo o współpracy przy produkcji pociągów dużej prędkości. Umowa zakładała połączenie rozwiązań technologicznych i doświadczonych zespołów obu firm, aby razem oferować pojazdy dużych prędkości zarówno w Polsce, jak i w innych krajach ościennych. Polska Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje Pesy kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje Pesy są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, używają ich Czeskie Drahy czy PKP Intercity.

Krajowy Program Kolejowy

.Na temat walki z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez rozwój sieci kolejowej Polski, na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Andrzej BITTEL w tekście „Deprowincjonalizacja polskiej rzeczywistości„.

„Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to odrabianie kilkudziesięciu lat zaniedbań i wyniszczania polskich połączeń autobusowych i kolejowych. Lata likwidowania linii i prywatyzowania spółek doprowadziły do marginalizacji znacznej części społeczeństwa nieposiadającej samochodów. Niejednokrotnie całe miejscowości traciły możliwość dotarcia do pracy, szkoły, lekarza, urzędu czy sklepu. Od czterech lat prowadzimy konsekwentną walkę z tym przez długi czas ignorowanym zjawiskiem”.

„Pierwszą areną działania jest kolej, która otrzymała w ostatnich latach największy zastrzyk inwestycyjny w historii. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada finansowanie rzędu 70 mld zł oraz przebudowę 9000 km torów, z czego zmodernizowano już ponad 2600 km. Oznacza to skrócenie czasu podróży oraz reaktywację porzuconych linii i przywrócenie połączeń do mniejszych, wcześniej zaniedbanych komunikacyjnie miast, takich jak Knurów, Radzyń Podlaski, Milicz czy Sandomierz”.

.”Wykluczenie komunikacyjne obejmuje także standard podróży oraz odpowiednie udogodnienia, szczególnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom i od 2016 roku realizujemy Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego modernizujemy i budujemy 188 dworców kolejowych, a w perspektywie najbliższych lat program ten obejmie 150 kolejnych. Każdy zmodernizowany już dworzec oraz wszystkie nowo powstające spełniają wymogi TSI PRM, dotyczące dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Konieczne zmiany zachodzą również w ofercie taborowej. PKP Intercity wprowadza szeroki program inwestycyjny, modernizując wagony i lokomotywy oraz kupując nowe. W efekcie 80 proc. pociągów będzie zestawione z nowego i zmodernizowanego taboru, a każdy skład zapewni przestrzeń przystosowaną dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery” – pisze Andrzej BITTEL.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/andrzej-bittel-deprowincjonalizacja-polskiej-rzeczywistosci/

PAP/Marcin Furdyna/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 11 stycznia 2025