Bądźcie ambasadorami Fryderyka Chopina [Karol NAWROCKI]

Jesteście ambasadorami Fryderyka Chopina, dziękuję Wam za Waszą muzykę – mówił prezydent Karol Nawrocki do laureatów Konkursu Chopinowskiego 2025 podczas specjalnego spotkania z nimi w pałacu prezydenckim. Przypomniał też, że właśnie to miejsce jest mocno związane z Fryderykiem Chopinem.
Ambasadorowie Fryderyka Chopina – laureaci Konkursu Chopinowskiego
.Mówiąc o finalistach i wszystkich uczestnikach Konkursu Chopinowskiego „ambasadorowie Fryderyka Chopina” prezydent dziękował im, że podjęli się tego zadania. W spotkaniu z parą prezydencką wzięli udział wszyscy finaliści Konkursu Chopinowskiego, laureat nagrody za najlepiej wykonaną balladę – Adam Kałduński oraz niektórzy uczestnicy Konkursu, m.in. ulubieni dla wielu Polaków bracia Lee, którzy dotarli aż do III etapu.
Z głębi serca dziękuję wam, że przez ostatnie trzy tygodnie dawaliście Polakom tak wiele wzruszeń, dumy i radości, interpretując muzykę Fryderyka Chopina i dzieląc się nią z całym światem. Niech żyje Fryderyk Chopin! Niech jego muzyka nadal rozbrzmiewa w Polsce i na całym świecie – za sprawą was, jego współczesnych ambasadorów – powiedział Karol Nawrocki do zgromadzonych w pałacu prezydenckim laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego.
W sposób szczególny podziękował również Piotrowi Alexewiczowi – jedynemu polskiemu finaliście Konkursu – za to, że tak godnie reprezentował swój kraj. Przypomniał, że Pałac Prezydencki to również jego dom, ponieważ rezyduje w nim prezydent – przedstawiciel każdego polskiego obywatela.
Goszcząc laureatów w Pałacu Prezydenckim prezydent zwrócił uwagę na to, że to miejsce – ten budynek jest z Fryderykiem Chopinem niezwykle związane. Właśnie tu bowiem 24 lutego 1818 r. 8-letni wówczas Fryderyk zagrał swój pierwszy w życiu publiczny koncert. Pałac Kazimierzowski, jak inaczej nazywa się obecna siedziba Prezydenta RP, dawną rezydencją królewską, zbudowaną w XVII wieku dla Władysława IV i Jana Kazimierza. W drugiej połowie XVIII wieku, po kasacie kolegium jezuitów, budynek stał się siedzibą różnych instytucji edukacyjnych. Od 1808 roku mieściło się tutaj Liceum Warszawskie, kierowane przez rektora Samuela Bogumiła Lindego, wybitnego językoznawcę i autora „Słownika języka polskiego”. Właśnie w tej szkole w latach 1823–1826 kształcił się Fryderyk Chopin, po wcześniejszym nauczaniu domowym i edukacji w Szkole Elementarnej Muz w Pałacu Saskim.
Podczas spotkania prezydent wręczył każdemu laureatowi specjalny upominek, przypominając, że obdarowywanie prezentami było charakterystycznym zwyczajem Fryderyka Chopina.
Muzycznym akcentem spotkania był krótki koncert zwycięzcy XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Erica Lu. Pianista wykonał dla uczestników spotkania dwa walce Chopina – as-dur op.42 i cis-moll op.64 nr 2.
XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina trwa do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Konkurs Chopinowski. Polski soft power
.Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Aleksander SURDEJ, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” twierdzi, że: „Chociaż ten sposób patrzenia może dziwić miłośników muzyki Fryderyka Chopina, to Konkurs Chopinowski stał się także potencjalnie potężnym instrumentem opowieści o Polsce jako kraju wysokiej kultury muzycznej, gdzie muzyka klasyczna jest słuchana przez miliony ludzi, a rządy dbają o jakość edukacji muzycznej wszystkich dzieci. Jest czynnikiem wzrostu prestiżu Polski i Polaków”.
