Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025? [FINALIŚCI]

Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025? Kto wszedł do finału XIX Konkursu Chopinowskiego? Jak wygląda lista finalistów Konkursu Chopinowskiego 2025? Kto ma największe szanse na zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim 2025? Czy Konkurs Chopinowski w tym roku może wygrać Polak, czy jednak będzie to Azjata? Wielki finał Konkursu Chopinowskiego 2025 przed nami.
Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025?
.Lista finalistów Konkursu Chopinowskiego do końca nie była wiadoma ani słuchaczom, ani ekspertom. To jurorzy pracowali, aby wskazać tych, którzy wejdą do finału. W trzecim etapie Konkursu Chopinowskiego 2025 wysłuchaliśmy 20 wykonawców (w tym trójki Polaków, byli to Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Piotr Alexewicz). Do finału przeszedł co drugi z występujących w trzecim etapie Konkursu, łącznie 11 pianistów.
Finaliści Konkursu Chopinowskiego 2025
.Oto lista pianistów, którzy przeszli do finału XIX Konkursu Chopinowskiego i wystąpią w koncertach finałowych, które odbędą się w Filharmonii Narodowej w Warszawie 18, 19 i 20 października 2025 r.:
- Piotr Alexewicz (Polska)
- Kevin Chen (Kanada)
- David Khrikuli (Gruzja)
- Shiori Kuwahara (Japonia)
- Tianyou Li (Chiny)
- Eric Lu (USA)
- Tianyao Lyu (Chiny)
- Vincent Ong (Malezja)
- Miyu Shindo (Japonia)
- Zitong Wang (Chiny)
- William Yang (USA)
Piotr ALEXEWICZ

.Ten 25-letni pianista z Wrocławia pokazał dotychczas na XIX Konkursie Chopinowskim duży wachlarz swoich umiejętności i możliwości. Szczególnie zachwycił krytyków w etapie drugim swoim wykonaniem kompletu preludiów Chopina oraz Polonezem As-dur. czuć było, że długo obcuje z tym repertuarem. Zna go bardzo dobrze, co pozwala mu odchodzić od wcześniejszych interpretacji i podążać w nowym kierunku – komentował wówczas krytyk muzyczny Radiowej Dwójki Marcin Majchrowski. W półfinale zachwycił szczególnie wykonaniem Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es-dur op. 22, w których przepięknie posłużył się stylem brillante. Dla Piotra Alexewicza to drugi w życiu półfinał Konkursu Chopinowskiego: wcześniej osiągnął to już w 2021 r., na poprzedniej edycji. Pasję do fortepianu odkrył dzięki III Koncertowi fortepianowemu d-moll Rachmaninowa. Kształcił się u wybitnych pedagogów, m.in. Andrzeja Jasińskiego, Kevina Kennera, Dmitriego Alexeeva i Arie Vardiego. Piotr Alexewicz jest laureatem wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. Hilton Head, Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti i Ville de Gagny w Paryżu. Jego debiutancka płyta zawiera utwory Chopina, Liszta, Ravela i Beethovena.
Kevin CHEN

.Na każdym ze swoich dotychczasowych występów na Konkursie Chopinowskim ten kanadyjski pianista prezentował niezwykle wysoki poziom techniczny i artystyczny. Grał precyzyjnie, melodycznie, dojrzale. Urodził się 7 marca 2005 roku w Calgary a naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Obecnie studiuje pod kierunkiem prof. Arie Vardiego w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Chen jest laureatem wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych, w tym Konkursu Artura Rubinsteina w Tel Awiwie oraz Konkursu w Genewie. Występował m.in. w Carnegie Hall, londyńskim St John’s Smith Square oraz na festiwalach takich jak La Roque-d’Anthéron, Duszniki-Zdrój, „Chopin i jego Europa” czy Oxford Piano Festival. Podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 zaprezentował utwory Chopina, podkreślając wyzwania związane z wyrażaniem emocji w jego muzyce. Jego gra charakteryzuje się subtelną interpretacją, precyzyjną techniką i głębokim zrozumieniem muzyki, dzięki czemu jest uznawany za jednego z najbardziej obiecujących młodych pianistów współczesnych.
Eric LU

