Małgorzata CZAJA: "Piękno starych samochodów (4). Terra di Motore czyli klasyczna motoryzacja po włosku" Małgorzata CZAJA: "Piękno starych samochodów (4). Terra di Motore czyli klasyczna motoryzacja po włosku"

"Piękno starych samochodów (4). Terra di Motore czyli klasyczna motoryzacja po włosku"

Małgorzata CZAJA

Pasjonatka samochodów zabytkowych i kolekcjonerka kultowych Mini: Mini Marcos z 1969 r., Mini 1275 Gt z 1977 r., Clubman Estate z 1978 r. Lubi wszystko, co jest związane z "samochodami z duszą", uczestniczka wielu rajdów i zlotów pojazdów zabytkowych, współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl

zobacz inne teksty Autora

.Jest takie miasto we Włoszech i taka prowincja, gdzie w promieniu 50 km swoje początki miały najbardziej luksusowe samochody europejskie. Nawet osoby mniej interesujące się motoryzacją czują ekscytację, gdy słyszą: Ferrari, Maserati, Ducati, Lamborghini, Pagani…

IMG_6887

.Włochy to Ferrari… Samochody z najbardziej charakterystycznym logo na świecie zawdzięczają swoje powstanie francuskiemu samochodowi De Dion Bouton, który należał do ojca Enzo. Młody Ferrari mógł od najmłodszych lat obcować z motoryzacją, co nie było takie oczywiste w tamtych czasach. Fascynacja samochodami zaowocowała pasją do sportów samochodowych i oczywiście udziałem w wyścigach. Enzo Ferrari był kierowcą testowym i wyścigowym zespołu Alfa Romeo, W 1929 Ferrari założył w swoim rodzinnym mieście Modenie – własny zespół wyścigowy Scuderia Ferrari, a po II Wojnie Światowej skonstruował swój pierwszy samochód.

IMG_6924

.Tak zaczyna się historia najsłynniejszych samochodów sportowych spod znaku czarnego konia. Symbol/logo firmy Ezno otrzymał od hrabiny Barracca – matki Francesco Baracca, doskonałego pilota myśliwca, który właśnie czarnym koniem oznaczył swój samolot. Matka Baracca podarowała symbol młodemu dobrze zapowiadającemu się kierowcy na szczęście. Dzisiaj Ferrari produkuje w Maranello samochody drogowe, bolidy F1. Ma także własny tor testowy Fiorano i największy park rozrywki w Abu  Dhabi.

IMG_6929

.Kilkaset metrów dalej w małej fabryce powstawały samochody Maserati. W tym roku obchodzą swoje 100-lecie. Założona w 1914 roku firma początkowo swoją siedzibę miała w Bolonii, skąd najbardziej charakterystyczny symbol miasta  – posąg Neptuna z trójzębem, który zdobi fontannę na Piazza Maggiore, został wykorzystany w budowie logo marki. W 1940 roku firma przeniosła się do Modeny, gdzie funkcjonuje do dziś. Budowane tam samochody wyścigowe wygrywały zawody pokonując takich rywali, jak Ferrari czy Mercedes-Benz. Po wojnie firma skoncentrowała się na produkcji modeli drogowych (Stradale), wyjątkiem było kilka samochodów wyścigowych, w tym słynne Tipo 6 „Birdcage”.

IMG_7266

IMG_7280

IMG_7307

.Rywalizacja była przyczyną powstania kolejnej marki, o której samochodach śnią panowie – Lamborghini. Symbol byka bynajmniej nie pochodzi od hodowli bydła, a jest po prostu znakiem zodiaku Ferrucio Lamborghiniego, który produkował traktory. Firma bardzo dobrze prosperowała i właściciel sprawił sobie luksusowy samochód Ferrari. Był jednak niezadowolony z jego funkcjonowania, w tym z działania sprzęgła. Zaproponował Enzo współpracę, ten zlekceważył producenta traktorów i kategorycznie odmówił wszelkiej współpracy, Ferruccio sam udoskonalił auto, nową karoserię wyprodukowano w Mediolanie i tak powstało 350 GTV. Podstawą był samochód Ferrari, stąd jednostka napędowa V12 we wszystkich Lamborghini. Kolejne produkowane modele Miura, Countach, Dibalo, Galardo i wiele innych wyznaczyły nową epokę w motoryzacji i nowe pojęcie aut luksusowych.

IMG_7511

IMG_7600

IMG_7635

.Z kolei praca w fabryce Lamborghini pozwoliła inżynierom stworzyć całkiem niedawno auto, które bardzo szybko stało się synonimem luksusu – Pagani. Manufaktura położona jest w strefie industrialnej San Cesario sul Panaro, gdzie auta wytwarzane są w małej fabryczce. Każdy element jest pieczołowicie montowany – ręcznie. Silniki pochodzą z Mercedesa AMG, oczywiście to model V12. Wytłoczone z włókna węglowego fragmenty auta są wzmacniane na miejscu tytanem, następnie całość jest składana i malowana. Fabryka powstała w 1992 roku a pierwsze auto zaprezentowano w 2000 roku. Był to model Zonda. Obecnie produkowany jest model Huayra – jedynie na zamówienie, 14 sztuk rocznie.

IMG_7756

IMG_7813

.To jeszcze nie koniec podróży w świat luksusu po włosku, obok samochodów są jeszcze w Bolonii  produkowane motocykle – Ducati. Przed wojną trzej bracia Ducati zafascynowani wynalazkiem Marconiego produkowali radia, kamery, aparaty fotograficzne a nawet maszynki do golenia. Po wojnie ludzie nie potrzebowali tak „luksusowych” przedmiotów, lecz szybkiego środka transportu. Bracia wyprodukowali silnik o nazwie  „szczeniaczek”, który można było mocować na ramie roweru. Okazał się wielkim przebojem a sukces pozwolił na produkcje motocykli.

IMG_7875

IMG_7888

.Udział w międzynarodowych zawodach spowodował, że maszyny, początkowo srebrne, musiały zostać przemalowane na czerwono – oficjalny kolor Włoch w sportach motorowych. Ich sukcesy, rekordy i osiągnięcia sprawiły, że stały się jednymi z najbardziej pożądanych motocykli na świecie.

IMG_7905

IMG_7909

.Wszystkie fabryki “włoskiej klasyki” do dzisiaj funkcjonują. Na terenach fabrycznych powstały muzea dokumentujące historię tych fascynujących symboli luksusu, sportowego charakteru i ludzkich pragnień.

Małgorzata Czaja

Autor współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl

klassikauto_logotyp

Ferrari:  The Museum is in via Paolo Ferrari 85 in Modena. The Museumislocated in via Dino Ferrari 43 in Maranello,
Pagani:  Via dell’Artigianato, 5  Vill. La Graziosa, 41018 San Cesario sul Panaro (MO)
Collection Umberto Panini Motor Museum:  Via Corletto Sud 320 – 41100 Modena
Lamborghini: Automobili Lamborghini S.p.A. Via Modena, 12 I-40019 Sant’Agata Bolognese (BO)
Ducati: Via Antonio Cavalieri Ducati, 3, 40132 Bologna (Emilia Romagna)

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 23 listopada 2014

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam