Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Prof. Michał KLEIBER: Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota Prof. Michał KLEIBER: Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota

Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.

Prof. Luigi MONDELLO: Spin-off. Sztuka znalezienia synergii między akademią a biznesem Prof. Luigi MONDELLO: Spin-off. Sztuka znalezienia synergii między akademią a biznesem
Prof. Luigi MONDELLO

Prof. Luigi MONDELLO

Spin-off. Sztuka znalezienia synergii między akademią a biznesem

Czym jest spin-off? Jest formą organizacji, która ma pozycję niezależnego przedsiębiorstwa, wykorzystując aktywa, pracowników, własność intelektualną, technologię lub produkty firmy macierzystej. Łączymy naukę i biznes w naszej misji syntezy. Połączyliśmy nasze zasoby, aby dzielić się doświadczeniem i wiedzą z innymi firmami w celu zwiększenia kompetencji i udziału w procesie technologicznym mającym swój początek na uniwersytetach publicznych.

Olga CERAN: Nauka (na) emigracji Olga CERAN: Nauka (na) emigracji
Olga CERAN

Olga CERAN

Nauka (na) emigracji

Wśród polskich badaczy na emigracji prawie 47 proc. deklaruje, że definitywnie lub prawdopodobnie do kraju nie wróci. Niskie zarobki, hermetyczność środowiska, wszechogarniająca biurokracja. To grzechy główne polskiej akademii wskazywane przez polskich naukowców w kraju i tych za granicą. Sytuacja rodzinna i przywiązanie do Polski to najczęstsze powody, dla których naukowcy zostają w kraju bądź do niego wracają.

Magdalena KOŚMIDER: Życie jako jednorazowy produkt komercyjny Magdalena KOŚMIDER: Życie jako jednorazowy produkt komercyjny
Magdalena KOŚMIDER

Magdalena KOŚMIDER

Życie jako jednorazowy produkt komercyjny

Uniwersytet nie powinien przeistaczać się w korporację ani fabrykę, bo zdradzi wówczas swe posłannictwo, które polega na poszukiwaniu prawdy i kształceniu przyzwoitych ludzi o szerokich horyzontach intelektualnych. Racja rynku bywa bowiem zabójczynią jakości, a umasowienie kształcenia niewiele ma wspólnego z faktycznym rozkwitem kompetencji.

Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK: Wspólna Europa akademicka Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK: Wspólna Europa akademicka
Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK

Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK

Wspólna Europa akademicka

Krajobraz edukacji i nauki w całej Europie się zmienia. Współpracujące ze sobą najlepsze uczelnie coraz lepiej wykorzystują swój potencjał, nie tylko zmierzając w kierunku doskonałości naukowej i dydaktycznej, ale też przyjmując na siebie odpowiedzialność budowania społeczeństwa europejskiego.

Ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI: Uniwersytet to zgłębianie prawdy ze względu na nią samą.Powrót do źródeł Ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI: Uniwersytet to zgłębianie prawdy ze względu na nią samą.Powrót do źródeł
ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI

ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI

Uniwersytet to zgłębianie prawdy ze względu na nią samą.
Powrót do źródeł

Wyższe wykształcenie nie jest czymś, co każdy człowiek musi posiadać. Uniwersytet ma być miejscem kształcenia elit. Wiąże się to z odejściem od masowości edukacji na poziomie uniwersyteckim. Seminaria naukowe prowadzone przez profesora powinny stwarzać komfort pracy naukowej, umożliwić poświęcenie większej ilości czasu pojedynczemu studentowi, tak by mogła budować się relacja mistrz–uczeń. U swych początków uniwersytet był wspólnotą nauczycieli i uczniów, która wykraczała poza samo szkolenie w określonej dyscyplinie. Nad restytucją tego modelu warto zastanowić się – pisze ks. Grzegorz SOKOŁOWSKI

Rafał DUTKIEWICZ: Sto lat Niepodległej Rafał DUTKIEWICZ: Sto lat Niepodległej
Rafał DUTKIEWICZ

Rafał DUTKIEWICZ

Sto lat Niepodległej

Człowiek jest w naturalny sposób ukształtowany ksenofobicznie. Tymczasem witaminą, sterydem, antybiotykiem, hormonem wzrostu współczesnych społeczeństw stała się otwartość i zdolność współpracy. Coś, co często nazywam umiejętnością wymiany myśli. 