.Był już w finale Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego – w 2015 r., gdzie ostatecznie został laureatem IV nagrody. To właśnie tamten Konkurs otworzył mu drzwi do wielkiej kariery: młody pianista grał m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Auditorio Nacional de Musica w Madrycie, Alte Oper we Frankfurcie, podczas festiwali chopinowskich w Europie (m.in. w Dusznikach Zdroju w Polsce i w Nohant we Francji), Jordan Hall w Bostonie, Taipei National Concert Hall, Beijing Concert Hall, NOSPR w Katowicach, Filharmonii Krakowskiej, Seoul Arts Center, a także Sapporo Arts Center. Na koncie ma kontrakt płytowy i kilka dobrze sprzedających się krążków.
W trzech dotychczasowych etapach Konkursu Chopinowskiego 2025 ten profesjonalny pianista z USA czarował słuchaczy stylem gry pełnym klarowności, wrażliwości oraz niebanalnej głębi emocjonalnej. Widzowie chwalili w komentarzach jego czystość frazy i transparentność dźwięku, zwracając uwagę na to, że nawet w dynamicznie prowadzonych fragmentach nie gubi się artykulacja ani kontur nutowy. Eric Lu udowodnił również, że umie doskonale prowadzić crescendo i decrescendo, co świadczy o dużej kontroli nad dynamiką i atmosferą utworów. Ktoś zauważył nawet, że Lu potrafi wyczarować „milknące zakończenia” — momenty ciszy i subtelności utworów Chopina, które zostają w pamięci.
David KHRIKULI

.Po występie w półfinale tego reprezentanta Gruzji okrzyknięto mianem „pianisty monumentalnego”. Jego wykonaniem Sonaty oraz mazurków poruszeni byli nie tylko zwykli słuchacze, ale również krytycy muzyczni. „To jest ten moment, kiedy przestajesz notować a zaczynasz słuchać” – napisał jeden z nich. Urodzony 26 kwietnia 2001 roku w Tbilisi, David Khrikuli rozpoczął naukę w Centralnej Szkole Muzycznej im. Z. Paliashvili, kształcąc się pod kierunkiem Darejana Tsintsadze i Revaza Tavadze. Obecnie kontynuuje edukację w Królewskiej Szkole Muzycznej im. Królowej Zofii w Madrycie, gdzie jest uczniem Stanislava Ioudenicha. Jego międzynarodowa kariera już teraz jest imponująca. David Khrikuli zdobywał nagrody w konkursach w Gruzji, Rosji, Holandii, Danii i Chinach. W 2024 roku triumfował w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cantù oraz w Vigo, gdzie zdobył pierwszą nagrodę i nagrodę publiczności. Jego fascynacja muzyką Fryderyka Chopina zaczęła się gdy miał zaledwie 8 lat.
– Usłyszałem wtedy w szkole muzycznej, jak ktoś gra Etiudę Rewolucyjną. Byłem poruszony. Natychmiast kupiłem wszystkie dostępne płyty z utworami Chopina, zacząłem szukać informacji o nim, miałem nawet na jego punkcie obsesję. Odkryłem, że Chopin umie wydobyć z fortepianu to, czego nikt inny przed nim nie zrobił – mówi David Khrikuli w krótkim filmie zrealizowanym przed Konkursem przez NIFC.
Shiori KUWAHARA

.Ta reprezentantka Japonii urodziła się 11 października 1995 r. Jest absolwentką z najwyższym wyróżnieniem uniwersytetów sztuk w Tokio (GEIDAI) i Berlinie (UdK), gdzie ukończyła studia magisterskie w klasie Klausa Hellwiga. W 2022 r. otrzymała berlińską nagrodę Steinwaya. Jest laureatką II nagród na międzynarodowych konkursach pianistycznych: im. Marii Canals w Barcelonie (2016), im. Giana Battisty Viottiego we włoskim Vercelli (2017), im. Ferrucia Busoniego w Bolzano (2019) czy im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2021). W 2025 roku została laureatką Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli. Występowała w wielu krajach Europy, w tym w Polsce (Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju), Czechach (w sali im. Dvořáka w praskim Rudolfinum), Austrii, Niemczech, Izraelu, Serbii, we Włoszech, a także w Japonii, Korei i USA.
Tianyao LYU

