Warsaw Summer Jazz Days [Program]

Amerykanie: gitarzysta John Scofield, trębacz Nicholas Payton, polscy muzycy, jazzowe improwizacje, awangardowa elektronika złożą się na program tegorocznych Warsaw Summer Jazz Days, które odbywać się będą od 3 do 6 lipca w Klubie Stodoła – zapowiedział Mariusz Adamiak, szef festiwalu.
Słuchacze mogą oczekiwać połączenia jazzowej harmonii i improwizacji z wpływami rocka, funku, R&B i hip-hopu
.Uwerturą, jeśli tak można powiedzieć o jazzowym festiwalu, będzie występ polskiego zespołu Dr Zolo. Formacja ta łączy awangardową elektronikę, jazzową improwizację z punkową energią, a to wszystko – jak zapowiedziano w programie koncertu – jest „wrzucone do jednej pralki na program wirowania”. Zespół tworzą: Maciej Dymek – syntezator basowy, mellotron, pianino elektryczne; Paweł Kowalski – perkusja; Bartosz Smorągiewicz – saksofony. „Polacy będą obecni na festiwalu każdego dnia” – zaznaczył w rozmowie z PAP Mariusz Adamiak.
Tego samego dnia wystąpi kwartet Wrens, o który szef festiwalu starał się od dłuższego czasu. „To ciekawa grupa elektroniczna, gra dość trudną muzykę, ale znakomicie łączy się ona z jazzem” – powiedział Adamiak.
Dzień zakończy się występem Me’shell Ndegeocello, amerykańskiej kompozytorki, wokalistki soulowej, jazzowej, rockowej i funkowej. Artystka, wyrażająca się w tak różnych gatunkach i stylach, ma na koncie dziesięć nominacji do nagrody Grammy. Ndegeocello w języku suahili oznacza „wolna jak ptak”.
„Kilka lat temu Me’shell Ndegeocello była na WSJD w jazzowej odsłonie, teraz zaprezentuje się inaczej – pewnie bardziej soulowo” – zaznaczył Adamiak.
Główny nurt festiwalu rozpocznie w piątek 4 lipca występ pianistki Joanny Dudy KEEN. Duda łączy fortepian, syntezatory i sample w pulsujące struktury, przekraczając granice między jazzem, elektroniką i improwizacją. „To koncert dla tych, którzy szukają muzyki wykraczającej poza schematy – intelektualnie angażującej, ale jednocześnie pełnej intuicyjnej swobody” – zaznaczono w programie WSJD.
Na Warsaw Summer Jazz Days poza znanym już materiałem z solowego albumu „KEEN” publiczność usłyszy fragmenty nowych kompozycji z nadchodzącej płyty solo, pierwszy raz na żywo – zaznacza pianistka. Jej występy charakteryzują się spontanicznością i „oryginalnymi formami”, dzięki którym żaden koncert nie brzmi tak samo.
W drugim secie zaprezentuje się The Messthetics z saksofonistą tenorowym Jamesem Brandonem Lewisem.
A w finale wieczoru zagra amerykański basista jazzowy Stanley Clarke. Czterokrotnego zdobywcę nagrody Grammy polska publiczność miała okazję posłuchać podczas Ethno Jazz Festivalu we Wrocławiu w 2023 r.
Legendarny mistrz kontrabasu i gitary basowej w 2022 r. koncertował w klubach w wielu krajach. Jak sam podkreśla, powrót na scenę był dla niego ogromnie ekscytujący. W niedawnym wywiadzie – cytowanym w „Jazz Forum” – stwierdził: „Po przerwie związanej z pandemią jestem pełen energii, będąc z powrotem w trasie. Publiczność, kreatywność zespołu i nowe aranżacje muzyczne sprawiają, że moje artystyczne życie jest kompletne”.
Słuchacze mogą oczekiwać połączenia jazzowej harmonii i improwizacji z wpływami rocka, funku, R&B, hip-hopu i muzyki elektronicznej.
„Kolejny dzień – w sobotę 5 lipca – to też moc i dobra muza” – mówił Adamiak. Na początek Głupi Komputer, czyli muzycy z Poznania: Fetler, Karpiński i Królikowski. Ich twórczość nawiązuje do takich zespołów jak Morphine, Too Many Zooz, Colin Stetson, Tortoise, Nerve czy Radiohead.
