Szkoła do hymnu – w 19,8 tys. polskich szkół

Szkoła do hymnu – w 19,8 tys. polskich szkół

Ponad 19,8 tys. szkół zgłosiło się do udziału w kolejnej edycji akcji MEiN „Szkoła do hymnu” – poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Finał akcji – wspólne odśpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego odbyła się w 10 listopada 2023 o godz. 11.11.

„Szkoła do hymnu”

.Do udziału w akcji „Szkoła do Hymnu” ostateczne zgłosiło się 19 841 szkół, 3 882 403 uczniów i 581 574 nauczycieli. Na zgłoszenia resort edukacji czekał do czwartku, 9 listopada, do godz. 23.59.

„Szkoła do hymnu” to kontynuacja akcji, która rozpoczęła się w 2018 r. Ma ona na celu włączenie społeczności szkolnych w świętowanie rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W akcję włączają się także placówki polonijne z całego świata.

W 2018 r. wspólne śpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego” odbyło się pod hasłem „Rekord dla Niepodległej”. W akcji uczestniczyło blisko 5 mln uczniów (4 867 937) i prawie 480 tys. nauczycieli (475 235) w 24 439 przedszkolach, szkołach i placówkach. Dodatkowo w akcję zaangażowało się prawie 14 tys. uczniów (13 702) oraz 1 055 nauczycieli ze 109 szkół polonijnych z całego świata.

Wcześniejsze akcje „Szkoły do hymnu”

.W roku 2019 hymn zaśpiewało 4 121 529 uczniów oraz 405 399 nauczycieli w całej Polsce. Łącznie swój udział w akcji zgłosiło 20 475 szkół z całego kraju oraz ponad 100 placówek polonijnych. W roku 2020 – mimo trwającej epidemii i kształcenia na odległość – do akcji w różnej formie przystąpiło w sumie 16 269 szkół, przedszkoli i placówek oświatowych z całego kraju oraz 134 placówki polonijne. Rok 2021 to prawie 21 tys. szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, blisko 4 mln uczniów i prawie 380 tys. nauczycieli oraz 359 szkół polonijnych biorących udział w akcji.

W ubiegłym roku „Mazurek Dąbrowskiego” wybrzmiał w blisko 20,5 tys. szkół, przedszkoli i placówek oświatowych. Hymn narodowy w ostatni dzień roboczy przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11:11 odśpiewało ponad 4 mln uczniów i blisko 400 tys. nauczycieli z całego kraju.

W 2022 r. po raz kolejny do akcji przystąpiły także szkoły polonijne z całego świata. Było ich 359, w tym 231 szkół społecznych, 46 szkół przy placówkach dyplomatycznych i 82 szkoły w systemie oświaty kraju zamieszkania.

Niepodległość

.Pielęgnowanie wartości patriotycznych jest bardzo ważne, jest to element tożsamości narodowej. Temat niepodległości podejmuje na łamach „Wszystko co Najważniejsze” prof. Andrzej NOWAK, profesor zwyczajny w Instytucie Historii PAN: „czy w XXI wieku wystarczy dołączyć do najpotężniejszego sojuszu militarnego, by zachować niepodległość? Niektórzy uważają, że właśnie przynależność do NATO krępuje niepodległość, oznacza inną, pośrednią formę podporządkowania, podległości – najsilniejszemu członkowi tego sojuszu. Czy cała kwestia niepodległości sprowadza się do (fałszywej) alternatywy – agresja Rosji albo hegemonia USA? Nie, na pewno nie”.

„Zanim zastanowimy się nad tym pytaniem, odpowiedzmy najpierw na pytanie może prostsze: co dzisiaj jest symbolem niepodległości? Na pewno już nie korona królewska. Zastąpiła ją suwerenność „ludu”, reprezentowanego w demokratycznie wybranym parlamencie, przez demokratycznie wybranego prezydenta. Prawo decydowania o sobie, oznaczające w przypadku wspólnoty politycznej zdolność rozstrzygania najważniejszych dla tej wspólnoty kwestii przez wybrany demokratycznie parlament – to jest dzisiejsza istota niepodległości. Uzupełnia ją funkcja głowy państwa, która choć nie jest już królem z Bożego namaszczenia, pozostaje ważnym symbolem całości wspólnoty, a także w wielu wypadkach (także w Polsce) pełni wcale nie symboliczną, ale praktycznie bardzo ważną rolę zwierzchnika sił zbrojnych” – wyjaśnia profesor.

„Ograniczenie znaczenia parlamentu danej wspólnoty politycznej i przekazanie jego kompetencji innej, zewnętrznej wobec niej wspólnocie, oznacza oczywiście podważenie zasady niepodległości. Można ją nazwać „podziałem” niepodległości albo „współudziałem” w szerszej wspólnocie, której przekazujemy kompetencje własnego państwa, bo uważamy, że lepiej zadba ona o nasze dobro wspólne, niż potrafilibyśmy to zrobić sami w naszej dotychczasowej formule państwowej. Tak może się też stać, kiedy przestajemy się identyfikować z naszym państwem. Kiedy własne państwo potraktujemy jako wroga i jego niepodległości już nie uznajemy za istotną wartość, ale za źródło zagrożenia, przed którym szukamy pomocy na zewnątrz” – pisze prof. Andrzej NOWAK w tekście „Niepodległość 2023″.

PAP/Karolina Kropiwiec/WszystkocoNajważniejsze/AB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 10 listopada 2023
Fot. MEiN