Marcin ZACHARIASZ: Piękno starych samochodów. Delahaye 235

Piękno starych samochodów.
Delahaye 235

Photo of Marcin ZACHARIASZ

Marcin ZACHARIASZ

Publicysta, pasjonat motoryzacji związany z portalem KlassikAuto.pl. Przekonuje, że gdyby samochody potrafiły mówić – uraczyłyby nas niesamowitymi opowieściami z przeszłości.

Samochody z oznaczeniem Delahaye zawsze były budowane tak, by wzbudzać podziw i odnosić jak największe sukcesy. Choć jeszcze przed wojną koncern produkował ciężarówki czy samochody użytkowe – jego wizytówką były zjawiskowo piękne pojazdy luksusowe.

.Głównym powodem wprowadzenia do produkcji modelu Delahaye 235 była niska liczba sprzedanych egzemplarzy jego poprzednika, która w 1951 roku wyniosła zaledwie 77 sztuk. Nowy produkt, w którym pokładano duże nadzieje, miał być rozsławiony przez unikalną wersję z aluminiowym nadwoziem wykonanym przez Motto. Zdecydowano się również na budowę drugiego, ściśle “wystawowego” samochodu. Jego karoseria została wyprodukowana przez Letourneur et Marchand i została bardzo ciepło przyjęta przez publiczność na paryskim Salonie Samochodowym.

.Bogato opływowa seria samochodów od początku miała być unowocześnieniem odmiany 135, która przed II wojną światową była flagowym modelem francuskiej marki. Delahaye 235 miał zrewolucjonizować rynek samochodów luksusowych, a także zastąpić w produkcji model 175. Jego projekt stworzył Philippe Charbonneaux (1917-1998), francuski projektant przemysłowy, znany z projektów Renault 8 czy 21. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów konstrukcyjnych większości samochodów Delahaye z lat 50. była przednia krata. Reprezentowała ona Generale Française Automobile – dystrybutora francuskiego koncernu, założonego w 1941 roku.

.Ekskluzywny pojazd był chętnie brany “na warsztat” przez liczne studia nadwozi. Bazowano na Letourneur et Marchand, Antem i Chapron. Stosowały się one jednak do ścisłych wytycznych opracowanych przez Charbonneaux. Styliści z takich firm jak Ghia, Faget-Varnet i Saoutchik realizowali swoje oryginalne wizje również na odmianie 235. Całkiem sporo specjalnie nadawanych samochodów miało widoczne nawiązania do modnych w tamtym czasie amerykańskich akcentów stylistycznych.

.Za rozwiązania mechaniczne samochodu odpowiedzialny był Fernand Lacour. Delahaye był napędzany 152-konnym, 3,6-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem, który z łatwością osiągał prędkość maksymalną 170 km/h. W porównaniu z poprzednikiem, charakteryzował się on poprawionymi osiągami. Było to zasługą trzech gaźników, nowego typu wałka rozrządu i wyższej kompresji.

Dostępne były dwa rodzaje skrzyni biegów – czterobiegowa (synchromy) oraz czterobiegowa, preselekcyjna wersja Cotal. Niestety wiele rozwiązań technicznych zostało żywcem podniesionych z lat 30-tych, co było często krytykowane przez dziennikarzy testujących samochody.

.Najsilniejszą konkurencją dla Delahaye była zapomniana już marka Hotchkiss – z modelami Anjou i Grégoire na czele. Nikt nie spodziewał się wówczas, że mimo energicznej kampanii reklamowej okraszonej licznymi osiągnięciami sportowymi, marka założona przez Émile’a Delahaye’a zostanie wkrótce przejęta przez swojego największego rywala.

.Model 235S po raz ostatni pojawił się na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 1954 roku. Nie była to jednak kolejna zdecydowana próba podbicia segmentu luksusowego, ale sprzedaż “na zapas”, która zwiastowała rychły koniec legendarnej jeszcze przed wojną marki. Produkcja fenomenalnie wyglądającego samochodu zakończyła się jeszcze w tym samym roku – wyprodukowano 85 sztuk.

Były one krytykowane przez niektórych za zbyt duże rozmiary i znaczne przyczynianie się do większego zużycia paliwa. Największą wadą była jednak wysoka cena pojazdu, która często przewyższała ceny wysokiej klasy europejskich konkurentów, w tym najnowszych modeli Byrd Jaguar. Delahaye 235 był również ostatnim samochodem tej niezapomnianej marki z Francji.

Marcin Zachariasz

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 26 lipca 2022
Classiccarcatalogue.com, Wikipedia.org, Car brochures&adverts