Muzycy (Daniel Karpiński – perkusja, electronic beats; Michał Fetler – saksofon basowy, saksofon alt, polivoks; Jakub Królikowski – syntezatory) wywodzą się z pozornie odrębnych środowisk: postrockowego, klasycznego i jazzowego oraz akademickiego i kompozytorskiego, ale swoista symbioza tych obszarów stworzyła autorski tercet. Ich muzyka to awangardowa imprezownia, ciężka elektronika, popowe ballady i drum’n’bass; w lutym 2025 r. zespół wydał nakładem firmy Antena Krzyku płytę „Jazz Not Found”.
W secie drugim wystąpi brazylijski zespół Amaro Freitas Trio, a na koniec dobrze znany polskiej publiczności Kurt Elling z formacją Yellowjackets. „I to mnie najbardziej intryguje, ponieważ Kurt Elling będzie śpiewał do muzyki Weather Report. Jakie to mogą być teksty do tej mocnej muzyki fusion?” – zastanawiał się Adamiak.
Na koniec festiwalu Warsaw Summer Jazz Days wystąpi supergitarzysta John Scofield
.Wielki finał w niedzielę 6 lipca rozpocznie grająca na preparowanym fortepianie Barbara Drazkov, pianistka, kompozytorka i performerka. Jest kolekcjonerką starych fortepianów, które w pewien sposób przerabia i dostosowuje do swoich występów, np. wkłada rozmaite materiały między struny instrumentu, kreując jedyne w swoim rodzaju dźwięki. Pianistka studiowała w Polsce i Niemczech; ostatnio komponuje muzykę dla teatru, a także do filmów animowanych; film „Autokar” z jej muzyką był nagrodzony w 2025 r. na festiwalu Berlinale.
Bywalcy WSJD i Jazz Jamboree pamiętają występy amerykańskiego trębacza Nicholasa Paytona w Sali Kongresowej, m.in. podczas pamiętnej nocy trębaczy, kiedy Paytonowi towarzyszyli polscy mistrzowie tego instrumentu. Tym razem tego wybitnego muzyka publiczność usłyszy podczas finału festiwalu w Klubie Stodoła.
Nicholas Payton uznawany jest za jednego z najlepszych trębaczy na współczesnych scenach jazzowych. Kontynuuje tradycję wielkich mistrzów tego instrumentu z południa Stanów Zjednoczonych. Głęboko szanując tradycję jazzową, odnajduje jednak własny styl. Rytm i groove zawsze były ważnymi elementami jego muzyki.
„Właściwie nie tylko muzyki, ale całego życia. W Nowym Orleanie (skąd muzyk pochodzi) rytm był cały czas wokół mnie. Do niego się pracowało, tańczyło, żyło po prostu. To on organizuje muzykę, umieszcza ją w czasie, powoduje, że staje się muzyką, a nie przypadkowym ciągiem dźwięków. Moje utwory powstawały najpierw jako rytmy, a ponieważ rytm zawsze jest we mnie, to właściwie nie mogę powiedzieć, że je napisałem – one napisały się same” – mówił w wywiadzie dla „Jazz Forum”.
Na koniec WSJD wystąpi supergitarzysta John Scofield. „Scofielda przedstawiać nie trzeba – zaznaczył szef festiwalu. – Bywał i grywał u nas wielokrotnie. Kiedy usłyszałem, że Scofield wraca do muzyki funky, nie wahałem się. To zawsze jest fajne. Poza tym Scofield ma w zespole pianistę Johna Medeskiego; razem tworzą mocny finał festiwalu” – podkreślił Adamiak. W formacji Johna Scofielda ponadto wystąpią Vicente Archer – bass; Ted Poor – na bębnach.
Festiwal Warsaw Summer Jazz Days 2025, który odbywać się będzie od 3 do 6 lipca w warszawskim Klubie Stodoła, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; projekt współfinansowany jest przez m.st. Warszawa oraz przez STOART i ZAiKS.
Newsletter KULTURA NAJWAŻNIEJSZA
.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Sztuka wyraża nasze estetyczne potrzeby. Prowokuje do myślenia, pobudza kreatywność, wyzwala emocje. Pozwala poczuć się wyjątkowo, a co najważniejsze, wzbogaca nas samych. Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

Przedstawiamy premiery kinowe, a także filmy dostępne na platformach streamingowych dla tych, którzy wolą rozkoszować się kulturą w domowym zaciszu. Przypominamy o klasykach, wracamy do pozycji, które zdobyły największe nagrody filmowe i wywarły wpływ na pokolenia oraz do których nawiązuje współczesna kinematografia – i nie tylko.
Nie zapominamy również o koncertach czy płytach. Muzyka pełni tu ważną rolę. Dzięki „Kulturze Najważniejszej” nie ominie Państwa absolutnie żadne wartościowe wydarzenie.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, bezpłatnego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/MB