Do kogo należą media we Francji?

Mapa mediów we Francji pozwala lepiej zrozumieć dbałość, która cechuje francuskie elity, jeśli chodzi o to, kto i w jaki sposób formuje umysły Francuzów
Po pierwsze, gros mediów jest w posiadaniu wielkich rodzin przemysłowych, rodów. Pigasse, Dessault, Bolloré, Rothschild, Bouyges, Pinault, Guyot, Hersant… Media pojawiają się w portfolio posiadanych przedsiębiorstw często w kolejnym etapie rozwoju fortun. Gdy ich fortuny są wielkie, w przemysłowcach, właścicielach firm narasta przekonanie o odpowiedzialności za otoczenie społeczne, za kraj. Wielkie słowa. Ale w ten sposób funkcjonuje świadoma swoich powinności elita Francji. Także, co oczywiste, dzięki temu mając wpływ, a często kształtując elitę polityczną.
Po drugie, państwo. Państwo stojące na straży wartości Republiki. Państwo, któremu zależy na wysokiej jakości edukacji, na świadomości obywatelskiej. Wysoka świadomość obywateli (by nie użyć słowa: oświecenie) jest najlepszą szczepionką na populizm i demagogię. Dlatego też państwo posiada udziały w przedsięwzięciach medialnych, ale też dotuje – i to sowicie – media. Państwo wspiera media respektujące wartości Republiki, wspiera społeczeństwo obywatelskie, wspiera rozwój i doskonalenie społeczności. Taka jest bowiem rola polityków i taka jest rola państwa.
.Zwraca uwagę dominacja we francuskich mediów kapitału stricte francuskiego. Media to zbyt ważny obszar, zbyt wrażliwy obszar, zbyt silnie wpływający na strategię rozwoju państwa i działania obywateli, aby oddawać wpływ nań innym.
Gdy wydawnictwa z Niemiec próbowały kilkanaście lat temu wejść na rynek pism opinii dosyć szybko zrozumiały, że nie mają tam czego szukać.
Mapa powstała w wyniku współpracy Acrimed z Le Monde diplomatique [LINK].