Małgorzata CZAJA: "Piękno starych samochodów (4). Terra di Motore czyli klasyczna motoryzacja po włosku"

"Piękno starych samochodów (4). Terra di Motore czyli klasyczna motoryzacja po włosku"

Photo of Małgorzata CZAJA

Małgorzata CZAJA

Pasjonatka samochodów zabytkowych i kolekcjonerka kultowych Mini: Mini Marcos z 1969 r., Mini 1275 Gt z 1977 r., Clubman Estate z 1978 r. Lubi wszystko, co jest związane z "samochodami z duszą", uczestniczka wielu rajdów i zlotów pojazdów zabytkowych, współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl

zobacz inne teksty Autorki

.Jest takie miasto we Włoszech i taka prowincja, gdzie w promieniu 50 km swoje początki miały najbardziej luksusowe samochody europejskie. Nawet osoby mniej interesujące się motoryzacją czują ekscytację, gdy słyszą: Ferrari, Maserati, Ducati, Lamborghini, Pagani…

IMG_6887

.Włochy to Ferrari… Samochody z najbardziej charakterystycznym logo na świecie zawdzięczają swoje powstanie francuskiemu samochodowi De Dion Bouton, który należał do ojca Enzo. Młody Ferrari mógł od najmłodszych lat obcować z motoryzacją, co nie było takie oczywiste w tamtych czasach. Fascynacja samochodami zaowocowała pasją do sportów samochodowych i oczywiście udziałem w wyścigach. Enzo Ferrari był kierowcą testowym i wyścigowym zespołu Alfa Romeo, W 1929 Ferrari założył w swoim rodzinnym mieście Modenie – własny zespół wyścigowy Scuderia Ferrari, a po II Wojnie Światowej skonstruował swój pierwszy samochód.

IMG_6924

.Tak zaczyna się historia najsłynniejszych samochodów sportowych spod znaku czarnego konia. Symbol/logo firmy Ezno otrzymał od hrabiny Barracca – matki Francesco Baracca, doskonałego pilota myśliwca, który właśnie czarnym koniem oznaczył swój samolot. Matka Baracca podarowała symbol młodemu dobrze zapowiadającemu się kierowcy na szczęście. Dzisiaj Ferrari produkuje w Maranello samochody drogowe, bolidy F1. Ma także własny tor testowy Fiorano i największy park rozrywki w Abu  Dhabi.

IMG_6929

.Kilkaset metrów dalej w małej fabryce powstawały samochody Maserati. W tym roku obchodzą swoje 100-lecie. Założona w 1914 roku firma początkowo swoją siedzibę miała w Bolonii, skąd najbardziej charakterystyczny symbol miasta  – posąg Neptuna z trójzębem, który zdobi fontannę na Piazza Maggiore, został wykorzystany w budowie logo marki. W 1940 roku firma przeniosła się do Modeny, gdzie funkcjonuje do dziś. Budowane tam samochody wyścigowe wygrywały zawody pokonując takich rywali, jak Ferrari czy Mercedes-Benz. Po wojnie firma skoncentrowała się na produkcji modeli drogowych (Stradale), wyjątkiem było kilka samochodów wyścigowych, w tym słynne Tipo 6 „Birdcage”.

IMG_7266

IMG_7280

IMG_7307

.Rywalizacja była przyczyną powstania kolejnej marki, o której samochodach śnią panowie – Lamborghini. Symbol byka bynajmniej nie pochodzi od hodowli bydła, a jest po prostu znakiem zodiaku Ferrucio Lamborghiniego, który produkował traktory. Firma bardzo dobrze prosperowała i właściciel sprawił sobie luksusowy samochód Ferrari. Był jednak niezadowolony z jego funkcjonowania, w tym z działania sprzęgła. Zaproponował Enzo współpracę, ten zlekceważył producenta traktorów i kategorycznie odmówił wszelkiej współpracy, Ferruccio sam udoskonalił auto, nową karoserię wyprodukowano w Mediolanie i tak powstało 350 GTV. Podstawą był samochód Ferrari, stąd jednostka napędowa V12 we wszystkich Lamborghini. Kolejne produkowane modele Miura, Countach, Dibalo, Galardo i wiele innych wyznaczyły nową epokę w motoryzacji i nowe pojęcie aut luksusowych.

IMG_7511

IMG_7600

IMG_7635

.Z kolei praca w fabryce Lamborghini pozwoliła inżynierom stworzyć całkiem niedawno auto, które bardzo szybko stało się synonimem luksusu – Pagani. Manufaktura położona jest w strefie industrialnej San Cesario sul Panaro, gdzie auta wytwarzane są w małej fabryczce. Każdy element jest pieczołowicie montowany – ręcznie. Silniki pochodzą z Mercedesa AMG, oczywiście to model V12. Wytłoczone z włókna węglowego fragmenty auta są wzmacniane na miejscu tytanem, następnie całość jest składana i malowana. Fabryka powstała w 1992 roku a pierwsze auto zaprezentowano w 2000 roku. Był to model Zonda. Obecnie produkowany jest model Huayra – jedynie na zamówienie, 14 sztuk rocznie.

IMG_7756

IMG_7813

.To jeszcze nie koniec podróży w świat luksusu po włosku, obok samochodów są jeszcze w Bolonii  produkowane motocykle – Ducati. Przed wojną trzej bracia Ducati zafascynowani wynalazkiem Marconiego produkowali radia, kamery, aparaty fotograficzne a nawet maszynki do golenia. Po wojnie ludzie nie potrzebowali tak „luksusowych” przedmiotów, lecz szybkiego środka transportu. Bracia wyprodukowali silnik o nazwie  „szczeniaczek”, który można było mocować na ramie roweru. Okazał się wielkim przebojem a sukces pozwolił na produkcje motocykli.

IMG_7875

IMG_7888

.Udział w międzynarodowych zawodach spowodował, że maszyny, początkowo srebrne, musiały zostać przemalowane na czerwono – oficjalny kolor Włoch w sportach motorowych. Ich sukcesy, rekordy i osiągnięcia sprawiły, że stały się jednymi z najbardziej pożądanych motocykli na świecie.

IMG_7905

IMG_7909

.Wszystkie fabryki „włoskiej klasyki” do dzisiaj funkcjonują. Na terenach fabrycznych powstały muzea dokumentujące historię tych fascynujących symboli luksusu, sportowego charakteru i ludzkich pragnień.

Małgorzata Czaja

Autor współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl

klassikauto_logotyp

Ferrari:  The Museum is in via Paolo Ferrari 85 in Modena. The Museumislocated in via Dino Ferrari 43 in Maranello,
Pagani:  Via dell’Artigianato, 5  Vill. La Graziosa, 41018 San Cesario sul Panaro (MO)
Collection Umberto Panini Motor Museum:  Via Corletto Sud 320 – 41100 Modena
Lamborghini: Automobili Lamborghini S.p.A. Via Modena, 12 I-40019 Sant’Agata Bolognese (BO)
Ducati: Via Antonio Cavalieri Ducati, 3, 40132 Bologna (Emilia Romagna)

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 23 listopada 2014