Kim był Enzo Ferrari?

Enzo Ferrari

Włoski kierowca wyścigowy, konstruktor i założyciel legendarnej marki sportowych samochodów spod znaku czarnego rumaka stał się jedną z najważniejszych postaci w historii motoryzacji. 18 lutego 1898 roku w Modenie urodził się Enzo Ferrari.

Enzo Ferrari – od sportowca do biznesmana

.Enzo Ferrari od początku tworzył auta, w których najważniejsze były osiągi, auta zaprojektowane, by wygrywać. Marka Ferrari stała się synonimem ekskluzywnych, sportowych aut o bezkompromisowym charakterze. A fabryczny zespół startujący w Formule 1 należy do najbardziej utytułowanych ekip w historii tych wyścigów.

Enzo Ferrari urodził się w średnio zamożnej rodzinie w Modenie. Jego ojciec miał małą firmę zajmującą się wytwarzaniem komponentów dla kolei. W 1908 roku ojciec zabrał 10-letniego Enzo wraz z bratem Alfredo na wyścigi samochodowe obywające się w Bolonii. To wtedy mały Enzo, zafascynowany pojedynkami zawodników, miał postanowić, że zostanie kierowcą wyścigowym.

Po raz pierwszy Ferrari jako zawodnik wystartował w roku 1919 w barwach zespołu C.M.N. (Costruzioni Meccaniche Nazionali). W następnym roku jeździł już w znacznie bardziej znanej stajni – Alfa Romeo. W niej odnosił prawdziwe sukcesy jako kierowca wyścigowy. W 1923 roku wygrał wyścig w Savio. Wtedy też mógł zacząć używać słynnego symbolu czarnego rumaka, godła, które należało do włoskiego asa lotniczego z czasów pierwszej wojny światowej Francesco Barakki.

W 1929 roku podczas pracy w Alfie Romeo Enzo założył w Modenie swój własny zespół Scuderia Ferrari.

Pod naciskiem żony skończył karierę kierowcy, gdy na świat, na początku 1932 roku, przyszedł jego syn Alfredo, bardziej znany jako Dino. A we wrześniu 1939 roku Enzo rozstał się z Alfą Romeo.

Prace nad pierwszym własnym samochodem marki Ferrari rozpoczęły się w 1945 roku. 12 marca 1947 roku na pierwsze jazdy testowe na otwarte drogi wyjechało Ferrari 125s. Silnik zaprojektowany przez Gioacchino Colombo miał 12 cylindrów w układzie V i pojemność 1500 cm sześc.

W 1948 roku samochody Ferrari wygrywają po raz pierwszy słynny wyścig Mille Miglia, w 1949 roku 24-godziny Le Mans, w 1951 – pierwszy wyścig Formuły 1. Ferrari staje się potęgą sportu samochodowego.

Wśród najsłynniejszych drogowych konstrukcji włoskiej marki znajdują się takie modele jak: 250 GTO, Dino, 365 GTB/4 „Daytona”, Testarossa. Ostatnim modelem stworzonym pod okiem Enza był F40, który zadebiutował w 1987 roku, w 40. rocznicę powstania marki.

Enzo Ferrari zmarł 14 sierpnia 1988 roku.

Dziś najstarsze modele ferrari pozostają wysoko wycenianymi zdobyczami kolekcjonerskimi, przekonując z wielką siłą do piękna starem motoryzacji. „Gdyby stare samochody umiały mówić, uraczyłyby nas niejedną fascynującą opowieścią” – uważa jeden z autorów „Wszystko co Najważniejsze” Marcin ZACHARYASZ. Jest pasjonatem i publicystą piszącym o najciekawszych modelach nie tylko ferrari, ale i innych klasyków, jak mercedesy czy nieprodukowane obecnie francuskie delahaye. Właśnie tej ostatniej marce poświęcił swój materiał Marcin Zacharyasz. „Samochody z oznaczeniem Delahaye zawsze były budowane tak, by wzbudzać podziw i odnosić jak największe sukcesy. Choć jeszcze przed wojną koncern produkował ciężarówki czy samochody użytkowe – jego wizytówką były zjawiskowo piękne pojazdy luksusowe” – pisze ekspert.

Cały jego esej można przeczytać tutaj:>> https://wszystkoconajwazniejsze.pl/marcin-zachariasz-delahaye-235-z-pieknej-epoki/

PAP/Karol Kostrzewa/WszystkocoNajważniejsze/ad

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 18 lutego 2025