Prof. Jan P. HUDZIK: Ranking szanghajski i polskie uczelnie
Prof. Jan P. HUDZIK

Prof. Jan P. HUDZIK

Ranking szanghajski i polskie uczelnie

Na liście szanghajskiej – przywoływanej i relacjonowanej na łamach „Wszystko co Najważniejsze” – znalazło się w tym roku kilka naszych uczelni. Zanim jednak zaczniemy otwierać szampana, zastanówmy się może przez chwilę, kim jesteśmy i kim chcemy być w tak zwanej światowej nauce?

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Prof. Michał KLEIBER: Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota

Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.

Prof. Luigi MONDELLO: Spin-off. Sztuka znalezienia synergii między akademią a biznesem
Prof. Luigi MONDELLO

Prof. Luigi MONDELLO

Spin-off. Sztuka znalezienia synergii między akademią a biznesem

Czym jest spin-off? Jest formą organizacji, która ma pozycję niezależnego przedsiębiorstwa, wykorzystując aktywa, pracowników, własność intelektualną, technologię lub produkty firmy macierzystej. Łączymy naukę i biznes w naszej misji syntezy. Połączyliśmy nasze zasoby, aby dzielić się doświadczeniem i wiedzą z innymi firmami w celu zwiększenia kompetencji i udziału w procesie technologicznym mającym swój początek na uniwersytetach publicznych.

Olga CERAN: Nauka (na) emigracji
Olga CERAN

Olga CERAN

Nauka (na) emigracji

Wśród polskich badaczy na emigracji prawie 47 proc. deklaruje, że definitywnie lub prawdopodobnie do kraju nie wróci. Niskie zarobki, hermetyczność środowiska, wszechogarniająca biurokracja. To grzechy główne polskiej akademii wskazywane przez polskich naukowców w kraju i tych za granicą. Sytuacja rodzinna i przywiązanie do Polski to najczęstsze powody, dla których naukowcy zostają w kraju bądź do niego wracają.

Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK: Wspólna Europa akademicka
Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK

Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK

Wspólna Europa akademicka

Krajobraz edukacji i nauki w całej Europie się zmienia. Współpracujące ze sobą najlepsze uczelnie coraz lepiej wykorzystują swój potencjał, nie tylko zmierzając w kierunku doskonałości naukowej i dydaktycznej, ale też przyjmując na siebie odpowiedzialność budowania społeczeństwa europejskiego.

Magdalena KOŚMIDER: Życie jako jednorazowy produkt komercyjny
Magdalena KOŚMIDER

Magdalena KOŚMIDER

Życie jako jednorazowy produkt komercyjny

Uniwersytet nie powinien przeistaczać się w korporację ani fabrykę, bo zdradzi wówczas swe posłannictwo, które polega na poszukiwaniu prawdy i kształceniu przyzwoitych ludzi o szerokich horyzontach intelektualnych. Racja rynku bywa bowiem zabójczynią jakości, a umasowienie kształcenia niewiele ma wspólnego z faktycznym rozkwitem kompetencji.

Ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI: Uniwersytet to zgłębianie prawdy ze względu na nią samą.Powrót do źródeł
ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI

ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI

Uniwersytet to zgłębianie prawdy ze względu na nią samą.
Powrót do źródeł

Wyższe wykształcenie nie jest czymś, co każdy człowiek musi posiadać. Uniwersytet ma być miejscem kształcenia elit. Wiąże się to z odejściem od masowości edukacji na poziomie uniwersyteckim. Seminaria naukowe prowadzone przez profesora powinny stwarzać komfort pracy naukowej, umożliwić poświęcenie większej ilości czasu pojedynczemu studentowi, tak by mogła budować się relacja mistrz–uczeń. U swych początków uniwersytet był wspólnotą nauczycieli i uczniów, która wykraczała poza samo szkolenie w określonej dyscyplinie. Nad restytucją tego modelu warto zastanowić się – pisze ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI

Rafał DUTKIEWICZ: Sto lat Niepodległej
Rafał DUTKIEWICZ

Rafał DUTKIEWICZ

Sto lat Niepodległej

Człowiek jest w naturalny sposób ukształtowany ksenofobicznie. Tymczasem witaminą, sterydem, antybiotykiem, hormonem wzrostu współczesnych społeczeństw stała się otwartość i zdolność współpracy. Coś, co często nazywam umiejętnością wymiany myśli. 

Clay SHIRKY: "Szkolnictwo wyższe epoki nowych mediów"
Clay SHIRKY

Clay SHIRKY

"Szkolnictwo wyższe epoki nowych mediów"

My w tradycyjnej akademii możemy przyczynić się do kształtowania przyszłości. Aby jednak tak się stało, musimy przestać obsesyjne koncentrować się na elitarnych studentach, instytucjach i wydziałach; musimy przestać uważać siebie za niezastąpionych aktorów świętych ról, a zacząć traktować siebie jak ludzi piastujących pewne funkcje potrzebne społeczeństwu, z których tylko jedna tworzy nową wiedzę.

Dobromir DZIEWULAK: Bój o dydaktyczną ścieżkę kariery
Dobromir DZIEWULAK

Dobromir DZIEWULAK

Bój o dydaktyczną ścieżkę kariery

Wspaniali wykładowcy, których interesuje nauczanie, najczęściej udają, że prowadzą badania, i udają, że publikują coś wartego publikacji, a wspaniali naukowcy, których całym życiem jest prowadzenie badań, udają, że uprawiają dydaktykę akademicką, choć wykonują tę czynność nie z powołania, lecz z konieczności, gdyż muszą odrobić swoją „pańszczyznę dydaktyczną”.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Jak organizować naukę i uniwersytety? Część druga. Jak zatrudniać?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Jak organizować naukę i uniwersytety?
Część druga. Jak zatrudniać?

Kariera naukowa w Polsce w skrócie wygląda tak: na ostatnim roku studiów opiekun proponuje magistrantowi, aby „został na doktoranckich”. Już w tym określeniu, które stało się częścią akademickiej polszczyzny, mieści się ważna informacja o systemie. Na studia doktoranckie się nie „idzie”. Na studiach doktoranckich się zostaje.

Ewa FABIAN: Biblioteka. Nie tylko książki
Ewa FABIAN

Ewa FABIAN

Biblioteka. Nie tylko książki

Ktoś może zapytać, po co nam biblioteki, skoro jest internet. Po co książka drukowana, skoro mamy komputery? Argumentujących w ten sposób odsyłam do opowiadania „Biblioteka Babel” J.L. Borgesa (1941).