„Przekaz taki dociera do elit kulturalnych i społecznych niemalże wszystkich państw świata, ale w szczególności do krajów, z których pochodzą uczestnicy. W tegorocznym XIX Konkursie Chopinowskim były to 54 kraje, z których do eliminacji stanęło 642 pianistów. Z każdym etapem konkursu krąg ten będzie się zawężał, ale emocje w krajach głównych pretendentów będą rosły, jak działo się w Chinach w 2000 roku, gdy w XIV edycji konkursu zwyciężał Li Yundi, lub w Korei w 2015 roku, gdy główną nagrodę otrzymał Cho Seong-jin”.
„Pozytywny dla Polski przekaz organizator Konkursu – Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (NIFC) – tworzy, dysponując budżetem zaledwie 19 milionów złotych, ułamkiem gigantycznej sumy 200 milionów euro będącej w dyspozycji organizatorów Wimbledonu. Organizacja fazy finałowej konkursu, wynagrodzenia jurorów oraz nagrody dla dziesiątki finalistów i zwycięzców całego konkursu to główne pozycje obecnych kosztów. Turnieje Wielkiego Szlema odbywają się co roku, Konkurs Chopinowski raz na pięć lat, ale przygotowanie każdej kolejnej edycji zaczyna się z co najmniej rocznym wyprzedzeniem, a wsparcie dla triumfatorów angażuje pracowników NIFC w kilku miesiącach pokonkursowych”.
„Prowadzone już działania organizatorów Konkursu Chopinowskiego zawierają zaczyn tego, jak sam Konkurs i muzyka Fryderyka Chopina powinny zostać intencjonalnie wprowadzone do polityki budowania polskiej „soft power”. Nasuwa się kilka pomysłów, jak je skonsolidować i wzmocnić”.
„Po pierwsze, wesprzeć starania o wewnętrzną konkursową selekcję uczestników fazy finałowej na początek w kilku wybranych państwach, w tym przykładowo w Korei i Wietnamie. Wiązałoby się to z przyznaniem takim krajom miejsc w fazie finałowej Konkursu, pod warunkiem przeprowadzenia z udziałem NIFC rzetelnego procesu selekcji. Narodowe konkursy kwalifikacyjne do Konkursu Chopinowskiego trwałyby w okresie od 24 do 18 miesięcy przed warszawskim finałem i naturalnie służyłyby propagowaniu muzyki Chopina, polskiej muzyki klasycznej i Polski. Same koncerty powinny być w tych krajach transmitowane i pokazywane w salach kinowych i w bezpłatnych serwisach streamingowych”.
„Po drugie, w tych państwach, w których nie istnieją towarzystwa im. Fryderyka Chopina, powinny one być powołane przez miejscowych miłośników muzyki ze wsparciem i lekkim popchnięciem (nudgem) przez polskich dyplomatów. Wzrost zamożności wielu społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej sprawia, że rośnie „popyt na muzykę klasyczną”, a rodzice inwestują w edukację muzyczną dzieci, w tym przede wszystkim we wspomagającą uwagę i koncentrację grę na pianinie. Szachy i pianino stają się odtrutką na rozproszenie uwagi i czynnikiem wzmacniającym szanse edukacyjne i życiowe latorośli. Warto, aby sukcesy edukacyjne osiągali dzięki Chopinowi i Polsce”.
„Po trzecie, należy zwielokrotnić budżet Konkursu Chopinowskiego, uwzględniając potrzeby związane z poszerzonym polem działania i pełnym cyklem przygotowania Konkursu i spożytkowania jego rezultatów. Publiczne pieniądze na ten cel zawsze być powinny” – pisze prof. Aleksander SURDEJ w tekście „Konkurs Chopinowski. Polski soft power” – cały artykuł [LINK]
ad, eg





