Dlaczego codzienne picie soku pomarańczowego jest zbawienne dla zdrowia? Prace naukowców

Regularne spożywanie soku pomarańczowego może mieć wpływ na aktywność genów związanych ze stanem zapalnym w organizmie, ciśnieniem krwi oraz metabolizmem, w tym poziomem cukru i cholesterolu – wynika z badań, które opublikowało czasopismo „Molecular Nutrition and Food Research”.
Związki zawarte w owocach cytrusowych
Autorzy pracy przypuszczają, że częściowo odpowiadają za to naturalne związki zawarte w owocach cytrusowych, takie jak hesperydyna. O tym, że wypijana często do śniadania szklanka soku pomarańczowego, może mieć tak duży wpływ na aktywność genów związanych z naszym zdrowiem przekonali się naukowcy z Uniwersytetu w Sao Paulo w Brazylii wraz z kolegami z USA.
Badaniem objęto 85 młodych ochotników bez chorób przewlekłych. Przez dwa miesiące codziennie wypijali oni 500 ml czystego, pasteryzowanego soku pomarańczowego. Po 60 dniach naukowcy odnotowali zmianę aktywności aż 1705 genów w pobranych od uczestników badania jednojądrowych komórek krwi obwodowej (PBMC), do których zalicza się limfocyty, monocyty i komórki dendrytyczne, kluczowe dla odpowiedzi immunologicznej.
Spadek aktywności genów powiązanych ze stanem zapalnym
Przeważnie stwierdzano spadek aktywności genów, w tym m.in. wielu genów powiązanych ze stanem zapalnym – np. gen kodujący interleukinę 6, interleukinę 1beta, genów NAMPT i NLRP3, które są nadaktywne u osób z nadciśnieniem tętniczym, genu SGK1, wpływającego na zdolność nerek do zatrzymywania sodu (czyli soli) oraz genów związanych z metabolizmem glukozy i lipidów.
Badacze odnotowali, że reakcja organizmu na sok pomarańczowy różniła się w zależności od masy ciała. U osób z większą masą obserwowano zazwyczaj bardziej znaczące zmiany aktywności genów odpowiedzialnych za metabolizm tłuszczów, podczas gdy u szczuplejszych uczestników badania – aktywność genów mających wpływ na procesy zapalne.
Według autorów pracy zaobserwowane zmiany są zgodne z wynikami wcześniejszych badań, wskazującymi, że codzienne spożywanie soku pomarańczowego może mieć korzystny wpływ między innymi na zdrowie układu krążenia i metabolizm.
Zmniejszenie insulinooporności i poziomu cholesterolu
Systematyczny przegląd kontrolowanych badań, które objęły łącznie 639 osób, wykazał, że regularne spożywanie soku pomarańczowego przyczynia się do zmniejszenia insulinooporności oraz obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Insulinooporność jest kluczowym objawem stanu przedcukrzycowego, a wysoki poziom cholesterolu – uznanym czynnikiem ryzyka chorób serca.
Inna analiza dotycząca dorosłych z nadwagą i otyłością wykazała niewielkie obniżenie skurczowego ciśnienia krwi i wzrost stężenia lipoprotein o wysokiej gęstości (HDL), czyli tzw. dobrego cholesterolu, po kilku tygodniach codziennego spożywania soku pomarańczowego.
Są też prace wskazujące na to, że picie soku pomarańczowego może korzystnie wpływać na mikrobiotę jelitową, która ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, a także na czynność śródbłonka naczyń krwionośnych, co przekłada się na mniejsze ryzyko zawału serca i innych powikłań sercowo-naczyniowych.
Pozytywny wpływ soku pomarańczowego
Autorzy najnowszego badania oceniają, że za ten pozytywny wpływ soku pomarańczowego na ciśnienie krwi, metabolizm, w tym gospodarkę lipidową (m.in. cholesterol) i przetwarzanie cukru, mogą odpowiadać częściowo zawarte w nim naturalne związki, a zwłaszcza hesperydyna, flawonoid cytrusowy znany ze swoich właściwości antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych.
Ich zdaniem zgromadzone dowody podważają pogląd, że picie soku z owoców cytrusowych to picie cukru w płynnej postaci. Badacze zgadzają się, że całe owoce pozostają lepszym wyborem ze względu na zawartość błonnika, jednak codzienne wypijanie jednej szklanki soku pomarańczowego – w umiarkowanej ilości – subtelnie wpływa na mechanizmy regulacyjne organizmu i przynosi korzyści, które kumulują się z biegiem czasu. Należą do nich: łagodzenie stanów zapalnych, wspieranie prawidłowego przepływu krwi oraz poprawa wskaźników krwi istotnych dla długofalowego zdrowia układu krążenia.
Oznacza to, że nasza codzienna dieta ma na nasz organizm większy wpływ, niż można by się spodziewać, podsumują naukowcy.
PAP/NZ