.Ta licząca zaledwie 17 lat Chinka zdawała się dojrzewać muzycznie w trakcie swoich występów w Konkursie Chopinowskim 2025. Z uwagi na swoją filigranową figurę, dziewczęcą urodę i wdzięk skradła serca bardzo wielu słuchaczy, spośród których niektórzy już ochrzcili ją mianem „naszej Tani”. Jednak krytycy muzyczni przestrzegają, by nie mylić jej dziewczęcej fizjonomii z jej grą: interpretacje utworów Chopina, jakie pokazała w konkursie świadczą bowiem o dużej, coraz większej dojrzałości tej młodziutkiej Chinki. Umie zarówno „rozpętywać burzę” w utworach, jak i brać emocje w ryzy.
Zakwalifikowanie się do wielkiego finału XIX Konkursu Chopinowskiego jest kolejnym z jej dużych sukcesów. Wcześniej została laureatką m.in. I nagrody na XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Ettlingen (2024), I nagrody oraz Grand Prix na XXXI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (2024). Mimo niespełna 17 lat już jest studentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie uczy się w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń.
Vincent ONG

.Ten 24-letni pianista z Malezji podczas swoich dwóch dotychczasowych występów w Konkursie Chopinowskim 2025 udowodnił, że gra dojrzale i świadomie. Jego interpretacje są uporządkowane i klarowne, jednocześnie pokazując muzyczną osobowość samego pianisty. Jak to zauważają krytycy muzyczni nie szarżował jednak w pokazywaniu siebie, jakby stawiał sobie za cel pomoc słuchaczom w kontemplacji geniuszu Fryderyka Chopina. Jego występy były inspirujące i odświeżające, pomagające zwrócić uwagę na nowe aspekty znanych dzieł.Urodził się 12 kwietnia 2001 r. Po prywatnych lekcjach, na które uczęszczał do Ng Chong Lima, rozpoczął studia w Wyższej Szkole Muzyki im. Hannsa Eislera w Berlinie pod kierunkiem Eldara Nebolsina. Kształcił się także u Elisabeth Leonskiej, Natalii Trull czy Borisa Bermana. Jego pierwszym sukcesem było zwycięstwo w konkursie na Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym w Tajpej w 2019 r. Później zdobył też VI nagrodę na konkursie w Singapurze (2020) i I nagrodę na Konkursie im. Roberta Schumanna (2024). Otrzymał również Nagrodę Pianistyczną im. Maurice’a Ravela Fundacji im. Susanne Scholten oraz stypendia szwajcarskiej Fundacji Clavarte i im. Lucii Loeser fundowane przez uczelnię pianisty.
William YANG

.Do Konkursu Chopinowskiego 2025 zakwalifikował się automatycznie jako tegoroczny zwycięzca prestiżowego National Chopin Piano Competition w Miami (USA), zdobywając tam nie tylko główną nagrodę, lecz także wyróżnienia za najlepsze wykonanie mazurki i sonaty. Urodził się 13 maja 2001 roku. Studiował w Curtis Institute of Music, a następnie kontynuował naukę w Juilliard School pod kierunkiem Roberta McDonalda. Grę na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat, a jako siedmiolatek zaczął występować publicznie. Jako nastolatek zadebiutował z Minnesota Orchestra. W kolejnych latach występował także z Fort Worth Symphony Orchestra, Southeast Iowa Symphony Orchestra i innymi zespołami w Stanach Zjednoczonych. William Yang należy do grona młodych pianistów, którzy łączą techniczną biegłość z głębokim wyczuciem stylu, a jego udział w Konkursie Chopinowskim wzbudza duże zainteresowanie publiczności i środowiska muzycznego. Krytykom muzycznym najbardziej zapadł w pamięć jego występ w trzecim etapie Konkursu kiedy to po mistrzowsku poprowadził zarówno obowiązkową Sonatę, jak i zestaw chopinowskich mazurków.
Miyu SHINDO

.Urodziła się 26 kwietnia 2002 r. Kształciła się pod kierunkiem Valerego Piassetskiego w Centralnej Szkole Muzycznej przy Konserwatorium Moskiewskim, obecnie studiuje w hanowerskiej Wyższej Szkole Muzyki, Teatru i Mediów u Ariego Vardiego. Zdobywczyni I nagród na konkursach „City of Vigo” oraz Chopinowskim w Azji. Laureatka konkursów Chopinowskiego w Pekinie, „KlavierOlymp” w Bad Kissingen, im. Giny Bachauer w Salt Lake City i Japońskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Gry Fortepianowej (PTNA) w Tokio. Półfinalistka XVIII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie oraz Międzynarodowego Konkursu w Genewie. Występowała w wielu krajach na świecie. Współpracowała m.in z orkiestrami New Japan Philharmonic, Yomiuri, Filharmonii Kanagawa, Filharmonii w Nagoi czy Centralnego Konserwatorium Muzycznego w Pekinie.
Zitong WANG

.Urodzona 3 lutego 1999 r. w Mongolii, studiowała w Konserwatorium Nowej Anglii pod kierunkiem Danga Thai Sona. Jest zwyciężczynią konkursów: bachowskiego im. Rosalyn Tureck w Nowym Jorku (2010), w Princeton (2020) i w Ferrolu (Hiszpania, 2022). W 2023 r. zdobyła VI nagrodę na Konkursie Busoniego w Bolzano. Zadebiutowała recitalem w Forbidden City Concert Hall w Pekinie w wieku 13 lat. Wystąpiła też w Verizon Hall w Pensylwanii, Severance Hall w Cleveland, Steinway Hall w Nowym Jorku oraz w Pekinie, Szanghaju i Tajpej, z orkiestrami z Filadelfii, Cleveland, New Jersey, hiszpańskiej Galicji, pod batutą m.in. Jahja Linga czy Xian Zhang. Jako kameralistka współpracowała m.in. z Mengiem-Chieh Liu, Robertem Díazem oraz Chamber Music Northwest.
Tyanyou LI

.Urodzony 5 kwietnia 2004 r.; studiuje w Konserwatorium w Tiencinie pod kierunkiem Xiaohana Wanga. Zdobył wiele prestiżowych nagród, w tym I nagrodę i Nagrodę za Najlepsze Wykonanie Utworów Bacha na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Singapurze oraz I nagrodę Konkursu Mozartowskiego w Zhuhai. Laureat II miejsca w konkursie firmy Steinway oraz III nagrody na Konkursie Chopinowskim dla Młodych Pianistów w Pekinie. Występował w prestiżowych salach koncertowych na całym świecie, w tym w Sali Josepha Haydna w Wiedniu, Narodowym Centrum Sztuk Performatywnych w Pekinie, Sali Koncertowej Juilliard i Teatrze Wielkim w Tiencinie, a także w Kammermusiksaal w Berlinie. Tianyou współpracował z kilkoma czołowymi orkiestrami symfonicznymi w Chinach, a także z Deutsches Symphonie-Orchester Berlin.
Kto wygra Konkurs Chopinowski 2025?
Spośród finalistów zostanie wyłoniony zwycięzca, ten lub ta, kto wygra Konkurs Chopinowski 2025 r. Nazwisko zwycięzcy tegorocznego Konkursu zostanie podane w trakcie koncertu laureatów, w tym podczas pierwszego koncertu laureatów 21 października 2025 r.
Organizatorem Konkursu Chopinowskiego jest, podobnie jak w latach poprzednich, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Konkurs objął swoim honorowym patronatem Prezydent RP Karol Nawrocki.
Anna Druś
Polski geniusz Chopina
„Fryderyk Chopin jako pianista kierował swoje utwory do publiczności kameralnych salonów i niewielkich imprez. W jego grze chodziło o niuanse, subtelne efekty, wyrafinowany dotyk, a także stały śpiew” – przypomina Jed DISTLER na łamach „Wszystko co Najważniejsze” [LINK].
„Niektórzy kompozytorzy rozwijają swój styl w miarę upływu czasu, podczas gdy inni wyróżniają się już na wczesnym etapie. Ci rozwijający się powoli to m.in. Haydn, Wagner, Janáček, Scarlatti, Liszt, Philip Glass i Elliott Carter. Z kolei kompozytorzy, którzy najwyraźniej objawili się już w pełnej formie, to Mozart, Schubert, Mendelssohn, Richard Strauss, Saint-Saëns czy Pierre Boulez. Do tych ostatnich bez wątpienia należy również Fryderyk Chopin.
Geniusz Chopina – zarówno jako pianisty, jak i kompozytora – był wyraźny od samego początku. W wieku ośmiu lat to cudowne dziecko opublikowało już swoją pierwszą kompozycję (poloneza), a także miało już debiut fortepianowy jako solista grający z orkiestrą. Nawet na samym początku swojej kariery Chopin wolał skupiać się na mniejszych formach niż na takich jak symfonie, utwory na chór czy opery. Na szczęście Józef Elsner, nauczyciel kompozycji w warszawskim konserwatorium, zorientował się, że należy pozwolić uczniowi podążać własną ścieżką.
W wieku 21 lat Fryderyk Chopin wyjechał z Warszawy i nigdy już do niej nie powrócił. Zamieszkał w Paryżu, gdzie został wciągnięty na prężnie rozwijającą się scenę intelektualną i artystyczną, zdominowaną przez Balzaca, Hugo, Delacroix, Rossiniego, Berlioza, Aubera, młodego Liszta czy innych wspaniałych artystów. Branża manufaktury fortepianów się rozrastała, a dziesiątki producentów starało się zwrócić na siebie uwagę. Konstrukcja instrumentu ewoluowała w kierunku zbliżonym do obecnego fortepianu koncertowego, co z kolei skutkowało zdominowaniem sceny przez wirtuozów wśród pianistów kompozytorów, takich jak Henri Herz i Friedrich Kalkbrenner, zachwycających publiczność błyskotliwymi parafrazami operowymi, potpourri czy innymi lekkimi utworami podobającymi się na salonach.
Oczywiście młody Fryderyk Chopin próbował również pisać wirtuozowskie utwory pod publiczkę, jednak stanowiły one zupełnie nowy poziom geniuszu pianistycznego, gdzie nowe brzmienia, figuracje oraz wzorce modulacji mieszały się ze sobą, dając niespotykany wcześniej i często zadziwiający efekt. Nawet w najwcześniejszych numerowanych utworach Chopina widać w pełni uformowaną esencję jego gry na klawiszach. Weźmy na przykład zadziwiającą brawurę finałowej części rzadko granej pierwszej sonaty fortepianowej, bardzo wymagającej dla pianisty. W wariacjach na temat Là ci darem la mano Mozarta dają się zauważyć absolutna płynność i naturalność kompozycji fortepianowej, a także sposób, w jaki Chopin wykorzystuje rejestry instrumentu, charakterystyczny dla wielkiego orkiestratora, oraz nowe pomysły harmoniczne. Pierwszy kontakt Roberta Schumanna z muzyką Chopina miał miejsce właśnie za pośrednictwem tego utworu, co przyniosło jego słynną recenzję: „Czapki z głów, to geniusz”.
(…)Mimo wszystko Fryderyk Chopin to synonim fortepianu i wydaje się, że słowa Rubinsteina wypowiedziane lata temu są aktualne teraz i będą aktualne w czasach kolejnych pokoleń: „Kiedy w sali koncertowej zaczynają wybrzmiewać pierwsze dźwięki Chopina, słychać radosne westchnienie rozpoznania” – pisał Jed Distler we „Wszystko co Najważniejsze”.
AD