Grupa MOBILNI: "Piękno fotografii (6) Najlepsze polskie fotografie z urządzeń mobilnych"

"Piękno fotografii (6) Najlepsze polskie fotografie z urządzeń mobilnych"

Photo of Grupa MOBILNI

Grupa MOBILNI

Grupa MOBILNI to jedno z ciekawszych wydarzeń w polskiej fotografii ostatnich lat. Gdy każdy posiadacz smartfona staje się fotoreporterem, swój renesans przeżywa fotografia amatorska. Już jednak nie w domach kultury prowadzone są warsztaty fotografii mobilnej, nie tam mistrzowie przekazują wiedzę adeptom sztuki, nie tam oceniane są ich prace i wybierane najlepsze. Internet otworzył wielkie możliwości budowy społeczności, także społeczności dobrej fotografii mobilnej. Współpraca “Wszystko Co Najważniejsze” z Grupą “Mobilni” i promocja na naszych łamach najciekawszych, najlepszych zdjęć wydaje nam się w tej sytuacji oczywista.

zobacz inne teksty Autora

 

1. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 21 (kurator: Dorota Piechowiak )

 

Komentarz: Zdjęcie Magdy Jeżowskiej od razu położyło mnie na łopatki. Nie chciałabym zabierać Wam przyjemności smakowania, więc napiszę tylko, że to właśnie jego powolne odkrywanie sprawiły, że to mój numer 1 dwudziestej pierwszej edycji Mobilnego Tygodnia.

Komentarz: Kolejne zdjęcie to kosmiczna przeróbka. Niesamowita, wręcz intrygująca wyobraźnia autora i świetny warsztat edytorski to atuty, które skłoniły mnie do wyróżnienia tej fotografii.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 21 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

2. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 22 (kurator: Rafał Piotrzkowski)

Kraków. Plany. #mobilnytydzien22 #cracow #parku #mobilephotography

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Magda Kras (@magdakras)

Komentarz: To zdjęcie spodobało mi się od razu kiedy je zauważyłem. Zwraca na siebie uwagę niezwykłym punktem widzenia, klimatem rodem z analogowego „pinholaka”, idealną kompozycją. Duże brawa za pomysł oraz cierpliwość przy składaniu.

Komentarz: Lustra w wykonywaniu autoportretów to nic nowego, ale takiej koncepcji jeszcze nie widziałem. Przynajmniej sobie nie przypominam. Spodobało mi się wykorzystanie pękniętego instrumentu i ładne oświetlenie. Proponowałbym wyretuszować lekko świecący pasek znajdujący się blisko górnej krawędzi kadru oraz jego obniżenie (kadru), tak by temat fotografii był jeszcze bardziej w centrum. Mimo tych drobnych mankamentów oklaski są zasłużone!

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 22 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

3. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 23 (kurator: Adam Oczkoś)

 

Komentarz: Zdjęcie charakteryzuje się wyraźnym motywem główny oraz umiejętnie wykorzystanym miejscem i sytuacją. Interakcja między człowiekiem i jego środowiskiem nadaje tej fotografii ciekawy i refleksyjny nastrój.  

Yesterday was a terrible day, today is ok / #instagramerdown Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Magnus_Paweł (@magnus___p)


Komentarz: Pomysłowe wykorzystanie schodów oraz modela w połączeniu z ciekawym światłem oraz bardzo przyjemną kolorystykę stworzyło bardzo udaną kompozycję.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 23 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

4. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 24 (kurator: Michał Koralewski)

Old oak. Fields near Sułoszowa village, Małopolska, Poland. – Sony Z2 & Snapseed –

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika @nonsensografia

Komentarz: Jest coś takiego w drzewach, co od wieków pociąga człowieka. Coś ukrytego w ich kształcie, majestacie, nieskończonym cyklu umierania i odradzania się. Coś nie do końca uświadomionego, nieuchwytnego, a jednocześnie silnie oddziałującego na ludzką wyobraźnię. Drzewo jako symbol towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów: drzewo poznania dobra i zła — symbol nieposłuszeństwa, drzewo krzyża — symbol zbawienia, drzewo jako symbol miłości (kochankowie zamienieni w dąb i lipę, połączone koronami w jednym z greckich mitów), symbol męki („Boska komedia” Dantego), zwiastun śmierci („Król olch” Goethego), symbol płodności (ponownie mitologia grecka) i długowieczności.

