Gry komputerowe poprawiają intelekt?

Najnowsze badanie wykazało, że gry poprawiają intelekt, czyniąc dzieci bardziej bystrymi i zdolnymi. Gry komputerow mogą mieć wyraźnie pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży.
.Gry komputerowe poprawiają intelekt? Badanie opublikowane w czasopiśmie JAMA Network Open wykazało, że osoby, które zgłosiły, że grały w gry wideo przez trzy godziny dziennie lub dłużej, radziły sobie lepiej w testach umiejętności poznawczych obejmujących kontrolę impulsów i pamięć roboczą w porównaniu z dziećmi, które nigdy nie grały w gry wideo. W badaniu wzięło udział prawie 2000 dzieci. Analizowane dane zostały pozyskane z programu badawczego Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD). W programie naukowcy zajmują się zdolnościami poznawczymi dzieci i nastolatków. Badanie to było wspierane przez przez amerykański Narodowy Instytut ds. Narkomanii (NIDA) oraz inne jednostki Narodowych Instytutów Zdrowia.
Praca wyróżnia się na tle wcześniejszych badań tym, iż naukowcy przyjrzeli się w nim mechanizmom neurobiologicznym leżącym u podstaw; pomiędzy graniem w gry komputerowe a rozwojem mózgu. Najnowsze badanie wyróżnia się na tle wcześniejszych większą próbą badawczą. W badaniu ABCD wzięło udział niemal 2 tysięce dzieci. Wcześniejsze analogiczne badania dotyczyły zaledwie kilkudziesięciu osób.
To badanie pogłębia nasze coraz większe zrozumienie powiązań między graniem w gry komputerowe a rozwojem mózgu. […] W licznych wcześniejszych badaniach wiązano gry komputerowe z problemami obejmującymi zachowanie i zdrowie psychiczne. To badanie jednak sugeruje, że mogą istnieć również korzyści poznawcze związane z tą popularną rozrywką, które są warte dalszych badań. – stwierdziła Nora Volkow, dyrektor NIDY.
Za badanie ABCD odpowiadał zespół naukowców z Uniwersytetu Vermontu w Burlington. Badania rozpoczęły się kiedy przystąpiły do niego dzieci w wieku 9 oraz 10 lat. Naukowcy poddali analizie dane ankietowe, poznawcze i obrazowania mózgu. Podzielili badane dzieci na dwie grupy. W pierwszej znalazły się dzieci, które w ogóle nie grają w gry komputerowe. Natomiast w drugiej grupie znalazły się dzieci, które grają na komputerze każdego dnia po 3 lub nawet więcej godzin. Naukowcy wybrali próg czasowy 3 godzin nieprzypadkowo. Są to ramy czasowe które przekraczają wytyczne Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej dotyczące domyślnego czasu spędzonego przed ekranem komputera. W każdej grupie badacze oceniali wyniki dzieci w dwóch zadaniach, które odzwierciedlały ich zdolność do kontrolowania zachowań impulsywnych i zapamiętywania informacji, a także aktywność mózgu dzieci podczas wykonywania zadań.
Regularni gracze są bardziej szybcy i dokładni
.Naukowcy odkryli, że dzieci z drugiej grupy, którą można określić mianem grupy regularnych graczy komputerowych, były szybsze i dokładniejsze w obu zadaniach poznawczych. A więc w ich przypadku gry komputerowe poprawiają intelekt. Dzieci, które w ogóle nie grają były wolniejsze. Badacze zaobserwowali również dysproporcje w aktywności mózgu między grupami. Tutaj również gracze wypadali lepiej od dzieci niegrających. Udowodniły to analizy funkcjonalnego obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (MRI). Różnice w wynikach dotyczyły w szczególności tych obszarów mózgu, które są związane z uwagą i pamięcią.
Wcześniejsze badania sugerowały korelację pomiędzy grami komputerowymi a wzrostem depresji, przemocy i agresywnych zachowań. Najnowsze szerokie badanie ABCD nie wykazało jednak, że tak faktycznie jest. Dzieci z grupy grający miały tendencję do zgłaszania większych problemów ze zdrowiem psychicznym i agresywnymi tendencjami behawioralnymi w porównaniu z dziećmi, które nie grały w gry wideo. Naukowcy odkryli jednak, że związek ten nie był statystycznie istotny. Oznacza to, że autorzy nie mogli wykluczyć, że ten związek ma jedynie podłoże przypadkowe.
.Dzięki badaniu ABCD naukowcy będą mogli przeprowadzić podobne analizy dla tych samych dzieci w okresie wczesnej dorosłości. Sprawdzą wtedy, jak w późniejszym okresie życia ich nawyki związane z grami komputerowymi lub ich brakiem wpłynęły na ich zdolności poznawcze, rozwój behawioralny, zachowanie itp.
Oprac. MJ