Francuzi masowo kupują książki Annie Ernaux, nagrodzonej literacką nagrodą Nobla

Francuzi masowo kupują książki Annie Ernaux, nagrodzonej literacką nagrodą Nobla

Po tygodniu od ogłoszenia literackiej nagrody Nobla dla Annie Ernaux, liczba sprzedanych książek francuskiej autorki wzrosła dziesięciokrotnie. 

.Jak mówi reprezentant grupy wydawnictw Madrigal (Gallimard, Flammarion, Les Éditions de Minuit) „efekt Nobla” jest widoczny w sprzedaży wszystkich książek Annie Ernaux, od debiutanckiego „Les Armoires vides” do ostatniego eseju „Le jeune Homme”. Wszystkie książki Annie Ernaux, dostępne na rynku w momencie przyznania jej literackiej Nagrody Nobla, zyskały od razu na zainteresowaniu czytelników.

W tygodniu od 3. do 8. października ostatni esej nagrodzonej nagrodą Nobla autorki, „Le jeune Homme”, został sprzedany we Francji w liczbie 6 200 egzemplarzy. Tydzień wcześniej sprzedanych zostało 650 egzemplarzy tej samej książki. 

Wydana w 1983 roku książka „La Place” w ciągu tygodnia sprzedana została w liczbie ponad 4800 egzemplarzy (wcześniej tendencja utrzymywała się wokół 850 egzemplarzy tygodniowo). 

W przypadku większości książek Annie Ernaux sprzedaż wzrosła dziesięciokrotnie. Książka „Lata” („Les Années”) została sprzedana w ostatnim tygodniu w liczbie 2 900 egzemplarzy, „L’Évenement” w liczbie 2 500 egzemplarzy, natomiast „L’Atelier noir” sprzedano w liczbie 1000 egzemplarzy. Książka „Le jeune Homme” znajduje się natomiast na podium rankingu najlepiej sprzedawanych książek w księgarniach. 

W rankingu 100 najlepiej sprzedawanych obecnie książek serii Folio (publikującą kieszonkową wersję książek) znalazło się 11 publikacji Annie Ernaux. 

Główne wydawnictwo książek Annie Ernaux, Gallimard, zdecydowało się dodrukować 900 tysięcy egzemplarzy książek. Jak precyzuje wydawnictwo, nigdy nie dodrukowuje książek zanim nagroda dla autora zostanie przyznana. Dodaje jednak, że Annie Ernaux jest autorką, która już wcześniej odniosła sukces i której książki od razu po wydaniu sięgały 100 tysięcy sprzedanych egzemplarzy.

Efekt Nobla” widoczny był już na rynku wydawniczym w przypadku poprzednich nagród literackich przyznanych autorom z Francji. W 2014 roku w trzy miesiące po przyznaniu literackiej nagrody Nobla Patrickowi Modiano, jego wówczas najnowsza książka „Pour que tu ne te perdes pas dans le quartier” została sprzedana w liczbie 360 tysięcy egzemplarzy, podczas gdy zwykle w takim czasie książki Patricka Modiano sprzedają się w liczbie około 80 tysięcy egzemplarzy. 

Oprac. JM

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 13 października 2022