Jesion był czczony przez Skandynawów, lipa i dąb przez Germanów, modrzew i brzoza na Syberii, bambus w Japonii, a wierzba w Chinach. Mamy czarnoleską lipę u Kochanowskiego, baobaby w „Małym księciu”, białe drzewo Gondoru we „Władcy pierścieni” i czardrzewa, w których Dzieci Lasu rzeźbiły twarze („Gra o Tron”). Motyw drzewa jest niezwykle pojemny, jeśli chodzi o nadawanie znaczeń. Podobnie w przypadku powyższego zdjęcia — każdy może przypisać mu taką symbolikę, jaka mu pasuje najbardziej. Moja interpretacja będzie taka:

Byłeś jak wielkie, stare drzewo,

narodzie mój jak dąb zuchwały,

wezbrany ogniem soków źrałych

jak drzewo wiary, mocy, gniewu.

I jęli ciebie cieśle orać

i ryć cię rylcem u korzeni,

żeby twój głos, twój kształt odmienić,

żeby cię zmienić w sen upiora.

Jęli ci liście drzeć i ścinać,

byś nagi stał i głowę zginał. (K.K. Baczyński)

Silhouette #bnw_silhouettes #bnw_magazine #mobilnytydzien24 #igerspoland #igerspoznan #vsco

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Dariusz Myszkowski (@darom77)

Komentarz: Jakoś tak w tym tygodniu zrobiło się wyjątkowo symbolicznie. Wcześniej drzewo, teraz cień. W mitologii greckiej dusze ludzkie istniały jako cienie (stąd Hades to Królestwo Cieni). Ale podobne nawiązanie mamy też u Norwida: Czemu, cieniu, odjeżdżasz, ręce złamawszy na pancerz, przy pochodniach, co skrami grają około twych kolan? (…)). Cień to zagrożenie, lęk i tajemnica.

Coś niepokojącego, częściowo wypartego przez podświadomość. Czego boją się dzieci, kładąc się spać? — właśnie cieni, tworzących się na ścianie. A dziecko, które samo jest cieniem? Może to wspomnienie ojca, który utracił syna, może senne marzenie kobiety, która nie może mieć dzieci… A może wprost przeciwnie, porzucając te niepokojące symbole, zatopić się w radości i zabawie, gdzie cień oznacza po prostu psotnego chłopca, który ukrył się w zabawie za kotarą? Pozostawiam Was z tą refleksją. A zdjęcie — świetne.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 24 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

5. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Fotografia Dnia (kurator: Wojtek Papaj)

#ice #cold #abstract #mobilnytydzien24

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Pawel Glowacki (@fotozielone)

Komentarz: Wyjątkowo w tym miesiącu obydwa zdjęcia wybrane spośród Fotografii Dnia opatrujemy jednym opisem; każde z nich bowiem ilustruje pewną zasadę, na której znaczenie w fotografowaniu często wskazują profesjonaliści, a każde – w inny sposób, w innych warunkach (oświetleniowych, tematycznych, a pewnie i… emocjonalnych).

Zasada ta daje się ująć w słowach Scotta Woodwarda: „look beyond the obvious”, choć oczywiście można przypomnieć i naszego Wyspiańskiego, który już przed wiekiem mówił o sekrecie swojego geniuszu: „patrzę się inaczej”.

Nieraz trzeba otrząsnąć się z rzeczywistości (i oczywistości), by dostrzec jej – zupełnie nieoczekiwane – walory estetyczne. Oto @_barthbee, który, być może brnąc wieczorem przez rozmokłą pośniegową breję, zamiast jeszcze mocniej wcisnąć głowę w ramiona dla ochrony przed lecącym z nieba czymś – nagle podnosi wzrok… I widzi pozornie prostą (dwudzielną i monochromatyczną) kompozycję; ale przecież oprócz geometrycznego porządku architektury jest tu i szaleństwo pogody, jest noc – ale i światło, jest stabilność – ale i dynamika.

A @fotozielone? Zerwał się z łóżka o jakiejś barbarzyńskiej porze i wyszedł na mróz, by fotografować wschód słońca. Pogoda jednak nie dopisała, malownicze zjawisko w ostatniej chwili odwołano… Cóż ma zrobić fotograf? Nie, to nie jest właściwe pytanie: nieważne, co „ma zrobić” – liczy się, co zrobi! Skoro niebo odmawia współpracy, może inspiracja znajdzie się gdzieś nisko, pod stopami? Trzeba nie tylko wiedzieć, gdzie spojrzeć, trzeba też umieć wypatrzeć te układy linii, kształtów, barw i przewidzieć ich działanie – już to na emocje, już to – na myśli.

Grupa Mobilni

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 2 marca 2015
Fot. nagłówkowa: Dariusz Myszkowski