Elektryczny napęd jądrowy pomoże szybciej dotrzeć na Marsa

Podróż na Marsa zajęłaby niezwykle dużo czasu, jednak istnieją technologie, które mogłyby pomóc w przetransportowaniu astronautów w obie strony w stosunkowo krótkim okresie dwóch lat, jedną z możliwości jest elektryczny napęd jądrowy.
.Jedną z opcji badanych przez NASA jest elektryczny napęd jądrowy, który wykorzystuje reaktor jądrowy do generowania energii elektrycznej, która jonizuje lub ładuje dodatnio i przyspiesza elektrycznie gazowe materiały pędne, aby zapewnić ciąg statku kosmicznego.
Naukowcy z Langley Research Center NASA w Hampton w stanie Wirginia pracują nad systemem, który mógłby pomóc w urzeczywistnieniu tego, że elektryczny napęd jądrowy stałby się rozwiązaniem, które dostarczyłoby ludzi na Marsa.
Modular Assembled Radiators for Nuclear Electric Propulsion Vehicles, czyli MARVL, ma na celu wykorzystanie kluczowego elementu elektrycznego napędu jądrowego – systemu rozpraszania ciepła i podzielenie go na mniejsze komponenty, które mogłyby być zamontowane w sposób zautomatyzowany i autonomiczny w przestrzeni kosmicznej.
„Eliminowałoby to potrzebę dopasowania całego systemu do pojedynczej owiewki rakiety. To z kolei pozwoliłoby nam nieco poluzować projekt i go zoptymalizować” – mówi Amanda Stark z NASA.
Poluzowanie całej konstrukcji projektu jest kluczowe, ponieważ, jak twierdzą inżynierowie, poprzednie pomysły wymagały zamontowania całego systemu elektrycznego grzejnika jądrowego pod owiewką rakiety lub przednim stożkiem, który zakrywa i chroni przenoszony ładunek. W pełni rozłożony w pełni rozpraszający ciepło system grzejników byłby wielkości boiska do piłki nożnej. Byłoby to niezwykłym wyzwaniem, przed jakim stanęliby inżynierowie, instalując tak masywny system wewnątrz czubka rakiety.
Technologia MARVL pozwoliłaby na to, że zamiast upychać cały system wewnątrz rakiety, mógłby być wysyłany częściami w kosmos w dowolny sposób, a następnie montowany już na orbicie.
W przestrzeni kosmicznej roboty łączyłyby panele chłodnic elektrycznego układu napędu jądrowego, przez które przepływałoby ciekłe chłodziwo metalowe, takie jak stop sodowo-potasowy.
Choć nadal jest to wyzwanie inżynieryjne, jest to dokładnie to, nad czym eksperci od montażu kosmicznego w NASA Langley pracują od dziesięcioleci. Technologia MARVL może stanowić zupełnie nowe rozwiązanie. Zamiast być dodatkiem do istniejących technologii, montaż komponentów w kosmosie może wpłynąć na projekt samego statku kosmicznego, w którym kształt rakiety nie będzie już konieczny.
.„Wcześniejsze pojazdy nie uwzględniały montażu w przestrzeni kosmicznej podczas procesu projektowania, więc mamy okazję powiedzieć, że zamierzamy zbudować ten statek w kosmosie. Myślę, że poszerzy to sposób, w jaki moglibyśmy wykorzystać elektryczny napęd jądrowy” – podsumowuje Julia Cline z NASA.
Oprac. EG


