Poleganie na AI osłabia nasze krytyczne myślenie

Naukowcy z kilku brytyjskich i amerykańskich uczelni przeprowadzili projekt badawczy dotyczący korzystania z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w pracy związanej z edukacją. Ich wnioski potwierdzają pogląd, że narzędzia te mogą znacznie osłabiać nasze krytyczne myślenie.
Krytyczne myślenie a narzędzia AI
.Na potrzeby projektu badawczego naukowcy przyjęli, że rozumieją krytyczne myślenie zgodnie z tzw. definicją Blooma, zgodnie z którą polega ono na przypominaniu sobie zdobytej wcześniej wiedzy, zrozumieniu, umiejętności zastosowania w życiu, analizie, syntezie i ocenie. Naukowcy z Cambridge oraz Carnegie Mellon University w Pittsburghu objęli badaniem 319 osób pracujących w różnych miejscach związanych z edukacją, przede wszystkim nauczycieli prosząc ich o podzielenie się sposobami, w jakimi wykorzystywali dostępne im narzędzia sztucznej inteligencji w ich pracy.
Analizując aż 936 przykładów użycia narzędzi GenAI w świecie rzeczywistym, odkryli, że pracownicy edukacji polegają na tych narzędziach dla poprawy swojej wydajności. Twory wygenerowane przez AI weryfikują pod względem poprawności tylko pobieżnie, w dłuższej perspektywie coraz bardziej polegając na nich i osłabiając jednocześnie swoje krytyczne myślenie.
„Podczas korzystania z narzędzi GenAI wysiłek włożony w myślenie krytyczne przesuwa się ze zbierania informacji na ich weryfikację; z rozwiązywania problemów – na integrację odpowiedzi AI oraz z wykonywania zadań na zarządzanie zadaniami” – piszą w końcowym raporcie.
Ich wnioskiem jednak nie jest odradzanie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, ale raczej modyfikacja i przeprogramowanie ich tak, by wspomagały krytyczne myślenie ludzi, a nie je wyłączały.
„Nasza praca sugeruje, że narzędzia GenAI muszą być zaprojektowane tak, aby wspierać krytyczne myślenie pracowników wiedzy poprzez rozwiązywanie ich barier świadomości, motywacji i zdolności” – czytamy w raporcie z badań, udostępnionym bezpłatnie online na prawach otwartego źródła (open source).
„Dyskurs na temat relacji pomiędzy ludźmi a technologią jest stary. Jednak pytanie, na które musimy teraz odpowiedzieć, obecnie jest nawet bardziej aktualne niż wcześniej. Brzmi ono następująco: Czy w rewolucji sztucznej inteligencji jest coś zasadniczo innego w porównaniu z poprzednimi rewolucjami technologicznymi? Uważam, że rewolucja technologiczna, której obecnie doświadczamy, jest czymś zupełnie innym, ponieważ po raz pierwszy mamy narzędzia, które mogą symulować rzeczywiste przejawy ludzkiej inteligencji” – pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Kiriakos MITSOTAKIS. Cały jego esej Arystoteles i sztuczna inteligencja można przeczytać tutaj>>https://wszystkoconajwazniejsze.pl/kiriakos-mitsotakis-arystoteles-i-sztuczna-inteligencja/
ad/WszystkocoNajważniejsze