Ranking PISA - dalekie miejsce Francji i pomysły na polepszenie jakości edukacji
Francja zajmuje w najnowszym rankingu (Ranking PISA) odległe 26.miejsce spośród krajów OECD w zakresie matematyki i rozumowania naukowego i 29. miejsce w rozumieniu tekstu. Po opublikowania rankingu minister edukacji narodowej Gabriel Attal skierował list do nauczycieli we Francji.
.W liście do nauczycieli Gabriel Attal zapowiedział wydanie na początku 2024 r. dekretu, przyznającego nauczycielowi pierwszorzędne miejsce w decyzji o powtórzeniu klasy przez ucznia – o przejściu ucznia do następnej klasy obecnie bardziej mogą decydować rodzice niż nauczyciele. Nauczyciele będą mogli również zalecić uczniowi, mającemu niedostateczne wyniki w nauce, podjęcie praktyki wakacyjnej, uzależniając od jej ukończenia przejście ucznia do następnej klasy. Zgodnie z tym, co wykazał ranking PISA, w 2022 r. klasę powtarzało 10% 15-latków, czyli 4 razy mniej niż w 2003 r.
Minister podkreślił znaczenie szkoły podstawowej w procesie edukacji ucznia. Zapowiedział jednocześnie zmianę programu nauczania w szkole podstawowej. „Od września przyszłego roku, zmiana programu szkoły podstawowej pozwoli nam na przyjęcie stopniowo metody singapurskiej w nauczaniu matematyki, przewidując na przykład naukę ułamków i liczb dziesiętnych już u 7-latków” – zadeklarował.
Gabriel Attal zapowiedział również podzielenie klas gimnazjalnych na grupy w zależności od stopnia zaawansowania w znajomości matematyki i języka francuskiego. Podział ten miałby pozwolić na lepsze dostosowanie tempa nauki a w konsekwencji lepsze wyniki zarówno u uczniów, uczących się najszybciej jak i tym, którym nauka sprawia trudności. Od 2025 r. do przejścia z gimnazjum do liceum konieczny będzie pozytywny wynik na egzaminie gimnazjalnym. Uczniowie, którzy nie zdadzą egzaminu, przez rok będą się uczyć w klasie przygotowującej do liceum. Obecnie, zdanie egzaminu nie jest konieczne do ukończenia gimnazjum.
.Gabriel Attal już w październiku wskazywał na „zbyt dużą różnorodność” podręczników szkolnych. W liście adresowanym do nauczycieli zapowiedział znakowanie oficjalnie podręczników do szkół podstawowych, opierając się na ich skuteczności „udowodnionej naukowo i w praktyce”. W przyszłości państwo ma finansować podręczniki do nauki czytania i matematyki. Jak podkreślił minister, obecnie 60% 6-latków nie posiada własnego podręcznika.
Julia Mistewicz z Paryża