Clay SHIRKY: "Szkolnictwo wyższe epoki nowych mediów" Clay SHIRKY: "Szkolnictwo wyższe epoki nowych mediów"
Clay SHIRKY

Clay SHIRKY

"Szkolnictwo wyższe epoki nowych mediów"

My w tradycyjnej akademii możemy przyczynić się do kształtowania przyszłości. Aby jednak tak się stało, musimy przestać obsesyjne koncentrować się na elitarnych studentach, instytucjach i wydziałach; musimy przestać uważać siebie za niezastąpionych aktorów świętych ról, a zacząć traktować siebie jak ludzi piastujących pewne funkcje potrzebne społeczeństwu, z których tylko jedna tworzy nową wiedzę.

Dobromir DZIEWULAK: Bój o dydaktyczną ścieżkę kariery Dobromir DZIEWULAK: Bój o dydaktyczną ścieżkę kariery
Dobromir DZIEWULAK

Dobromir DZIEWULAK

Bój o dydaktyczną ścieżkę kariery

Wspaniali wykładowcy, których interesuje nauczanie, najczęściej udają, że prowadzą badania, i udają, że publikują coś wartego publikacji, a wspaniali naukowcy, których całym życiem jest prowadzenie badań, udają, że uprawiają dydaktykę akademicką, choć wykonują tę czynność nie z powołania, lecz z konieczności, gdyż muszą odrobić swoją „pańszczyznę dydaktyczną”.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Jak organizować naukę i uniwersytety? Część druga. Jak zatrudniać? Prof. Leszek PACHOLSKI: Jak organizować naukę i uniwersytety? Część druga. Jak zatrudniać?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Jak organizować naukę i uniwersytety?
Część druga. Jak zatrudniać?

Kariera naukowa w Polsce w skrócie wygląda tak: na ostatnim roku studiów opiekun proponuje magistrantowi, aby „został na doktoranckich”. Już w tym określeniu, które stało się częścią akademickiej polszczyzny, mieści się ważna informacja o systemie. Na studia doktoranckie się nie „idzie”. Na studiach doktoranckich się zostaje.

Ewa FABIAN: Biblioteka. Nie tylko książki Ewa FABIAN: Biblioteka. Nie tylko książki
Ewa FABIAN

Ewa FABIAN

Biblioteka. Nie tylko książki

Ktoś może zapytać, po co nam biblioteki, skoro jest internet. Po co książka drukowana, skoro mamy komputery? Argumentujących w ten sposób odsyłam do opowiadania „Biblioteka Babel” J.L. Borgesa (1941).

Prof.Leszek PACHOLSKI: Gaudeamus igitur, czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu Prof.Leszek PACHOLSKI: Gaudeamus igitur, czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Gaudeamus igitur,
czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu

Nie słyszałem pochodzących ze środowiska akademickiego głosów refleksji na temat tego, że nie zdobywamy grantów ERC. Mało kogo interesuje niska pozycja naszych uczelni w międzynarodowych rankingach. Akademickie senaty i rady wydziałów nie podejmują prób zrozumienia przyczyn braku międzynarodowych sukcesów czy wkraczania prokuratorów na uczelnie.

Eryk MISTEWICZ: Co studiować? Jeśli studia wyższe mają mieć jakikolwiek sens Eryk MISTEWICZ: Co studiować? Jeśli studia wyższe mają mieć jakikolwiek sens
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Co studiować?
Jeśli studia wyższe mają mieć jakikolwiek sens

Trwa ostry lobbing na rzecz powołania nowego kierunku studiów wyższych, cztero- czy pięcioletnich: „operator call center”. Skomentowałem ten fakt w społecznościówce, nawiązując do dyskusji toczonych na Wszystko co Najważniejsze o upadku akademii, uniwersytetów, szkolnictwa wyższego: „To już jest koniec. Nie ma już nic”. I bardzo szybko otrzymałem pytanie: „A co obecnie warto studiować? Tak według Pana”.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam