Ranking szanghajski – najlepsze uniwersytety świata 2024/2025

Ukazał się najnowszy ranking szanghajski (Academic Ranking of World Universities, ARWU). Jakie są najlepsze uniwersytety świata 2024?

Ukazał się najnowszy ranking szanghajski (Academic Ranking of World Universities, ARWU) – zastawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych z całego świata. Listę przygotowuje organizacja ShanghaiRanking Consultancy. To jeden z najpopularniejszych i najbardziej prestiżowych rankingów uczelni wyższych. Jakie są najlepsze uniwersytety świata 2024?

Ranking szanghajski – Academic Ranking of World Universities (ARWU)

.Ranking szanghajski (ARWU) to zestawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych z całego świata. W 2024 r. poddanych klasyfikacji zostało ponad 2500 instytucji, a na liście szanghajskiej znalazło się finalnie 1000 uniwersytetów.

Przygotowując zestawienie autorzy biorą pod uwagę każdą uczelnię wyższą, która wśród grona absolwentów i pracowników ma laureatów Nagrody Nobla, posiadaczy Medalu Fieldsa, badaczy często cytowanych lub autorów artykułów opublikowanych w „Nature” bądź „Science”. Ponadto uwzględniane są również uniwersytety ze znaczącą liczbą artykułów („significant amount of papers”)  indeksowanych przez Science Citation Index-Expanded (SCIE) lub Social Science Citation Index (SSCI). 

W przypadku każdego wskaźnika instytucja o najwyższej punktacji otrzymuje wynik 100. Wynik pozostałych instytucji oblicza się jako procent najwyższego wyniku. Wyniki dla każdego wskaźnika są ważone, aby uzyskać ostateczny ogólny wynik danej instytucji.

Kryteria oceny są następujące:

  1. Jakość edukacji – stanowi 10 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby absolwentów instytucji uhonorowanych Nagrodą Nobla lub Medalem Fieldsa.
  2. Jakość kadry naukowej – stanowi 40 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby pracowników instytucji nagrodzonych Nagrodą Nobla lub Medalem Fieldsa (20 proc.), a także liczby badaczy często cytowanych (20 proc.).
  3. Jakość i znaczenie wyników badań – stanowi 40 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby artykułów opublikowanych przez kadrę naukową instytucji w czasopismach „Nature” lub „Science” (20 proc.), a także liczby artykułów indeksowanych w Science Citation Index-Expanded i Social Science Citation Index (20 proc.). W przypadku instytucji specjalizujących się w naukach humanistycznych i społecznych wskaźnik N&S („Nature” i „Science”) nie jest uwzględniany, a jego wagę przenosi się na inne wskaźniki.
  4. Wydajność per capita – stanowi 10 proc. wagi wyniku końcowego ; oceniana jest na podstawie ważonych wyników powyższych wskaźników podzielonych przez liczbę nauczycieli akademickich instytucji w przeliczeniu na pełne etaty.

Jakie są najlepsze uniwersytety świata 2024?

