O co pytamy Google? Kto wygra wybory prezydenckie 2025

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja 2025 r., jednak wszystkie najnowsze sondaże prezydenckie wskazują, że niezbędna będzie druga tura (1 czerwca 2025 r.), do której przejdą Rafał TRZASKOWSKI i Karol NAWROCKI. O co pytamy Google w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi 2025?
O co pytamy Google? Najczęstsze zapytania wyszukiwarki Google
Kandydat obywatelski wspierany przez największą partię opozycyjną (PiS), prezes Instytutu Pamięci Narodowej Karol NAWROCKI był najczęściej wyszukiwanym kandydatem w wyszukiwarce internetowej Google w ostatnim miesiącu kampanii prezydenckiej – wynika z raportu Google Trends. Analiza najczęściej zadawanych pytań przez Polaków na temat kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi 2025 w okresie od 14 kwietnia do 14 maja 2025 r. ujawnia, że duże zainteresowanie budził też temat aborcji.
Analiza wykazała nie tylko dominację konkretnych kandydatów startujących w wyborach prezydenckich i partii politycznych, ale także istotne tematy społeczne oraz rosnące zainteresowanie organizacyjnymi aspektami głosowania.
Karol NAWROCKI prowadzi w zapytaniach Polaków
Na czołowej pozycji w wyszukiwaniach znajduje się Karol NAWROCKI, który uzyskał 16,9 proc. udziału w zapytaniach. Na drugim miejscu plasuje się Rafał TRZASKOWSKI (15,2 proc.), a trzecią pozycję zajmuje Sławomir MENTZEN (12,7 proc.). Kolejne miejsca zajmują: Grzegorz BRAUN (12,5 proc.), Joanna SENYSZYN (8,2 proc.), Krzysztof STANOWSKI (8,1 proc.) oraz Adrian ZANDBERG (6,4 proc.).
„Różnice pomiędzy Karolem NAWROCKIM a Rafałem TRZASKOWSKIM są stosunkowo niewielkie, co oznacza, że mamy do czynienia z wyrównaną walką na tym etapie kampanii” – przekonuje Agnieszka Zaremba, politolog Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Temat aborcji tematem wyszukiwań
W ostatnim miesiącu kampanii wyborczej Polacy wykazywali szczególne zainteresowanie tematem aborcji, który odnotował 102-procentowy wzrost zainteresowania w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
16 kwietnia europoseł Grzegorz BRAUN, kandydat na prezydenta, udał się do szpitala w Oleśnicy, aby przeprowadzić „obywatelskie zatrzymanie” Gizeli Jagielskiej, ginekolog wykonującej aborcje. Szpital w Oleśnicy zyskał rozgłos po publikacji dotyczącej pacjentki z Łodzi, u która przeprowadzono aborcję w 36. tygodniu ciąży.
Temat aborcji pojawił się także podczas debaty prezydenckiej, zorganizowanej przez TVP, TVN i Polsat. Wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej Rafał TRZASKOWSKI podkreślił konieczność zmiany przepisów aborcyjnych oraz zapewnienia rodzicom dostępu do darmowych żłobków, przedszkoli i mieszkań. Szymon HOŁOWNIA (Trzecia Droga) uważa, że o przepisach aborcyjnych powinno zadecydować referendum. Karol NAWROCKI (kandydat obywatelski popierany przez PiS) wskazał na konieczność promowania wartości rodzinnych w celu poprawy demografii. Adrian ZANDBERG (Razem) opowiedział się za prawem do aborcji do 12. tygodnia, a Magdalena BIEJAT (Nowa Lewica) zaznaczyła, że dostęp do aborcji ma wpływ na decyzję o ciąży.
O co pytamy Google? Konstytucja i ekstremizm, antysemityzm i LGBTQ
Na kolejnym miejscu wśród tematów wyszukiwanych przez Polaków znalazły się pytania dotyczące konstytucji (wzrost o 70 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca) oraz ekstremizmu (wzrost o 66 proc.). Inne ważne tematy to antysemityzm (wzrost o 59 proc.), prawa osób LGBTQ (wzrost o 21 proc.) oraz dezinformacja (wzrost o 21 proc.).
Poza kwestiami światopoglądowymi, Polacy w ostatnim miesiącu często pytali wyszukiwarkę Google o to, jak głosować. Pojawiały się zapytania takie jak: „do kiedy można zmienić miejsce głosowania?”, „jak zmienić miejsce głosowania?”, „jak głosować za granicą?”. Pojawiły się także pytania związane z drugą turą wyborów oraz głosowaniem online.
Jakich informacji politycznych szukamy w internecie?
Prawo i Sprawiedliwość wciąż pozostaje liderem w wyszukiwaniach, osiągając 49 proc. udziału. „Partia stara się bardzo aktywnie prowadzić kampanię” – zauważa Agnieszka Zaremba, politolog Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i przypomina wezwanie prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego do „intensyfikacji działań w mediach społecznościowych”. „To był jasny sygnał: trzeba podbijać zasięgi i zwiększać widoczność” – powiedziała politolog. „Widać wyraźnie, że politycy PiS mocno zaangażowali się w promocję Karola NAWROCKIEGO” – dodała.
Na drugim miejscu znalazła się Konfederacja z 26 proc. udziału. Koalicja Obywatelska, z 22 proc. udziałem, pozostaje na trzeciej pozycji, natomiast Nowa Lewica (2 proc.) oraz Trzecia Droga (1 proc.) notują wyraźne spadki.
PAP/AJ