Konkurs Chopinowski 2025. Tylko czterech Polaków

Decyzją Jury Konkursu Chopinowskiego 2025 do II etapu zmagań pianistycznych przeszło tylko czterech Polaków z 13 grających w I etapie. Są to Piotr ALEXEWICZ, Adam KAŁDUŃSKI, Piotr PAWLAK i Yehuda PROKOPOWICZ.
Tylko czterech Polaków powalczy o zwycięstwo w Konkursie
.Decyzja Jury Konkursu Chopinowskiego, o tym, że jedynie czterech Polaków przejdzie do dalszego etapu rywalizacji rozczarowała wielu melomanów. Okazało się bowiem, że kilku z odrzuconych pianistów podbiło serca słuchaczy swoim występem w I etapie Konkursu.
– Niestety na tym polegają konkursy, że ktoś musi odpaść, choć te decyzje są dla Jury bardzo trudne. Jednak wszyscy uczestnicy musieli się na to zgodzić, zgłaszając się do udziału w Konkursie Chopinowskim – tłumaczył podczas ogłoszenia wyników I etapu Garrick Ohlson, przewodniczący Jury.
Jednak nie brakuje głosów, które z taką decyzją Jury się zgadzają. Szczególnie, że wszyscy czterej polscy pianiści, zakwalifikowani do dalszych zmagań, dali w I etapie naprawdę świetne występy.
Kim jest Piotr ALEXEWICZ

.Piotr ALEXEWICZ – 25-letni pianista z Wrocławia dał się zapamiętać szczególnie z bardzo przejmującego i doskonałego wykonania Fantazji f-moll op. 49 Fryderyka Chopina. Swoim spokojnym, skupionym, wręcz kontemplacyjnym wykonaniem tego utworu wręcz zaczarował słuchaczy, o czym piszą w licznych komentarzach. Z całego jego występu emanowała dojrzałość i wysoki kunszt artystyczny.
Dla Piotra ALEXEWICZA to już drugi udział w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim. W 2021 r. dotarł aż do półfinału i dostał specjalną Nagrodę im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego dla najwyżej ocenionego uczestnika reprezentującego Polskę, który nie został zakwalifikowany do finału. Ponadto jest też dwukrotnym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego (w 2017 i 2020 r.) i laureatem Grand Prix na Concours International de Piano de la Ville de Gagny we Francji w 2017 r.
Kim jest Adam Kałduński

.Drugim z czwórki awansujących dalej Polaków jest pochodzący z Gdańska Adam KAŁDUŃSKI. Jak sam pisze o sobie na własnej stronie internetowej – jest pianistą specjalizującym się w utworach Fryderyka Chopina. W 2015 roku ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego, w klasie fortepianu Mariusza Trzebniaka. Następnie kształcił się w bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń, gdzie otrzymał tytuł magistra (2020), a także ukończył studia podyplomowe (2022). W latach 2016-2019 studiował równocześnie pod kierunkiem Katarzyny Popowej Zydroń oraz Jerzego Sulikowskiego.
Dla niego również jest to drugi udział w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim. W 2021 r. dotarł aż do drugiego etapu. Jest ponadto zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie (2019). Zdobył pierwszą nagrodę i pięć nagród specjalnych (m.in. Nagrodę Krytyków oraz Nagrodę Publiczności) na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Premio Amadeus” w Lazise (2023). Inne osiągnięcia konkursowe pianisty obejmują: drugą nagrodę na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie (2020), pierwszą nagrodę na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych” w Koninie-Żychlinie (2019); pierwszą nagrodę oraz trzy nagrody specjalne na XXII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (2014), jak również nagrody na wielu innych konkursach.
Podczas swojego występu w I etapie XIX Konkursu Chopinowskiego w 2025 r. zachwycił oryginalnością i dojrzałością chopinowskich interpretacji. Jak zauważył jeden z melomanów komentujących jego występ „to jest to coś co jest ponad perfekcyjną precyzją. To ten feeling, który mogą mieć Polacy znający naszą historię i tu wychowani. Jest obłędny, pozamiatał wszystkich”. Trudno nie zgodzić się z tą opinią. Jego interpretacja Etiudy a-moll Chopina mocno brzmiała jej inną nazwą – eroicą. Dynamika, szarża, chłodna delikatność, niezwykle oryginalny sposób akcentowania i ciszy.
Kim jest Piotr PAWLAK

