Konkurs Chopinowski 2025. [Program przesłuchań 5.10]

program przesłuchań

Program przesłuchań I etapu Konkursu Chopinowskiego 2025 to kolejni wykonawcy i ich interpretacje utworów Fryderyka Chopina pod bacznym okiem jurorów XIX Konkursu Chopinowskiego i publiczności wsłuchanej w ich grę. Oto kto zagra w niedzielę 5 października 2025 r., program przesłuchań na niedzielę 5 października i pianiści, którzy dla nas wystąpią. Program przesłuchań w kolejności, jaką odzwierciedla harmonogram konkursu.

Program przesłuchań Konkursu Chopinowskiego 2025

Kto wystąpi w sesji porannej XIX Konkursu Chopinowskiego 2025 r. 5 października 2025 r.? Oto pianiści, których uwzględnia program przesłuchań tego dnia: Yubo Deng (Chiny), Mateusz Dubiel (Polska), Yu-Ang Fan (Chiny), Alberto Ferro (Włochy), Yang (Jack) Gao (Chiny), Shuguang Gong (Chiny), Eric Guo (Kanada), Wei-Ting Hsieh (Tajwan). Program przesłuchań w sesji wieczornej 5 października 2025 r. zaś przedstawia się następująco: Xiaoyu Hu (Chiny), Hasan Ignatov (Bułgaria), Zihan Jin (Chiny), Adam Kałduński (Polska), David Khrikuli (Gruzja), Antoni Kłeczek (USA/Polska), Kaito Kobayashi (Japonia), Mateusz Krzyżowski (Polska), Shiori Kuwahara (Japonia).

Yubo DENG

Yubo

.Yubo Deng urodził się 11 lutego 2002 r. Rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 4 lat, a jako 5-latek otrzymał II nagrodę w konkursie pianistycznym Sha De Cup. Yubo Deng kształcił się pod kierunkiem Galiny Popovej w Szkole Muzycznej przy Konserwatorium Xinghai, którą ukończył z najlepszym wynikiem i tytułem Honorowego Absolwenta. Otrzymał propozycje stypendiów od Julliard School, Konserwatorium Muzycznego Nowej Anglii i Konserwatorium w Oberlin. Obecnie Yubo Deng studiuje na tej ostatniej uczelni pod kierunkiem Danga Thai Sona. Yubo Deng jest laureatem konkursów w Nowym Orleanie, Hongkongu i Szanghaju oraz finalistą konkursu im. Ferruccia Busoniego.

Mateusz DUBIEL

Mateusz

.Mateusz Dubiel urodzony 13 lutego 2004 r.; ukończył średnią szkołę w Bielsku-Białej, w klasie Anny Skarbowskiej. Obecnie Mateusz Dubiel studiuje w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie u Mirosława Herbowskiego. Mateusz Dubiel jest zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2022), a także laureatem drugich nagród „Jeune Chopin” w Lugano (2022) oraz Bałtyckiego Konkursu w Gdańsku (2022). Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Lidię Grychtołównę, Andrzeja Jasińskiego, Piotra Palecznego, Katarzynę Popową-Zydroń, Ariego Vardiego oraz Kevina Kennera. Mateusz Dubiel wystąpił z recitalami m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie, w Żelazowej Woli, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Cavatina Hall w Bielsku-Białej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, na Festiwalu w Dusznikach-Zdroju. Mateusz Dubiel koncertował też w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, na Litwie i Majorce.

Yu-Ang FAN

.Yu-Ang Fan urodził się 8 kwietnia 2005 r. Edukację muzyczną rozpoczął w 2013 r. pod okiem Shen Tong, a następnie kontynuował w klasie Wu Yinga. Od 2023 r. kształci się pod kierunkiem Jianinga Konga w Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie. Yu-Ang Fan jest zdobywcą złotych medali podczas konkursu pianistycznego towarzyszącego XVIII Festiwalowi Muzycznemu w Oxfordzie, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Gulangyu oraz Konkursu Koncertowego o Puchar Uczelni Centralnego Konserwatorium Muzycznego w Pekinie. W 2018 r. Yu-Ang Fan wykonał z sukcesem 16 koncertów solowych podczas projekcji animacji Magic Piano & the Chopin Shorts w Chinach.

Alberto FERRO

Alberto

.Alberto Ferro urodził się 1 marca 1996 r.; uzyskał dyplom magistra z wyróżnieniem w Konserwatorium Belliniego w Katanii w klasie Epifania Comisa, a obecnie wykłada w Konserwatorium Vittadiniego w Pawii. Alberto Ferro jest laureatem I nagrody i nagrody publiczności na Konkursie Beethovena w Bonn (2017), II nagrody na Konkursie Busoniego (2015) oraz VI nagrody na Konkursie Królowej Elżbiety w Brukseli (2016). Koncertował w całej Europie, m.in. w Filharmonii Warszawskiej, Ateneum w Bukareszcie, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, Herkulessaal w Monachium, Bozar w Brukseli, Teatro Massimo w Palermo, Gewandhaus w Lipsku oraz Filharmonii w Luksemburgu. Współpracował z takimi orkiestrami, jak Filharmonicy Izraelscy, Orchestra Filarmonica della Fenice czy Belgijska Orkiestra Narodowa, pod batutą m.in. Marin Alsop i Thierry’ego Fischera. Alberto Ferro nagrywał dla wytwórni Brilliant, Warner, Da Vinci oraz Muso.

Yang (Jack) GAO

Yang (Jack)

.Yang (Jack) Gao urodził się 18 grudnia 2003 r. Uczył się pod kierunkiem Tianhong Tany i Xin Xie w szkole średniej przy Chińskim Konserwatorium Muzycznym. Dziś Yang (Jack) Gao jest uczniem Jerome’a Lowenthala i Emanuela Axa w Juilliard School. Brał udział w wielu konkursach pianistycznych, zdobył m.in. II nagrodę w Konkursie Pianistycznym Steinwaya (2019), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Naumburgu (2023) i Konkursie Pianistycznym Giny Bachauer w Juilliard School (2023) oraz II nagrodę w Konkursie Pianistycznym Bösendorfera i Yamahy USASU. Yang (Jack) Gao koncertował w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W lutym 2024 r. dokonał prawykonania własnej kompozycji w Carnegie Hall. W czerwcu 2025 r. Yang (Jack) Gao został zaproszony przez Marthę Argerich do występu na jej festiwalu w Hamburgu i został jedynym pianistą, który w tym roku otrzymał Nagrodę Steinwaya.

Shuguang GONG

Shuguang

.Shuguang Gong urodził się 8 marca 1998 r. Wychowanek Lanlan Guo, Christophera Taylora oraz Kevina Kennera. Obecnie odbywa studia doktoranckie we Frost School of Music, gdzie jest stypendystą i asystentem. Shuguang Gong jest laureatem pierwszych nagród w XVII Konkursie Pianistycznym „Xinghai Cup” organizowanym przez Centralne Konserwatorium w Pekinie oraz Narodowego Młodzieżowego Konkursu Pianistycznego „Golden Bell” (2017). Shuguang Gong koncertował wielokrotnie w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie, występował m.in. na scenach pekińskiego National Center for the Performing Arts, Beijing Concert Hall, Yichang Theater, Gusman Hall w Miami czy Neidorff-Karpati Hall w Manhattan School of Music. Shuguang Gong gości jako wykonawca na Eastern Shore Chamber Music Festival.

