Kiedy tunel dla Kolei Dużych Prędkości przejdzie pod Łodzią?

Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi rozpoczął wybieranie ziemi z miejsca, w którym powstanie komora końcowa dla tarczy TBM „Katarzyna”. W kwietniu ma się rozpocząć budowa drugiej komory końcowej, dla tarczy drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości.
Ponad 5-miesięczny przestój na budowie
.”Komora Fabryczna to ostatni element budowy podziemnego połączenia między dworcami Łódź Kaliska, Żabieniec i Fabryczna. W tym miejscu swoją pracę zakończy tarcza TBM Katarzyna. Komora ma już gotowe ściany szczelinowe, a obecnie trwają prace przy wybieraniu ziemi z przyszłej komory końcowej” – powiedział Piotr Grabowski, rzecznik wykonawcy budowy tunelu średnicowego w Łodzi, Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Roboty budowlane przy budowie komory trwają, chociaż nie wiadomo kiedy tarcza w ogóle do tego miejsca dotrze. Według obecnego harmonogramu miało to nastąpić w połowie 2025 r., by po kolejnych 12 miesiącach – w czerwcu 2026 r. zakończyć budowę tunelu. We wrześniu ub. roku roboty jednak stanęły, po zawaleniu się części kamienicy przy Al. 1 Maja, około kilometra od wylotu tunelu na Dworcu Fabrycznym. Tarcza utknęła, a PBDiM stabilizuje grunt, żeby nie dopuścić do kolejnej katastrofy.
Ze względu na ponad 5-miesięczny przestój na budowie, PBDiM złożył do inwestora (PKP PLK) wniosek o przesunięcie planowanego terminu zakończenia robót o 12 miesięcy, co oznacza, że budowa skończyłaby się dopiero w czerwcu 2027 r. PKP PLK nie zgodziły się na to i zażądały podania konkretnych argumentów uzasadniających konieczność przeciągnięcia prac o rok.
„Otrzymaliśmy takie pismo. PLK na razie nie daje zielonego światła dla zmiany harmonogramu, jednak nie zamyka definitywnie rozmów na ten temat. Przygotowujemy odpowiedź, która będzie zawierać nasze szczegółowe argumenty, którymi będziemy wykazywać konieczność wydłużenia terminu budowy. Zapewniamy, że dążymy do jak najszybszego zakończenia inwestycji, natomiast z przyczyn niezależnych ani od zamawiającego, ani od wykonawcy, termin prac powinien zostać wydłużony” – powiedział Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM.
Tunel dla Kolei Dużych Prędkości będzie miał 7,5 km długości
.Komora końcowa dla tarczy „Katarzyna” powstaje w miejscu, gdzie kiedyś stał łódzki Hotel Centrum. To tu, w rejonie ul. Sienkiewicza powstanie komora, do której tarcza TBM „Katarzyna” ma się przebić i tu zakończyć drążenie tunelu. Ściany szczelinowe wypełniono już w końcu ub. roku, a od kilku dni na placu budowy pracują koparki i wywrotki do wywożenia urobku.
Prace trwają też na działce obok, gdzie trwają przygotowania do budowy komory końcowej dla tarczy drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości.
„Prowadzimy prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, gdzie znajdować się będzie komora wydobywcza (odbiorcza) Fabryczna dla tarczy drążącej tunel. Tu maszyna zakończy drążenie” – poinformowało Biuro Prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego.
CPK poinformowało, że na terenie ŁDK (na zachód od Łodzi Fabrycznej) prowadzone są prace przy wzmacnianiu fundamentów budynku. Same roboty przy budowie komory Fabryczna dla tunelu KDP, rozpoczną się na początku kwietnia 2025.
Tunel średnicowy ma mieć 7,5 km długości. Połączy stację Łódź Fabryczna z Kaliską i Żabieńcem przechodząc przez trzy podziemne przystanki pośrednie (Śródmieście, Polesie i Koziny). Z kolei tunel KDP będzie miał 4600 m i od Łodzi Fabrycznej przejdzie pod miastem, by wyjść na powierzchnię w rejonie Retkini w kierunku Wrocławia i Poznania. Drążenie tunelu KDP w Łodzi ma się rozpocząć w 2026 r. Pociągi pojadą nim w 2032 roku.
„Nic nie daje większej satysfakcji niż możliwość zmieniania Łodzi”
.”Robię to, odkąd pamiętam. Na studiach urządzaliśmy ogród botaniczny, już jako inżynier budowałam łódzkie osiedla Retkinię i Radogoszcz, prowadziłam też firmę odzieżową (bo jaką inną można prowadzić w Łodzi0″ – pisze w swoim artykule Hanna ZDANOWSKA samorządowiec i polityk.
„Chciałam mieć większy wpływ na rozwój swojego ukochanego miasta, byłam dyrektorem Łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej, wiceprezydentem miasta, wreszcie posłanką. Ale w Warszawie ciągle myślałam tylko o Łodzi. Prawie 15 lat temu zostałam po raz pierwszy prezydentem miasta, do nadrobienia mieliśmy dekady zaniedbań. Razem ze współpracownikami zakasaliśmy rękawy i zabraliśmy się do pracy. Efekty widać na każdym kroku, a Łódź dzisiaj znów brzmi dumnie”.
„W pierwszej kolejności postawiliśmy na centrum, stąd zmiany miały promieniować na całe miasto. Rozpoczęliśmy remonty w programie Mia100 Kamienic, które rozrosły się w potężny program rewitalizacji. Zmodernizowaliśmy trasę WZ, budując bezkolizyjny tunel pod Śródmieściem i doprowadzając nowoczesny tramwaj na Janów i Olechów.
W zmiany wspaniale zaangażowali się mieszkańcy. Do przebudowy ulicy Piotrkowskiej, która znowu stała się salonem miasta, dołożyli pierwszy woonerf. Wymyślili, że na środku ul. 6 Sierpnia posadzą drzewa, i tak zrobili. Budżet Obywatelski przyniósł mnóstwo kapitalnych inicjatyw, a my szybko wprowadziliśmy najlepsze jako standard.
Trudno znaleźć dzisiaj w centrum ulicę bez drzew, niewyremontowaną miejską kamienicę czy większy kawałek pustej przestrzeni, której nie zamieniliśmy w skwer, plac zabaw czy miejsca parkingowe.
Śródmieściu przyszedł czas na łódzkie osiedla, nasze małe ojczyzny. Rozpoczęliśmy remonty jezdni i chodników, którymi codziennie chodzimy do pracy i do szkoły, którymi odprowadzamy dzieci do przedszkola. Modernizacje i budowę nowych placów zabaw, remonty domów kultury i bibliotek. Doposażenie parków i tworzenie całkiem nowych. W ostatnich latach powstało ich w Łodzi 20! Żadne inne miasto nie może pochwalić się takim wynikiem.
Remontujemy kolejne miejskie przychodnie, które wyposażamy w nowoczesny sprzęt medyczny. Tworzymy centra zdrowego i aktywnego seniora, świetlice artystyczne, domy dziennego pobytu. Modernizujemy miejsca rekreacji, kąpieliska, przystanie i wypożyczalnie sprzętu wodnego” – opisuje.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB