Wołodymyr JERMOŁENKO
"Piękno starych samochodów (4). Terra di Motore czyli klasyczna motoryzacja po włosku"
.Jest takie miasto we Włoszech i taka prowincja, gdzie w promieniu 50 km swoje początki miały najbardziej luksusowe samochody europejskie. Nawet osoby mniej interesujące się motoryzacją czują ekscytację, gdy słyszą: Ferrari, Maserati, Ducati, Lamborghini, Pagani…
.Włochy to Ferrari… Samochody z najbardziej charakterystycznym logo na świecie zawdzięczają swoje powstanie francuskiemu samochodowi De Dion Bouton, który należał do ojca Enzo. Młody Ferrari mógł od najmłodszych lat obcować z motoryzacją, co nie było takie oczywiste w tamtych czasach. Fascynacja samochodami zaowocowała pasją do sportów samochodowych i oczywiście udziałem w wyścigach. Enzo Ferrari był kierowcą testowym i wyścigowym zespołu Alfa Romeo, W 1929 Ferrari założył w swoim rodzinnym mieście Modenie – własny zespół wyścigowy Scuderia Ferrari, a po II Wojnie Światowej skonstruował swój pierwszy samochód.
.Tak zaczyna się historia najsłynniejszych samochodów sportowych spod znaku czarnego konia. Symbol/logo firmy Ezno otrzymał od hrabiny Barracca – matki Francesco Baracca, doskonałego pilota myśliwca, który właśnie czarnym koniem oznaczył swój samolot. Matka Baracca podarowała symbol młodemu dobrze zapowiadającemu się kierowcy na szczęście. Dzisiaj Ferrari produkuje w Maranello samochody drogowe, bolidy F1. Ma także własny tor testowy Fiorano i największy park rozrywki w Abu Dhabi.
.Kilkaset metrów dalej w małej fabryce powstawały samochody Maserati. W tym roku obchodzą swoje 100-lecie. Założona w 1914 roku firma początkowo swoją siedzibę miała w Bolonii, skąd najbardziej charakterystyczny symbol miasta – posąg Neptuna z trójzębem, który zdobi fontannę na Piazza Maggiore, został wykorzystany w budowie logo marki. W 1940 roku firma przeniosła się do Modeny, gdzie funkcjonuje do dziś. Budowane tam samochody wyścigowe wygrywały zawody pokonując takich rywali, jak Ferrari czy Mercedes-Benz. Po wojnie firma skoncentrowała się na produkcji modeli drogowych (Stradale), wyjątkiem było kilka samochodów wyścigowych, w tym słynne Tipo 6 „Birdcage”.
.Rywalizacja była przyczyną powstania kolejnej marki, o której samochodach śnią panowie – Lamborghini. Symbol byka bynajmniej nie pochodzi od hodowli bydła, a jest po prostu znakiem zodiaku Ferrucio Lamborghiniego, który produkował traktory. Firma bardzo dobrze prosperowała i właściciel sprawił sobie luksusowy samochód Ferrari. Był jednak niezadowolony z jego funkcjonowania, w tym z działania sprzęgła. Zaproponował Enzo współpracę, ten zlekceważył producenta traktorów i kategorycznie odmówił wszelkiej współpracy, Ferruccio sam udoskonalił auto, nową karoserię wyprodukowano w Mediolanie i tak powstało 350 GTV. Podstawą był samochód Ferrari, stąd jednostka napędowa V12 we wszystkich Lamborghini. Kolejne produkowane modele Miura, Countach, Dibalo, Galardo i wiele innych wyznaczyły nową epokę w motoryzacji i nowe pojęcie aut luksusowych.
.Z kolei praca w fabryce Lamborghini pozwoliła inżynierom stworzyć całkiem niedawno auto, które bardzo szybko stało się synonimem luksusu – Pagani. Manufaktura położona jest w strefie industrialnej San Cesario sul Panaro, gdzie auta wytwarzane są w małej fabryczce. Każdy element jest pieczołowicie montowany – ręcznie. Silniki pochodzą z Mercedesa AMG, oczywiście to model V12. Wytłoczone z włókna węglowego fragmenty auta są wzmacniane na miejscu tytanem, następnie całość jest składana i malowana. Fabryka powstała w 1992 roku a pierwsze auto zaprezentowano w 2000 roku. Był to model Zonda. Obecnie produkowany jest model Huayra – jedynie na zamówienie, 14 sztuk rocznie.
.To jeszcze nie koniec podróży w świat luksusu po włosku, obok samochodów są jeszcze w Bolonii produkowane motocykle – Ducati. Przed wojną trzej bracia Ducati zafascynowani wynalazkiem Marconiego produkowali radia, kamery, aparaty fotograficzne a nawet maszynki do golenia. Po wojnie ludzie nie potrzebowali tak „luksusowych” przedmiotów, lecz szybkiego środka transportu. Bracia wyprodukowali silnik o nazwie „szczeniaczek”, który można było mocować na ramie roweru. Okazał się wielkim przebojem a sukces pozwolił na produkcje motocykli.
.Udział w międzynarodowych zawodach spowodował, że maszyny, początkowo srebrne, musiały zostać przemalowane na czerwono – oficjalny kolor Włoch w sportach motorowych. Ich sukcesy, rekordy i osiągnięcia sprawiły, że stały się jednymi z najbardziej pożądanych motocykli na świecie.
.Wszystkie fabryki „włoskiej klasyki” do dzisiaj funkcjonują. Na terenach fabrycznych powstały muzea dokumentujące historię tych fascynujących symboli luksusu, sportowego charakteru i ludzkich pragnień.
Małgorzata Czaja
Autor współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl
Ferrari: The Museum is in via Paolo Ferrari 85 in Modena. The Museumislocated in via Dino Ferrari 43 in Maranello,
Pagani: Via dell’Artigianato, 5 Vill. La Graziosa, 41018 San Cesario sul Panaro (MO)
Collection Umberto Panini Motor Museum: Via Corletto Sud 320 – 41100 Modena
Lamborghini: Automobili Lamborghini S.p.A. Via Modena, 12 I-40019 Sant’Agata Bolognese (BO)
Ducati: Via Antonio Cavalieri Ducati, 3, 40132 Bologna (Emilia Romagna)