Eric GUO

Eric

.Eric Guo urodził się 1 sierpnia 2002 r. Studiuje pod kierunkiem Jonathana Bissa i Antona Nela w Szkole im. Glenna Goulda przy Konserwatorium w Toronto, gdzie ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie. Eric Guo jest zdobywcą I miejsca i Nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków w II Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie. Jego debiutancki album z wykonaniami z konkursu ukazał się nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w 2023 r. Eric Guo występował na festiwalach takich jak: „Chopin i jego Europa”, Dvořák Prague, Bolzano Bozen, Frost Chopin oraz na festiwalach w Dusznikach-Zdroju i Nohant. Koncertował na prestiżowych scenach Europy, w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Eric Guo współpracował z orkiestrami symfonicznymi w Minnesocie, Toronto i Fort Worth, oraz z {oh!} Orkiestrą, Collegium 1704, Royal Philharmonic Orchestra i Bach Collegium Japan.

Wei-Ting HSIEH

 Wei-Ting

.Wei-Ting Hsieh urodziła się 5 lipca 1996 r. Rozpoczęła naukę gry na fortepianie u Chin Chuan Changa w wieku 4 lat. Następnie kształciła się pod kierunkiem Michela Beroffa, Laurenta Cabassa oraz Marie-Josèphe Jude w Konserwatorium Tańca i Muzyki w Paryżu, a potem pod kierunkiem Ariego Vardiego w Niemczech. Aktualnie Wei-Ting Hsieh wykłada na Narodowym Uniwersytecie Pedagogicznym w Tajpej. Zdobywczyni pierwszych nagród w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Windsorze (2017) i Konkursie Pianistycznym Montecatini (2019) oraz III miejsca w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Livorno (2022). W 2018 r. nakładem wytwórni KNS Classical ukazała się debiutancka płyta Wei-Ting Hsieh. Koncertuje we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i wielu krajach Azji. Występowała w wielu prestiżowych miejscach, takich jak Salle Gaveau, Salle Cortot, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Chateau de Bagatelle, National Taiwan Concert Hall.

Xiaoyu HU

Xiaoyu

.Xiaoyu Hu urodził się 22 kwietnia 2005 r. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 5 lat. Jako 9-latek został przyjęty do klasy Xiangyu Mao w szkole muzycznej przy Konserwatorium w Szanghaju. Dziś Xiaoyu Hu jest studentem Mishy Namirovskiego w Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie. Mimo młodego wieku ma na swoim koncie I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Shenzhen oraz I nagrodę w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Irmlera. Xiaoyu Hu występował z orkiestrą Filharmonii w Qingdao oraz na takich scenach, jak Shenzhen Concert Hall czy Bechstein Concert Hall. Na przestrzeni lat pochwał i wsparcia udzielili Xiaoyu Hu m.in. Angela Hewitt, Matti Raekallio, Jörg Demus, Yukio Yokoyama i Robert Shannon.

Hasan IGNATOV

Hasan

.Hasan Ignatov urodził się 15 grudnia 2003 r. Jest uczniem Joopa Celisa w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht. Zdobywca m.in. II nagrody w XXVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, I nagrody w IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Liszt–Bartók–Kodály w Sofii oraz II nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Carla Marii von Webera w Dreźnie. Za swoją działalność artystyczną Hasan Ignatov otrzymał od władz Bułgarii wiele odznaczeń, m.in. Odznakę Honorową przyznawaną przez prezydenta kraju, jak i obywatelstwo honorowe swojego rodzinnego miasta Szumenu. Hasan Ignatov koncertował wielokrotnie za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Austrii, we Francji, w Polsce i Niderlandach.

Zihan JIN

Zihan

.Zihan Jin urodził się 6 marca 2009 r. Obecnie kształci się w klasie Yun Sun w Średniej Szkole Muzycznej przy Szanghajskim Konserwatorium Muzycznym. Zihan Jin zajął pierwsze miejsce w XI Otwartym Konkursie Pianistycznym w Shenzhen (grupa juniorów), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Swiss Tomorrow’s Classics” oraz podczas chińskich eliminacji do XI Międzynarodowego Konkursu Młodych Muzyków im. Czajkowskiego. W 2023 r. Zihan Jin był półfinalistą III Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Pianistycznego im. Vana Cliburna w Teksasie organizowanego dla pianistów do 17. roku życia. Zihan Jin występował z najważniejszymi chińskimi orkiestrami, m.in. Orkiestrą Symfoniczną Opery Szanghajskiej, a także filharmonikami z Hangzhou, Wuhanu oraz orkiestrami symfonicznymi z Wuxi i Harbinu.

Adam KAŁDUŃSKI

Adam

.Adam Kałduński urodził się 31 lipca 1996 r.; studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierunkiem Katarzyny Popowej-Zydroń i Jerzego Sulikowskiego. Adam Kałduński brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Danga Thai Sona, Ariego Vardiego, Nikolaia Demidenkę, Edwarda Auera, Kevina Kennera, Tamása Ungára i Dinę Yoffe. Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie (2019). Adam Kałduński zdobył I nagrodę oraz pięć nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Premio Amadeus” w Lazise (2023). Otrzymał także II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim w Warszawie (2020). Adam Kałduński występował na wielu scenach w Polsce, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz podczas Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju.

David KHRIKULI

David

.David Khrikuli urodził się 26 kwietnia 2001 r. Obecnie kształci się w Wyższej Szkole Muzycznej Królowej Zofii w Madrycie pod kierunkiem Stanislava Ioudenitcha. W 2024 r. David Khrikuli zdobył I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cantù (Włochy) oraz I nagrodę i nagrodę publiczności w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Vigo (Hiszpania). Ponadto David Khrikuli zdobywał pierwsze nagrody w międzynarodowych konkursach w Gruzji, Rosji, Holandii, Danii czy Chinach. Występuje z recitalami solowymi, jak również współpracuje z zespołami kameralnymi. David Khrikuli koncertował m.in. z Gruzińską Orkiestrą Filharmoniczną, Israel Camerata, filharmoniami izraelską i moskiewską. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak Elisabeth Leonskaja, Rena Shereshevskaya, Nelson Goerner i in.

Antoni KŁECZEK

Antoni

.Antoni Kłeczek urodził się 30 października 2006 r. Uczy się prywatnie u Martina Labazevitcha w Waszyngtonie. Pobierał lekcje prywatnie i w ramach warsztatów m.in. u Piotra Palecznego, Ewy Pobłockiej, Garricka Ohlssona, Kevina Kennera czy Krzysztofa Jabłońskiego. Antoni Kłeczek jest laureatem międzynarodowych konkursów pianistycznych: „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (IV nagroda), Chopinowskiego Fundacji Kościuszkowskiej w Waszyngtonie (II nagroda), Chopinowskiego w Szafarni (I nagroda) czy Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (III nagroda). Antoni Kłeczek wystąpił z recitalami w USA, Polsce, Portoryko i na Węgrzech, ma za sobą także współpracę z orkiestrami w Polsce (Sinfonia Iuventus, Filharmonia Narodowa w Warszawie) i za granicą (Narodowa Orkiestra Symfoniczna z Waszyngtonu).

Kaito KOBAYASHI

Kaito

.Kaito Kobayashi urodził się 13 października 1995 r., studiował w Queen Elisabeth Music Chapel w Belgii pod kierunkiem Marii João Pires oraz w Akademii Muzycznej w Bazylei u Claudia Martíneza Mehnera. W 2021 r. Kaito Kobayashi zdobył II nagrodę oraz nagrodę Yaltah Menuhin za najlepsze wykonanie muzyki kameralnej na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds. W 2024 r. Kaito Kobayashi otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu. Wcześniej zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Pianistów w Ettlingen (2010) oraz uzyskał III miejsce na Międzynarodowym Konkursie im. Świętej Cecylii (2018). Kaito Kobayashi występował z takimi orkiestrami, jak Narodowa Orkiestra Belgii, zespół Filharmonii Królewskiej w Liège, Orkiestra Gulbenkiana, Sinfonieorchester Basel oraz Orkiestra Symfoniczna NHK.

