Japonia ugina się pod presją Chin w sprawie pawilonu Tajwanu na EXPO

Ministerstwo spraw zagranicznych Japonii zażądało, aby tajwański pawilon na Expo 2025 w Osace był wyraźnie oznaczony, jako prowadzony przez prywatną firmę, a nie prezentujący kraj – przekazały w poniedziałek media. Wcześniej chińskie MSZ wyraziło sprzeciw wobec „oficjalnym interakcjom” z Tajwanem.
Oficjalna wystawa narodowa Tajwanu
.Agencja Kyodo, powołując się na źródła zaznajomione z relacjami tajwańsko-japońskimi, ujawniła, że MSZ w Tokio zwróciło się z taką prośbą po stwierdzeniu, że dotychczasowe oświadczenia rządu Tajwanu sugerują, iż pawilon będzie oficjalną wystawą narodową.
Ministerstwo gospodarki Tajwanu poinformowało w oświadczeniu na początku marca, że zaprezentuje pawilon pod nazwą „Tech World”, gdzie litery mają przywoływać na myśl nazwę „TajWan”. Za pawilon odpowiedzialna jest firma Tamayama Digital Tech Co., która została założona przez Tajwańską Radę Rozwoju Handlu Zewnętrznego, organizację podległą tajwańskiemu ministerstwu gospodarki.
Expo 2025 rozpoczyna się 13 kwietnia.
Pekin chce zdominować tegoroczne Expo
.Japonia nie utrzymuje formalnych stosunków dyplomatycznych z Tajwanem, a kraj ten nie jest również członkiem Międzynarodowego Biura Wystaw Światowych.
MSZ w Tokio odmówiło komentarza w sprawie pawilonu, natomiast tajwański resort gospodarki oświadczył, że „ma nadzieję, iż wystawa doprowadzi do pogłębienia więzi między Japonią a Tajwanem” – pisze Kyodo.
Jak zaznacza agencja w ubiegłym tygodniu rzecznik chińskiego MSZ, zapytany o obecność Tajwanu na Expo 2025, podkreślił, że ChRL „sprzeciwia się wszelkiego rodzaju oficjalnym interakcjom” między Tajwanem a jakimkolwiek krajem utrzymującym stosunki dyplomatyczne z Chinami.
Komunistyczne władze w Pekinie uznają Tajwan za część terytorium ChRL i dążą do przejęcia nad nim kontroli, nie wykluczając przy tym możliwości użycia siły.
W 2025 roku Japonia po raz kolejny przywita zagranicznych gości w czasie Światowej Wystawy Expo
.Historia japońskiego uczestnictwa w Expo. Expo w Filadelfii, 1876 – „oświecone rządy i japońska kultura”
Chociaż bohaterem Expo 1876 roku były Stany Zjednoczone, które zaprezentowały wiele nowinek technologicznych, w tym telegraf Edisona oraz telefon Bella, to jednak japoński pawilon został uznany za jeden z najwspanialszych i najbardziej okazałych.
Japonia przygotowała tradycyjny bazar, dom oraz japoński ogród, pierwszy tego typu w Stanach Zjednoczonych. Wystawiono tam dziesiątki wyrobów z laki, brązu i ceramiki. Zrobiło to tak wielkie wrażenie, że od tamtej pory zapotrzebowanie na japońskie produkty na rynku amerykańskim wzrosło. Dzięki temu Japonia osiąga swoje dwa cele – nie tylko pokazuje się od jak najlepszej strony pod względem kultury, ale także jako dobry partner handlowy.
22 lata wcześniej, w 1854 roku, czarne statki amerykańskiego komodora Matthew Perry’ego wpłynęły do zatoki Nagasaki i zmusiły Japonię do zakończenia trwającego od ponad 250 lat okresu zamknięcia na świat zewnętrzny. W Filadelfii Japonię reprezentował nowy, zmodernizowany rząd epoki Meiji – „oświeconych rządów”. Walczył ze skutkami nierównomiernych traktatów narzuconych przez obcokrajowców i bał się podzielić los kolonizowanej wtedy Nowej Zelandii albo znajdujących się pod wpływem mocarstw Chin.
Tokijscy uczestnicy Expo w 1876 roku szybko wyciągnęli wnioski z wcześniejszych wydarzeń światowych, w których Japonia brała udział od momentu przymusowego otwarcia swoich granic. Już na Expo w Londynie w 1862 roku starali się podkreślać bogactwo swojej kultury. Pięć lat później, w Paryżu, w ostatnim roku rządów szogunatu, pokazywali już jednak inne artefakty – takie, które szczególnie odpowiadały wyobrażeniom świata zachodniego o Japonii. W specjalnej konstrukcji stylizowanej na japońską herbaciarnię można było spotkać się z gejszami i kupić od nich ceramikę wykonaną z wykorzystaniem nowych, zachodnich technik. Rząd Meiji zaczął wykorzystywać wystawy światowe do szerzenia japonizmu, fascynacji kulturą Japonii, często bardzo dostosowaną do zachodniego widza. Od tamtej pory Japonia systematycznie wykorzystuje elementy swojej kultury medialnej do promowania wizerunku na arenie międzynarodowej. Te trendy możemy obserwować także i teraz.
2005 roku w prefekturze Aichi w Japonii miała miejsce pierwsza Wystawa Światowa Expo w XXI wieku pod hasłem „Mądrość Natury”. Skupiała się na ekologii i nowych technologiach, w tym także na autonomicznych autobusach na paliwo wodorowe, które ułatwiały poruszanie się po 173 hektarach terenu ekspozycji. Gości witały leśne duchy i roboty, w tym robot Wakamaru produkcji Mitsubishi, który prowadził rozmowy na wiele różnych tematów, używając ponad 10 tys. słów. Jedną z najpopularniejszych atrakcji były zamrożone szczątki mamutów wydobyte w Jakucji. Polski pawilon skupiał się na rozpoznawanych w Japonii symbolicznych postaciach i miejscach, w tym na uwielbianym przez Japończyków Szopenie oraz Kopalni Soli w Wieliczce.
Na potrzeby wystawy Japonia odtworzyła wtedy dom głównych bohaterek animowanego filmu dla dzieci „Mój Sąsiad Totoro” z 1988 roku. Położono silny nacisk na sielankę zamieszkiwania na japońskiej wsi oraz harmonię życia obok natury. W rzeczywistości jednak już wtedy japońskie wskaźniki urbanizacji sięgały 86 proc. Od tego czasu wzrosły do 92 proc. Doświadczenie zamieszkiwania na wsi nie dotyczyło już większej części japońskiej populacji od wielu lat. Organizatorzy po raz kolejny wykorzystali narzędzia popkultury, żeby wpływać na swój wizerunek poza granicami.
Artykuł Agnieszki PAWNIK dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/agnieszka-pawnik-expo-2025-osaka-japon/
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB