Najlepsze uczelnie Europy – lista szanghajska 2024/2025
Ukazał się najnowszy ranking szanghajski (Academic Ranking of World Universities, ARWU) – zastawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych z całego świata. Listę przygotowuje organizacja ShanghaiRanking Consultancy. To jeden z najpopularniejszych i najbardziej prestiżowych rankingów uczelni wyższych. Przedstawiamy zestawienie pokazujące jak na liście szanghajskiej wypadły najlepsze uczelnie Europy.
Ranking szanghajski – Academic Ranking of World Universities (ARWU)
.Ranking szanghajski (ARWU) to zestawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych z całego świata. W 2024 r. poddanych klasyfikacji zostało ponad 2500 instytucji, a na liście szanghajskiej znalazło się finalnie 1000 uniwersytetów.
Przygotowując zestawienie autorzy biorą pod uwagę każdą uczelnię wyższą, która wśród grona absolwentów i pracowników ma laureatów Nagrody Nobla, posiadaczy Medalu Fieldsa, badaczy często cytowanych lub autorów artykułów opublikowanych w „Nature” bądź „Science”. Ponadto uwzględniane są również uniwersytety ze znaczącą liczbą artykułów („significant amount of papers”) indeksowanych przez Science Citation Index-Expanded (SCIE) lub Social Science Citation Index (SSCI).
W przypadku każdego wskaźnika instytucja o najwyższej punktacji otrzymuje wynik 100. Wynik pozostałych instytucji oblicza się jako procent najwyższego wyniku. Wyniki dla każdego wskaźnika są ważone, aby uzyskać ostateczny ogólny wynik danej instytucji.
Kryteria oceny są następujące:
- Jakość edukacji – stanowi 10 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby absolwentów instytucji uhonorowanych Nagrodą Nobla lub Medalem Fieldsa.
- Jakość kadry naukowej – stanowi 40 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby pracowników instytucji nagrodzonych Nagrodą Nobla lub Medalem Fieldsa (20 proc.), a także liczby badaczy często cytowanych (20 proc.).
- Jakość i znaczenie wyników badań – stanowi 40 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby artykułów opublikowanych przez kadrę naukową instytucji w czasopismach „Nature” lub „Science” (20 proc.), a także liczby artykułów indeksowanych w Science Citation Index-Expanded i Social Science Citation Index (20 proc.). W przypadku instytucji specjalizujących się w naukach humanistycznych i społecznych wskaźnik N&S („Nature” i „Science”) nie jest uwzględniany, a jego wagę przenosi się na inne wskaźniki.
- Wydajność per capita – stanowi 10 proc. wagi wyniku końcowego ; oceniana jest na podstawie ważonych wyników powyższych wskaźników podzielonych przez liczbę nauczycieli akademickich instytucji w przeliczeniu na pełne etaty.
Najlepsze uczelnie Europy – lista szanghajska 2024
.Jak wypadły najlepsze uczelnie Europy na tle innych czołowych uniwersytetów świata? W pierwszej 100 zestawienia znalazło się 29 uczelni wyższych ze Starego Kontynentu. Najlepiej wypadły Uniwersytet Cambridge (4. miejsce) i Uniwersytet Oksfordzki (6. miejsce), które zajęły pozycje w pierwszej 10 listy szanghajskiej.