Mateusz KRZYŻOWSKI

Mateusz

.Mateusz Krzyżowski urodził się 6 marca 1999 r. W 2023 r. ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Joanny Ławrynowicz-Just. Mateusz Krzyżowski jest laureatem I nagród konkursów pianistycznych – Międzynarodowego im. Ignacego Jana Paderewskiego w 2022 r. i „Arthur Rubinstein in memoriam” w 2021 (oba w Bydgoszczy) oraz Ogólnopolskiego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2018). Mateusz Krzyżowski koncertował w salach koncertowych Polski (m.in. filharmonicznych w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Łodzi i Kielcach, NOSPR w Katowicach) i za granicą, w tym w USA, Japonii, we Francji, w Niemczech, Ukrainie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na Słowacji, Węgrzech czy Litwie, współpracując z takimi dyrygentami, jak Kai Bumann, Michał Klauza, Jurek Dybał, Marek Moś.

Shiori KUWAHARA

Shiori

.Shiori Kuwahara urodziła się 11 października 1995 r. Jest absolwentką z najwyższym wyróżnieniem uniwersytetów sztuk w Tokio (GEIDAI) i Berlinie (UdK), gdzie ukończyła studia magisterskie w klasie Klausa Hellwiga. W 2022 r. Shiori Kuwahara otrzymała berlińską nagrodę Steinwaya. Jest laureatką II nagród na międzynarodowych konkursach pianistycznych: im. Marii Canals w Barcelonie (2016), im. Giana Battisty Viottiego we włoskim Vercelli (2017), im. Ferrucia Busoniego w Bolzano (2019) czy im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2021). W 2025 roku Shiori Kuwahara została laureatką Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli. Występowała w wielu krajach Europy, w tym w Polsce (Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju), Czechach (w sali im. Dvořáka w praskim Rudolfinum), Austrii, Niemczech, Izraelu, Serbii, we Włoszech, a także w Japonii, Korei i USA.

Program przesłuchań i bardzo wysoki poziom

„Eliminacje do XIX Konkursu Chopinowskiego potwierdziły rosnącą popularność muzyki Chopina na świecie” – pisze Marcin WĄSOWSKI na łamach „Wszystko co Najważniejsze” [LINK].

„Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie muzyki klasycznej. Zaplanowana na 2025 rok XIX edycja przyciągnęła rekordową liczbę kandydatów – wpłynęły aż 642 zgłoszenia, co stanowi wzrost o 100 proc. w porównaniu z edycją z roku 2010, kiedy chęć udziału w eliminacjach wyraziło 327 pianistów i pianistek. W kolejnych latach wzrost był następujący: 2015 r. – 452, 2020 r. – 500. Eliminacje, które odbyły się w dniach 23 kwietnia – 4 maja 2025 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie, były kluczowym etapem selekcji, tradycyjnie poprzedzającym przewidziane na październik główne przesłuchania.

Pracami jury prowadzącego program przesłuchań przewodził prof. Piotr Paleczny. „Szukamy nie po prostu pianisty, ale prawdziwego artysty, który czuje Chopina, kocha Chopina. A poza tym wszystkim posiada jeszcze kreatywną osobowość artystyczną. Takich pianistów poszukujemy” – te słowa prof. Piotra Palecznego oddają istotę procesu oceniania, w którym jurorzy uwzględniali nie tylko technikę, ale także głębię interpretacji i oryginalność. Wysiłek był ogromny – bez dnia przerwy, przez niemal dwa tygodnie, członkowie jury wysłuchali w sumie ponad 66 godzin muzyki.

171 pianistów zaproszonych do eliminacji

Zgodnie z regulaminem do udziału w XIX Konkursie Chopinowskim mogli przystąpić profesjonalni pianiści urodzeni w latach 1995–2009. Na podstawie nadesłanych zgłoszeń (z obowiązkowymi nagraniami wideo) do zaprezentowania się na żywo zaproszono 171 pianistów z Chin (67), Japonii (24), Korei Południowej (23), Polski (8), USA (6), Chińskiego Tajpej (5), Kanady (4), Włoch (4), Francji (4), Wielkiej Brytanii (3), Bułgarii (3), Niemiec (2), Czech (2), Gruzji (2) – jednoosobowo były reprezentowane takie kraje, jak Austria, Białoruś, Brazylia, Hiszpania, Izrael, Kazachstan, Malezja, Serbia, Szwajcaria, Tajlandia, Turcja, Uzbekistan i Wietnam. Ostatecznie w przesłuchaniach na przełomie kwietnia i maja w Warszawie wzięło udział 162 pianistów i pianistek. W tej grupie znalazło się również 13 osób, które dzięki zdobyciu laurów wymienionych w regulaminie konkursów pianistycznych zostały zakwalifikowane do eliminacji z pominięciem etapu oceny nagrań wideo.

85 pianistów w I etapie XIX Konkursu Chopinowskiego

Do I etapu konkursu zakwalifikowano 85 pianistów i pianistek z 20 krajów, najliczniejszą grupę stanowią reprezentanci Chin (29), Japonii (13) i Polski (13). Pozostałą grupę stanowią artyści z Korei Południowej (4), USA (4), Kanady (5), Włoch (3), Francji (2), Chińskiego Tajpej (3) i Wielkiej Brytanii (3), a po jednym reprezentancie będą miały Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Wietnam, Malezja, Gruzja, Bułgaria, Czechy i Izrael.

Zgodnie z regulaminem w grupie zakwalifikowanych do konkursu z pominięciem udziału w eliminacjach znalazło się 19 laureatów najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie (w Leeds, Tel Awiwie, Miami, Bolzano, Hamamatsu, im. Paderewskiego w Bydgoszczy, Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie): Piotr Alexewicz (Polska), Jonas Aumiller (Niemcy), Kevin Chen (Kanada), Mateusz Dubiel (Polska), Alberto Ferro (Włochy), Adam Kałduński (Polska), Kaito Kobayashi (Japonia), Mateusz Krzyżowski (Polska), Shiori Kuwahara (Japonia), Hyuk Lee (Korea Południowa), Pedro López Salas (Hiszpania), Eric Lu (USA), Philipp Lynov (pod neutralną flagą), Piotr Pawlak (Polska), Anthony Ratinov (USA), Tomoharu Ushida (Japonia), Andrzej Wierciński (Polska), Krzysztof Wierciński (Polska), William Yang (USA).

Program przesłuchań w Konkursie Chopinowskim 2025

Harmonogram całego konkursu obejmuje: koncert inauguracyjny 2 października, I etap (3–7.10 program przesłuchań z udziałem 85 pianistów), II etap (9–12.10, program przesłuchań ok. 40 pianistów), III etap (14–16.10, program przesłuchań ok. 20 pianistów), finał (18–20.10, program przesłuchań ok. 10 pianistów) oraz trzy koncerty laureatów (21–23.10). Tradycyjnie w bazylice Świętego Krzyża odbędzie się także koncert 17 października, czyli w rocznicę śmierci Fryderyka Chopina.

Eliminacje do XIX Konkursu Chopinowskiego potwierdziły rosnącą popularność muzyki Chopina na świecie. Fakt, że swój udział zgłosili pianiści, którzy zdobywali nagrody w innych prestiżowych konkursach, podkreśla opinię o Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina jako najważniejszym wydarzeniu tego rodzaju na świecie; już sam etap eliminacji przykuwa uwagę wielotysięcznej publiczności z całego świata. Wysoka frekwencja publiczności wypełniającej w większości Salę Kameralną Filharmonii Narodowej podczas każdej sesji przesłuchań świadczy o tym, że przez miłośników muzyki Chopina ta faza jest traktowana jako pełnoprawny etap konkursu, etap, który dzięki wysokiemu poziomowi prezentowanych interpretacji dostarcza wielu emocji i artystycznych wrażeń” – pisze Marcin WĄSOWSKI we „Wszystko co Najważniejsze”.

Fryderyk Chopin – wielki improwizator

„Prawdziwą ojczyzną Fryderyka Chopina jest zaczarowane królestwo poezji” – pisze prof. Dana GOOLEY, profesor muzyki na Brown University w USA, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” [LINK].

„Julian Fontana, jeden z najbliższych przyjaciół Chopina, tak opisał improwizatorski talent kompozytora: „Już w wieku dziecięcym zadziwiał bogactwem improwizacji. Wystrzegał się jednak, aby nie czynić z niej widowiska. Ci wszakże nieliczni wybrani, którzy słuchali go improwizującego całymi godzinami w najcudowniejszy sposób, kiedy ani jedna z jego fraz nie przypominała nigdy któregokolwiek kompozytora […], nie zaprzeczą, jeśli stwierdzimy, że jego najpiękniejsze kompozycje są jedynie odbiciem i echem jego improwizacji”.

To uwodzicielskie słowa. Teza, jakoby z fortepianu Chopina emanowała niegdyś muzyka prześcigająca nawet jego zanotowane kompozycje, zbyt jest piękna, by się jej oprzeć. Czujemy zazdrość wobec tych nielicznych przyjaciół i wtajemniczonych, którzy mieli to szczęście, że mogli często słuchać Chopina występującego prywatnie, gdy czuł się swobodnie. To „ach, gdybyście tam byli” rozbudza przyjemną tęsknotę za artystą, którego osobowość i grę można przywołać już jedynie we wspomnieniach. Co więcej, potwierdza, że Chopin był prawdziwym geniuszem, o wyobraźni tak nieograniczonej, że utrwalone kompozycje mogą stanowić zaledwie jej blade odbicie.

W latach 20. XIX wieku dorastający Chopin miał wszelkie powody po temu, by wytrwale ćwiczyć improwizację. Aspirując do kariery koncertującego pianisty, wiedział doskonale, że czołowi wirtuozi o międzynarodowej sławie, pokroju Ignaza Moschelesa, a przede wszystkim Johanna Nepomuka Hummla, celowali w improwizowaniu błyskotliwych, „swobodnych fantazji” na tematy sugerowane przez publiczność. Nie dziwi więc, że i on wykonał tego typu popis podczas swego debiutu w Wiedniu w roku 1829. Recenzent „Theaterzeitung” zauważył, że polski wirtuoz w swojej improwizowanej fantazji znalazł właściwą równowagę pomiędzy podobaniem się („wielokrotne odmiany tematów”) a profesjonalnością („spokojny tok myśli”, „czystość przetworzenia”).

Kilka lat później Chopin był już jednak w Paryżu, a jego ambicje uległy zmianie. Zorientowawszy się, że może się tam utrzymać z udzielania lekcji gry na fortepianie, stracił chęć do koncertowania. Grywał publicznie rzadko, a jeśli występował, nigdy nie wykonywał swobodnych fantazji. Swoją twórczą energię przekierował na komponowanie wysoce oryginalnych, dopracowanych w szczegółach utworów, w niespotykany dotąd sposób eksplorujących możliwości ówczesnego fortepianu. Opracowując swe muzyczne pomysły, bez wątpienia wypróbowywał na instrumencie różne ich warianty, prezentując je przyjaciołom i kolegom i modyfikując stosownie do ich reakcji. Taki był Chopin, gdy komponował – oceniający i doskonalący. I to właśnie mogło słyszeć jego otoczenie i mylić z improwizacją. Nic dziwnego, że w uszach Fontany ani jedna z Chopinowskich fraz nie przypominała nigdy „któregokolwiek kompozytora” – pisze prof. Dana GOOLEY.

Link do tekstu: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-dana-gooley-wielki-improwizator/

Program przesłuchań NIFC/WszystkoCoNajwazniejsze.pl/AJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 5 października 2025