Ranking najlepszych uniwersytetów 2025. Lista Times Higher Education

Ukazał się najnowszy ranking uczelni wyższych – Times Higher Education World University Rankings 2025. W zestawieniu sklasyfikowano ponad 2000 uczelni ze 115 krajów. Po raz kolejny najlepszy okazał się Uniwersytet Oksfordzki.
Times Higher Education World University Rankings 2025
.Times Higher Education World University Rankings to jeden z najbardziej prestiżowych rankingów uczelni wyższych. W tegorocznej edycji sklasyfikowano 2092 uczelnie wyższe ze 115 krajów świata.
Po raz 9 z rzędu najlepszy okazał się Uniwersytet Oksfordzki. Drugą pozycję stracił natomiast Uniwersytet Stanforda, który ustąpił miejsca MIT, samemu spadając na 6 pozycję.
Do pierwszej 10 zbliżyły się uczelnie wyższe z Chin: Tsinghua University (12 miejsce) i Peking University (13 miejsce).
Po raz pierwszy w najlepszej 200 rankingu znalazły się uczelnie wyższe z Brazylii, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Na liście nie zabrakło również polskich uczelni wyższych. W rankingu sklasyfikowano 40 z nich, co oznacza, że po raz kolejny w Times Higher Education World University Rankings doceniono więcej placówek z Polski, niż w edycji poprzedniej. W 2019 r. było to 12 uczelni wyższych. Liczba ta sukcesywnie wzrasta.
Najwyżej sklasyfikowaną polską uczelnią w tegorocznym Times Higher Education World University Rankings jest Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, który zajął miejsce w grupie 501–600. Za nim znajdują się Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski (grupa miejsc 601–800).
Najlepsze uczelnie wyższe na świecie
.Pierwsza 10 najlepszych uczelni wyższych na świecie według rankingu Times Higher Education przedstawia się następująco:
- University of Oxford (Wielka Brytania)
- Massachusetts Institute of Technology, MIT (USA)
- Harvard University (USA)
- Princeton University (USA)
- University of Cambridge (Wielka Brytania)
- Stanford University (USA)
- California Institute of Technology (USA)
- University of California, Berkeley (USA)
- Imperial College London (Wielka Brytania)
- Yale University (USA)
Pełna lista ponad 2000 uczelni wyższych, które sklasyfikowano w rankingu, wraz ze szczegółowym wyjaśnieniem metodologii, znajduje się na stronie Times Higher Education [LINK].
Zestawienie World University Rankings 2025 różni się od opublikowanego w sierpniu tego roku rankingu szanghajskiego. Wykaz najlepszych uczelni wyższych świata według organizacji ShanghaiRanking Consultancy dostępny jest na portalu „Wszystko co Najważniejsze”:
Elitarne uczelnie tworzą gospodarkę i politykę świata. Zamknięte – pogłębiają nierówności
.„Edukacja to bez wątpienia podstawowy mechanizm napędzający wzrost ekonomiczny i rozwój społeczny. Jednak wysiłki, by zwiększyć dostęp do edukacji, dotyczą głównie szkolnictwa podstawowego. Z kolei wszelkie inicjatywy mające na celu rozpowszechnianie edukacji na poziomie szkół wyższych zdają się pomijać kwestię jakości nauczania. Taki stan rzeczy należy zmienić” – pisze we „Wszystko co Najważniejsze” Sami MAHROUM, szef Innovation & Policy Initiative w INSEAD.
Jak podkreśla, „wysyłanie studentów na stypendia do instytucji naukowych o wysokiej renomie wpływa pozytywnie na przyśpieszenie ekonomicznej integracji ich krajów na arenie międzynarodowej. Włącza je to do sieci światowych zasobów wiedzy. Z tego modelu korzysta wiele państw Azji i Bliskiego Wschodu. Największe korzyści wynosi się oczywiście z pobytu na uniwersytetach mających status elitarnych. W Stanach Zjednoczonych co najmniej 54 proc. szefów wielkich korporacji i 42 proc. urzędników państwowych to absolwenci jedynie 12 uczelni – w tym Yale, Harvardu, Princeton i Stanforda. Oznacza to, że przyjaźnie i kontakty nawiązane na tych kampusach kształtują światową ekonomię, politykę i opinię publiczną”.
„Potrzebny jest odpowiedni mechanizm, który by zapewniał fundusze umożliwiające przyjmowanie na elitarne uczelnie więcej zdolnych studentów z ubogich państw. Cel ten powinien być wspierany przez sektor prywatny w ramach programu społecznej odpowiedzialności biznesu. Z takiego systemu można by finansować tworzenie placówek i programów szkoleniowych, których celem byłoby odpowiednie przygotowywanie studentów – tak by spełniali kryteria przyjęcia na te znakomite uczelnie” – twierdzi Sami MAHROUM.
WszystkoCoNajważniejsze/sn