Poniżej prezentujemy zestawienie europejskich uczelni wyższych, które znalazły się w czołowej 100 rankingu szanghajskiego:
4. University of Cambridge (Wielka Brytania)
6. University of Oxford (Wielka Brytania)
12. Paris-Saclay University (Francja)
16. University College London (Wielka Brytania)
21. ETH Zurich (Szwajcaria)
25. Imperial College London (Wielka Brytania)
32. University of Copenhagen (Dania)
33. PSL University (Francja)
40. The University of Edinburgh (Wielka Brytania)
41. Sorbonne University (Francja)
43. Karolinska Institute (Szwecja)
43. University of Munich (Niemcy)
50. Heidelberg University (Niemcy)
52. The University of Manchester (Wielka Brytania)
53. King’s College London (Wielka Brytania)
55. Swiss Federal Institute of Technology Lausanne (Szwajcaria)
55. Utrecht University (Holandia)
58. University of Geneva (Szwajcaria)
60. Université Paris Cité (Francja)
61. University of Bonn (Niemcy)
67. University of Zurich (Szwajcaria)
69. University of Groningen (Holandia)
72. University of Oslo (Norwegia)
78. KU Leuven (Belgia)
80. Aarhus University (Dania)
88. Uppsala University (Szwecja)
90. Ghent University (Belgia)
97. University of Bristol (Wielka Brytania)
99. University of Helsinki (Finlandia)
Zestawienie 100 najlepszych uniwersytetów świata według listy szanghajskiej 2024/2025 dostępne jest na portalu „Wszystko co Najważniejsze”:
Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych
.„Edukacja i nauka wyraźnie należą do dziedzin życia, w których zderzenia odmiennych wartości oraz porządków aksjologicznych są dziś szczególnie wyczuwalne, a ich wynik będzie miał decydujący wpływ na przyszłość państw, społeczeństw i stosunków międzynarodowych” – pisze politolog prof. Anna WOJCIUK w książce Empires of Knowledge in International Relations: Education and Science as Sources of Power for the State, której fragment ukazał się we „Wszystko co Najważniejsze” w języku polskim (tekst „Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych”).
Autorka zwraca uwagę, że „państwa, które osiągnęły od czasów rewolucji przemysłowej szeroko rozumiany sukces na arenie międzynarodowej, wykazały się również myśleniem strategicznym w tych dziedzinach. Tę zależność dostrzegli również wybitni uczeni w obszarze międzynarodowej ekonomii politycznej, jak Robert Gilpin w latach 60 XX wieku. Nie powstała jednak systematyczna analiza wpływu edukacji i nauki na międzynarodową potęgę państwa”.
Zdaniem prof. Anny WOJCIUK „w trakcie postępującej industrializacji wiedza naukowo-techniczna stała się dla państwa zasobem, zwłaszcza w trakcie drugiej rewolucji przemysłowej. Od tej chwili wiedza stała się elementem konkurencji w gospodarce światowej. Z historycznego punktu widzenia w politycznej ekonomii edukacji i nauki wykształciło się wówczas kilka modeli instytucjonalnych, właściwych dla bardziej liberalnych lub ściślej skoordynowanych modeli gospodarki rynkowej”.
„Zasadniczym wyzwaniem stojącym przed edukacją jest globalizacja w polityce i kulturze, z rosnącą tendencją do kwestionowania jej państwotwórczej funkcji, zwłaszcza jej roli w budowaniu tożsamości obywatelskiej i lojalności wobec państwa. Fundamentalnej natury problemów związanych z przyszłością ludzkości nie da się już rozwiązać zderzając ze sobą narodowe egoizmy – antropogeniczne globalne ocieplenie jest w wymiarze symbolicznym najlepszym podsumowaniem obecnej sytuacji. Patriotyzm sprowadzony do pilnowania własnego nosa okazał się ułomnym, krótkowzrocznym paradygmatem, który w dłuższej perspektywie może prowadzić do nieprzewidywalnych i prawdopodobnie katastrofalnych skutków. W wielu krajach projekt wykorzystania edukacji do wpajania lojalności wobec ojczyzny, od zawsze zakorzenionej w pewnej określonej wizji przeszłości i osadzonej w wyraźnym rozróżnieniu między »my« a »oni«, jest redefiniowany. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są migracje, w wyniku których do tych samych szkół i uczelni trafia coraz więcej osób z różnych kręgów kulturowych. Dziś szkoły w krajach rozwiniętych pełnią kluczową funkcję integracji dzieci imigrantów – pod względem nie tylko złożonej kwestii tożsamości, lecz także społeczno-ekonomicznego rozumienia spójności społecznej” – pisze prof. Anny WOJCIUK.
Jak przekonuje, „zmiany w edukacji i nauce będą zbiegać się z ewolucją struktur rządzenia, zwłaszcza tych, które określają kierunek zmian w państwie i gospodarce oraz implikacje normatywne tych procesów. Każde aspirujące do roli światowego mocarstwa państwo potrzebuje światowej klasy zaplecza naukowo-technicznego”.