Kim jest Rafał Tkacz - nowy przewodniczący Krajowego Biura Wyborczego?

Rafał Tkacz – dotychczasowy szef delegatury KBW w Opolu – został nowym przewodniczącym Krajowego Biura Wyborczego – potwierdził Ryszard Kalisz, jeden z członków Państwowej Komisji Wyborczej, która we wtorek podjęła decyzję w tej sprawie.
Kim jest Rafał Tkacz?
.Kadencja szefa KBW, który kieruje pracami administracji wyborczej, odpowiada za warunki organizacyjne, finansowe i techniczne wyborów czy referendów, trwa siedem lat. Kadencja obecnej szefowej KBW Magdaleny Pietrzak kończy się 3 marca. Informację o wyborze Tkacza na to stanowisko potwierdził jeden z członków PKW Ryszard Kalisz; dodał, że decyzja PKW zapadła w tej sprawie większością głosów. Wcześniej informację o wyborze Tkacza podał „Dziennik Gazeta Prawna”.
Rafał Tkacz – od 2006 r. jest dyrektorem delegatury KBW w Opolu. W ramach pełnionej funkcji organizował i nadzorował przeprowadzenie wyborów i referendów na obszarze województwa opolskiego. Przed objęciem tej funkcji, jako pracownik delegatury, brał udział w organizacji i nadzorze nad wyborami i referendami w województwie opolskim, m.in. w referendum akcesyjnym do UE w 2003 r., w wyborach do PE w 2004 r., w wyborach prezydenckich i wyborach parlamentarnych w 2005 r. W ubiegłym tygodniu w Senacie odbyło się publiczne wysłuchanie kandydatów na szefa KBW; poza Tkaczem byli to Grzegorz Lewocki i Witold Niemkowicz i wszyscy przedstawili motywację do kandydowania na stanowisko szefa KBW, a także wizję działalności Biura.
Wybory muszą być bezpieczne, wiarygodne i niepodważalne – Rafał Tkacz
.Rafał Tkacz mówił wówczas, że wyniki wyborów przesyłanych w systemie informatycznym w Polsce muszą być dostępne możliwie najszybciej, ale przede wszystkim muszą być bezpieczne, wiarygodne i niepodważalne. „To będzie mój cel” – podkreślił. Wskazał też trzy obszary, które są istotne dla niego jako ewentualnego przyszłego szefa KBW. To współpraca z Państwową Komisją Wyborczą, wsparcie delegatur KBW oraz rozwój i bezpieczeństwo systemów informatycznych obsługujących procesy wyborcze.
Odnosząc się do systemu Wsparcia Organów Wyborczych (WOW), którego głównym zadaniem jest m.in. ustalenie wyników głosowania, konieczne jest zapewnienie mu w tym zakresie pełnego bezpieczeństwa, w tym dzięki stałej kontroli Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W przypadku systemu Centralnego Rejestru Wyborców – jak przekonywał – najważniejsze jest, by „wyborcy otrzymywali maksymalnie dużo oraz w pełni wiarygodne informacje poprzez aplikację m-Obywatel w całości powiązaną z Centralnym Rejestrem Wyborców”.
Wzmocnienie roli delegatur KBW
.Rafał Tkacz podkreślił też, że jest wielkim zwolennikiem wzmocnienia roli delegatur KBW oraz „szerokiego, edukacyjnego wyjścia na zewnątrz”. „Delegatury Krajowego Biura Wyborczego to nie mogą być miejsca zamknięte, skupione tylko i wyłącznie na pracy administracyjnej. To muszą być miejsca, gdzie każdy otrzyma pełną, przejrzystą informację” – mówił. Wskazał, że w KBW nie ma potrzeby robić rewolucji, ponieważ jest – jak mówił – znakomicie zarządzana.
Według obowiązujących regulacji, szefa Krajowego Biura Wyborczego powołuje Państwowa Komisja Wyborcza, którego wybiera spośród kandydatów przedstawionych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Zasady wyboru szefa KBW zostały określone w kodeksie wyborczym. Na ich podstawie minister właściwy do spraw wewnętrznych przedstawia trzy osoby do wyboru przez Państwową Komisję Wyborczą. Wcześniej minister uzyskuje w tej sprawie opinie szefów kancelarii Sejmu, Senatu i Prezydenta RP.
Prezydent 2025
.”Prezydent RP jako lider naszej wspólnoty powinien odznaczać się szczególnymi cechami i mieć świadomość wyzwań, które stoją nie tylko przed nim, ale także przed rządem i obywatelami” – pisze prof. Michał KLEIBER w opublikowanym na łamach „Wszystko co Najważniejsze” tekście „Prezydent 2025„
„Coraz powszechniejszy staje się pogląd, że przyszłoroczne wybory prezydenckie będą najważniejszymi wyborami w naszym kraju od czasu transformacji politycznej. A jeśli tak, to szczególnego znaczenia nabierają kryteria, jakimi kierować się będą wyborcy, podejmując decyzję o wyborze konkretnego kandydata„.
„Cechy charakteryzujące najlepszego dla Polski prezydenta podzielić można na dwie grupy – odpowiadające wyzwaniom krajowym i międzynarodowym. Te pierwsze można w największym skrócie określić jako umiejętność dbania o stabilny i harmonijny społeczny i gospodarczy rozwój kraju oraz łagodzenia wewnętrznych konfliktów politycznych, te drugie zaś jako zdolność do skutecznych działań umacniających pozycję Polski w Unii Europejskiej i w świecie”.
„Polska stoi wobec olbrzymich i trudnych wyzwań, a ich docenienie i skuteczne stawianie im czoła powinno być sednem polityki prezydenckiej. Do niezbędnych działań zaliczyć z pewnością można konsekwentne wspieranie budowy silnej pozycji naszego kraju w polityce międzynarodowej. Szczególne znaczenie ma oczywiście zdobywanie jak najsilniejszej pozycji w Unii Europejskiej, co wobec trwającego od dziesięcioleci stabilnego wzrostu gospodarczego Polski, a z drugiej strony kryzysu funkcjonowania Unii i poważnych polityczno-gospodarczych problemów w państwach będących dotychczas jej najważniejszymi członkami jawi się jako cel ważny i całkiem realny”.
.”Nasza polityka unijna musi być prowadzona w sposób sprzyjający unijnym relacjom ze Stanami Zjednoczonymi, doprowadzenie bowiem do harmonijnego współdziałania odnowionej Unii i rządzonych przez nowo wybranego prezydenta Stanów Zjednoczonych jest bez wątpienia absolutnie kluczową sprawą dla polskiego i globalnego bezpieczeństwa, a także dla obrony tradycyjnych wartości świata Zachodu, zagrożonych przez szybki rozwój państw azjatyckich i agresywną politykę Rosji” pisze prof. Michał KLEIBER.
LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-michal-kleiber-prezydent-2025/
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