TVN i TVP grają na Rafała TRZASKOWSKIEGO, Republika na Karola NAWROCKIEGO

Stacje telewizyjne

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja 2025 r., jednak wszystkie sondaże prezydenckie wskazują, że konieczna będzie druga tura (1 czerwca 2025 r.), do której przejdą Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki. Stacje telewizyjne wspierają jednego i drugiego – wynika z analizy programów informacyjnych tych telewizji prowadzonej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Stacje telewizyjne. Kto gra na kogo?

Projekt badawczy pod nazwą „Analiza ekspozycji kandydatów w telewizyjnych programach informacyjnych przed wyborami prezydenckimi w Polsce w 2025 roku” od ponad sześciu miesięcy prowadzi grupa studentów kierunków medioznawczych pod nadzorem zastępcy dyrektora Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS dr. Wojciecha Magusia. Powstał już wstępny raport z tych badań. „To bardzo wstępne wyniki. Pogłębione wyniki przedstawimy po drugiej turze” – zastrzega dr Wojciech Maguś.

Przedmiotem analiz były główne programy informacyjne czterech telewizji: „19:30” – TVP1, „Fakty” – TVN, „Wydarzenia” – Polsat, „Dzisiaj informacje” – Telewizja Republika. Analizowano wydania tych programów okresie od 18 listopada 2024 r. do 10 maja 2025 r. 

Badania dotyczyły m.in. tego, którzy kandydaci byli najczęściej prezentowani w programach informacyjnych i jakie było wartościujące nastawienie (pozytywne, negatywne, ambiwalentne, neutralne) redakcji wobec poszczególnych kandydatów w przekazach informacyjnych.

Wstępne wyniki przeprowadzonych analiz wskazują m.in. na znaczące, niekiedy skrajne, różnice między poszczególnymi stacjami w eksponowaniu dwóch głównych kandydatów w wyborach, a także w tonie przekazu na ich temat.

Rafał TRZASKOWSKI zdobył widzów Faktów TVN, Karol NAWROCKI – TV Republika

Wydźwięk materiałów na temat wiceprzewodniczącego Platformy Obywatelskiej, kandydata Koalicji Obywatelskiej Rafała Trzaskowskiego w „Faktach” (TVN) był pozytywny w 57 proc., neutralny w 32 proc., ambiwalentny – 11 proc. W „19.30” (TVP1) był w 49 proc. pozytywny, w 41 proc. – neutralny, a w 10 proc. – ambiwalentny. Natomiast w „Dzisiaj Informacje” (TV Republika) 93 proc. materiałów na temat Trzaskowskiego miały w wydźwięk negatywny, 2 proc. było neutralnych, 5 proc. – ambiwalentnych.

Odwrotne proporcje są w przypadku materiałów o prezesie Instytutu Pamięci Narodowej, kandydacie obywatelskim startującym z poparciem PiS Karolu Nawrockim. W programie TV Republika w 93 proc. miały one wydźwięk pozytywny, a w 3 proc. neutralny. Natomiast w TVN był on w 64 proc. negatywny, w 19 proc. – ambiwalentny, w 17 proc. – neutralny. W programie TVP1 51 proc. materiałów na temat Karola Nawrockiego miało wydźwięk negatywny, w 29 proc. – ambiwalentny, a 20 proc. – neutralny.

Polsatowi podoba się bardziej Rafał TRZASKOWSKI

W Wydarzeniach (Polsat) wydźwięk materiałów na temat Rafała Trzaskowskiego był w 53 proc. neutralny, w 20 proc. – ambiwalentny, w 24 proc. – pozytywny, w 3 proc. – negatywny. Natomiast o Karolu Nawrockim 46 proc. materiałów miało wydźwięk neutralny, 26 proc. – ambiwalentny, 24 proc. – negatywny, 4 proc.- pozytywny.

W przypadku kandydata Konfederacji Sławomira Mentzena w trzech telewizjach dominowały materiały o wydźwięku neutralnym: w Polsacie – 62 proc., w TVP1 i TV Republika po 53 proc. Natomiast w programie TVN w większości – 49 proc. – miały wydźwięk negatywny.

W materiałach dotyczących kandydata Trzeciej Drogi Szymona Hołowni neutralny wydźwięk materiałów dominował w TVP1 – 67 proc., w TVN – 63 proc., w Polsacie – 60 proc. Natomiast w TV Republika dominowały materiały o wydźwięku negatywnym – 39 proc., a neutralnych było 31 proc.

Neutralny wydźwięk informacji dominował też w materiałach o kandydatce Nowej Lewicy Magdalenie Biejat – 63 proc. w „Wydarzeniach” (Polsat), 60 proc. w „Faktach” (TVN), 58 proc. w „19:30” (TVP1), 43 proc. w „Dzisiaj Informacje” (TV Republika), przy czym w tym ostatnim programie najwięcej – 33 proc. – było materiałów o Biejat o wydźwięku negatywnym.

Stacje telewizyjne: najwięcej relacji z kampanii wyborczej w TV Republika

W projekcie analizowano też, jak często stacje telewizyjne publikowały materiały kampanijne w programach informacyjnych i którzy kandydaci w wyborach prezydenckich byli najczęściej prezentowani w tych programach.

Pod względem liczby materiałów o tematyce kampanijnej, jak i o konkretnych kandydatach, wyróżniała się TV Republika. W analizowanym okresie tematyka kampanijna zajmowała 23 proc. głównego programu informacyjnego tej telewizji, podczas gdy w programach pozostałych stacji było to 17-18 proc.

W programie „Dzisiaj Informacje” TV Republika w badanym okresie Trzaskowskiemu poświecono 358 materiałów, a Nawrockiemu – 314. W pozostałych stacjach proporcje te układały się następująco: „19:30” (TVP1) Trzaskowski – 168, Nawrocki – 185; „Fakty” (TVN) Trzaskowski – 144, Nawrocki – 173; „Wydarzenia” (Polsat) Trzaskowski – 191, Nawrocki – 195.

Szymon HOŁOWNIA ulubieńcem Polsatu

Szymona Hołowni najwięcej – 194 materiały – poświęcono w programie Polsatu. Po 138 materiałów na temat tego kandydata było w TVN i TVP1, natomiast w TV Republika – 105. O Mentzenie najwięcej – 99 materiałów – było w programie Polsatu, a najmniej – 28 – w TV Republika. O Biejat najwięcej – 89 – materiałów było w Polsacie, a także w TVP1 – 87, a najmniej w programie TV Republika – 32. 

Analiza głównych programów informacyjnych czterech telewizji TVP1, TVN, Polsatu i Telewizja Republika będzie nadal prowadzona. Raport finalny z badania obejmie okres dłuższy – do 31 maja. Pogłębiona analiza zostanie opracowana w czerwcu, po drugiej turze wyborów.

Wstępny raport z prowadzonej dotychczas analizy eksponowania kandydatów startujących w wyborach prezydenckich 2025 w programach informacyjnych czterech stacji telewizyjnych zostanie zaprezentowany podczas konferencji pod hasłem „Gra o pałac w mediach”. Towarzyszyć temu będzie debata z udziałem prof. Agnieszki Łukasik-Tureckiej z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, prof. Łukasza Szurmińskiego z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr. Wojciecha Magusia z UMCS.

PAP/AJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 13 maja 2025