.Piotr PAWLAK, występujący w ostatnim dniu I etapu Konkursu zdecydowanie zdominował swoim występem komentarze melomanów. Można go w mojej opinii uznać wręcz za objawienie tego etapu, choć sam pianista występował już w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dwukrotnie: Pierwszy raz wystąpił w nim mając zaledwie 17 lat (2015) oraz w roku 2021. Jest artystą wszechstronnie utalentowanym, nie tylko bowiem zawodowo gra na fortepianie jako absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku; jest także matematykiem w trakcie studiów doktorskich, absolwentem klasy organów oraz studentem dyrygentury w klasie prof. Zygmunta Rycherta.
Za nim są również liczne zwycięstwa w prestiżowych konkursach pianistycznych, takich jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach (2022) i XI Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Darmstadt (2017). Piotr PAWLAK jest również laureatem konkursów chopinowskich w Pekinie (2016), Budapeszcie (2018) i Krakowie (2019), laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2022) i Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2023).
Czym Piotr PAWLAK tak zachwycił słuchaczy tym razem? Nie tylko po prostu przyszedł, ukłonił się i zagrał – jakby tylko na to czekał. Jego wirtuozowska gra wypływała jak niepohamowany strumień emocji, precyzji, wdzięku i dynamiki. Był jak tornado, które przeszło przez salę koncertową Filharmonii Narodowej. Rozpoczął od razu z przytupem, bo Walcem Es-dur Fryderyka Chopina, zwanym najczęściej Grande Valce Brillante – wielkim walcem błyskotliwym. Muzyka pod palcami Piotra Pawlaka błyszczała i skrzyła się emocjami i techniką, porywając niemal słuchaczy do tańca.
„Czuję, że mamy tu materiał na Laureata Nagrody – opowiada historię nutami, a nie tylko gra je, by wygrać konkurs. Walc, który naprawdę trzeba walcować; niezwykle trudna etiuda z eleganckim frazowaniem i wyczuciem melodycznym; zapierający dech w piersiach Nokturn c-moll – sekcja C-dur to istny raj, a oktawy nie były popisem technicznych umiejętności, lecz idealnie wkomponowane w ducha utworu, nie zakłócając długiego frazowania; Fantazja od samego początku była cudowna w swoim pełnym pasji i wyobraźni podejściu” – to tylko jeden z wielu podobnych komentarzy zostawianych pod wideo z jego występem.
Kim jest Yehuda PROKOPOWICZ

.Młodziutki pianista z Krakowa, student tamtejszej Akademii Muzycznej Yehuda PROKOPOWICZ zamykał poranną sesję przesłuchań ostatniego dnia I etapu Konkursu. Choć występował po brawurowym Piotrze Pawlaku swoim występem również „nie brał jeńców”. Doskonała technika i dynamika w każdym z utworów, szczególnie w Nokturnie oraz Walcu. Jak to zauważył jeden z melomanów z Francji „piękny dźwięk i widać, że dżentelmen lubi muzykę Chopina”. Rzeczywiście, pianista niemal stale uśmiechał się do wykonywanej muzyki, jakby swoimi palcami tylko pozwalał Chopinowi przemawiać jednocześnie siadając u stóp Mistrza.
Choć Yehuda PROKOPOWICZ urodził się w Izraelu, od 9. roku życia mieszka w Polsce i czuje się Polakiem, o czym często mówi. Jego pierwszą nauczycielką fortepianu, gdy Yehuda miał zaledwie 4 lata, była starsza siostra Veronika – uczennica prof. Eitana Globersona. Najważniejsze szlify pianistyczne zdobył w Krakowie. Kształcił się u tak wybitnych artystów i pedagogów jak prof. Lidia Grychtołówna, prof. Aleksandr Kobrin, prof. Eldar Nebolsin, prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, prof. Zbigniew Raubo.
Od roku 2017 Yehuda był uczniem prof. Stefana Wojtasa (nauczyciela m.in. K. Książka i S. Nehringa) aż do końca dydaktycznej aktywności profesora, czyli roku 2024. Ponadto, od roku 2017 został stypendystą fundacji Pro Musica Bona, której jednym z założycieli był prof. Stefan Wojtas.
Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie dr Krzysztofa Książka.
Yehuda PROKOPOWICZ jest laureatem ponad 30 konkursów krajowych i międzynarodowych, zdobywając m.in.: Grand Prix na Konkursie im. I. J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim; pierwsze nagrody na: Konkursie Epta (2022), Konkursie im. A. Harasiewicza (2022), Wirtualnym Konkursie w Malezji (2020).
Podczas rozmowy z „Wszystko co Najważniejsze” pianista przyznawał, że dzieła Chopina są na tyle ponadczasowe, że poruszają emocje i doświadczenia także odległego od kompozytora współczesnego Pokolenia Z.
– Każdy z nas gra te utwory inaczej. W mazurkach słyszymy mnóstwo smutku, nostalgii, co jest bardzo bliskie codzienności młodych ludzi. Oprócz tego nie brakuje też w utworach Chopina zabawy i okazji do pewnego rodzaju muzycznych wygłupów a przodują w tym oczywiście „scherza” czyli z włoskiego „żarty” – mówił wtedy Yehuda PROKOPOWICZ.
Anna Druś