1. Harvard University (Stany Zjednoczone)

2. Stanford University (Stany Zjednoczone)

3. Massachusetts Institute of Technology, MIT (Stany Zjednoczone)

4. University of Cambridge (Wielka Brytania)

5. University of California, Berkeley (Stany Zjednoczone)

6. University of Oxford (Wielka Brytania)

7. Princeton University (Stany Zjednoczone)

8. California Institute of Technology (Stany Zjednoczone)

8. Columbia University (Stany Zjednoczone)

10. University of Chicago (Stany Zjednoczone)

11. Yale University (Stany Zjednoczone)

12. Cornell University (Stany Zjednoczone)

12. Paris-Saclay University (Francja)

14. University of Pennsylvania (Stany Zjednoczone)

15. University of California, Los Angeles (Stany Zjednoczone)

16. University College London (Wielka Brytania)

17. Johns Hopkins University (Stany Zjednoczone)

18. University of California, San Diego (Stany Zjednoczone)

18. University of Washington (Stany Zjednoczone)

20. University of California, San Francisco (Stany Zjednoczone)

21. ETH Zurich (Szwajcaria)

22. Tsinghua University (Chiny)

23. Washington University in St. Louis (Stany Zjednoczone)

24. Peking University (Chiny)

25. Imperial College London (Wielka Brytania)

26. University of Toronto (Kanada)

27. Zhejiang University (Chiny)

28. The University of Tokyo (Japonia)

29. Rockefeller University (Stany Zjednoczone)

30. University of Michigan-Ann Arbor (Stany Zjednoczone)

31. New York University (Stany Zjednoczone)

32. University of Copenhagen (Dania)

33. Northwestern University (Stany Zjednoczone)

33. PSL University (Francja)

35. University of North Carolina at Chapel Hill (Stany Zjednoczone)

36. University of Wisconsin – Madison (Stany Zjednoczone)

37. The University of Melbourne (Australia)

38. Shanghai Jiao Tong University (Chiny)

39. Duke University (Stany Zjednoczone)

40. The University of Edinburgh (Wielka Brytania)

41. Sorbonne University (Francja)

42. University of Science and Technology of China (Chiny)

43. Karolinska Institute (Szwecja)

43. University of Munich (Niemcy)

45. Kyoto University (Japonia)

45. The University of Texas at Austin (Stany Zjednoczone)

47. Technical University of Munich (Niemcy)

47. University of British Columbia (Kanada)

47. University of Minnesota, Twin Cities (Stany Zjednoczone)

50. Fudan University (Chiny)

50. Heidelberg University (Niemcy)

52. The University of Manchester (Wielka Brytania)

53. King’s College London (Wielka Brytania)

54. The University of Texas Southwestern Medical Center at Dallas (Stany Zjednoczone)

55. Swiss Federal Institute of Technology Lausanne (Szwajcaria)

55. University of Illinois at Urbana-Champaign (Stany Zjednoczone)

55. Utrecht University (Holandia)

58. University of Geneva (Szwajcaria)

58. University of Maryland, College Park (Stany Zjednoczone)

60. Université Paris Cité (Francja)

61. University of Bonn (Niemcy)

62. University of Southern California (Stany Zjednoczone)

63. The University of Queensland (Australia)

64. University of California, Santa Barbara (Stany Zjednoczone)

65. University of Colorado at Boulder (Stany Zjednoczone)

66. Vanderbilt University (Stany Zjednoczone)

67. University of Zurich (Szwajcaria)

68. National University of Singapore (Singapur)

69. The University of Hong Kong (Hong Kong / Chiny)

69. University of Groningen (Holandia)

69. Weizmann Institute of Science (Izrael)

72. Sun Yat-sen University (Chiny)

72. University of Oslo (Norwegia)

74. McGill University (Kanada)

74. University of Sydney (Australia)

76. University of California, Irvine (Stany Zjednoczone)

77. The University of New South Wales (Australia)

78. KU Leuven (Belgia)

79. Huazhong University of Science and Technology (Chiny)

80. Aarhus University (Dania)

81. The Hebrew University of Jerusalem (Izrael)

82. Monash University (Australia)

82. Nanjing University (Chiny)

82. The Ohio State University – Columbus (Stany Zjednoczone)

85. Technion-Israel Institute of Technology (Izrael)

86. Seoul National University (Korea Południowa)

86. The University of Texas M. D. Anderson Cancer Center (Stany Zjednoczone)

88. Uppsala University (Szwecja)

89. Wuhan University (Chiny)

90. Ghent University (Belgia)

90. King Saud University (Arabia Saudyjska)

90. Nanyang Technological University (Singapur)

90. University of Pittsburgh (Stany Zjednoczone)

94. Central South University (Chiny)

95. University of Basel (Szwajcaria)

95. Xi’an Jiaotong University (Chiny)

97. University of Bristol (Wielka Brytania)

98. Sichuan University (Chiny)

99. University of Helsinki (Finlandia)

100. Purdue University – West Lafayette (Stany Zjednoczone)

We „Wszystko co Najważniejsze ukazało się również zestawienie najlepszych polskich uniwersytetów według listy szanghajskiej. LINK poniżej:

Rankingi uczelni są ważne, ale nie najważniejsze

.„Znaczenie międzynarodowych rankingów szkół wyższych jest nie do przecenienia. Wysokie na nich miejsce zapewnia przypływ znakomitych kandydatów na profesorów, stażystów podoktorskich, doktorantów i studentów oraz buduje prestiż naukowy miejscowości, regionu i kraju. Przekłada się to na napływ najcenniejszych inwestycji wymagających dużego kapitału intelektualnego, a także pozytywnie wpływa na tworzenie znaczącego środowiska kulturowego. Ale oczywiście należy pamiętać, że dobra pozycja w rankingach nie jest celem samym w sobie” – pisze we „Wszystko co Najważniejsze” prof. Andrzej JAJSZCZYK, były wiceprzewodniczący Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC), pierwszy dyrektor Narodowego Centrum Nauki, członek rzeczywisty PAN.

Jak podkreśla, „potrzebujemy bardzo dobrych uczelni dla nas samych. Gdy nasze uniwersytety będą znakomite, znajdzie to odzwierciedlenie także w rankingach. Warto przypomnieć, że celem tworzenia takich klasyfikacji uczelni było właśnie zidentyfikowanie tych najlepszych. Dobrym przykładem jest tu tzw. ranking szanghajski, utworzony na zlecenie chińskich władz, które chciały mieć rzetelną informację, dokąd wysyłać studentów i doktorantów, aby wykształcić jak najlepiej nowe chińskie kadry. Wbrew potocznym opiniom kryteria tego rankingu są wielowymiarowe oraz dobrze przemyślane i nie ograniczają się do zliczania laureatów Nagród Nobla pracujących w danej jednostce”.

„Jak zatem spowodować, aby uczelnie działające w Polsce były lepsze, niż są obecnie, i mogły konkurować ze światową czołówką? Jest oczywiste, że wysoki poziom kształcenia i badań naukowych zależy w bardzo dużym stopniu od poziomu finansowania. Tu wyglądamy fatalnie na tle innych krajów Unii Europejskiej. Bez zwiększenia nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe nie ma co marzyć o gonieniu świata. Nie ma także wątpliwości, że same pieniądze są daleko niewystarczające. Aby osiągnąć sukces, należy przemyśleć i zrewidować całą politykę naukową. Nie da się tego skutecznie zrobić bez politycznego porozumienia ponad podziałami” – pisze prof. Andrzej JAJSZCZYK.

Kwestie te szerzej omawia w artykule „Rankingi uczelni są ważne, ale nie najważniejsze” [LINK poniżej]:

Uniwersytet jako centrum naszego świata

.„Nasza przyszłość na wielu poziomach: indywidualnym, instytucjonalnym, państwowym czy globalnym, zależy od zakresu podejmowanych przez nas działań w duchu mądrze rozumianego dobra wspólnego. Czym szybciej będziemy do tego naprawdę gotowi, tym większa szansa na satysfakcjonujące życie kolejnych pokoleń. Do tego konieczne jest myślenie o przyszłości, czyli myślenie strategiczne” – pisze prof. Michał KLEIBER, redaktor naczelny „Wszystko co Najważniejsze”, przewodniczący Polskiego Komitetu ds. UNESCO.

Dodaje, że „jak tlenu potrzebujemy do życia silnych i twórczych uniwersytetów, jako głównych instytucji kształtujących społeczeństwo wiedzy przez promocję jakości i doskonałości w nauczaniu, badaniach naukowych i działalności innowacyjnej oraz przez umożliwienie szerokiego dostępu do nauki i rozwój oferty kształcenia ustawicznego”.

„Bowiem wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji, nauki i kultury – kluczowych elementów dla osiągania mądrej synergii płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości” – twierdzi prof. Michał KLEIBER.

WszystkoCoNajważniejsze/SN

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 sierpnia 2024