Dominik PIEKUT: Media społecznościowe kształtują nastroje społeczne

Media społecznościowe kształtują nastroje społeczne

Photo of Klub Młodych Autorów

Klub Młodych Autorów

Platforma opinii prowadzona przez Instytut Nowych Mediów, przy redakcji miesięcznika „Wszystko co Najważniejsze".

Media społecznościowe, określane też jako social media, kształtują nastroje społeczne za pomocą trendów.

Krótka historia rozwoju mediów społecznościowych

.System World Wide Web, wynaleziony przez Tima Bernersa-Lee, został publicznie udostępniony w 1991 roku. Facebook został uruchomiony w 2004 roku, początkowo jako platforma dla studentów Harvardu, a w 2006 roku otwarty dla wszystkich użytkowników z dostępem do internetu. Instagram wystartował w 2010 roku jako aplikacja do dzielenia się zdjęciami, początkowo dostępna na iOS-a, a później na Androida, osiągając globalny zasięg. TikTok, znany w Chinach jako Douyin, został uruchomiony w 2016 roku; wersja globalna stała się dostępna w 2018 roku po fuzji z Musical.ly.

Kim są użytkownicy tych platform?

.Obecnie, w listopadzie 2025 roku, Facebook ma ok. 3,07 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Instagram, który został kupiony przez Facebook, ma obecnie ok. 3 mld aktywnych użytkowników. TikTok ma ok. 2 mld aktywnych użytkowników miesięcznie, z najszybszym wzrostem ich liczby, ponieważ platforma ma niecałe 10 lat. W Polsce platformami z największą grupą użytkowników są YouTube i Facebook – odpowiednio 24,49 mln i 24,4 mln. Jednak najciekawszą statystyką jest średni dzienny czas spędzany na platformach: Facebook – 1 godzina i 22 minuty, a lekko za nim YouTube z czasem mniejszym o 3 minuty.

Interesujące są także statystyki dotyczące wieku osób, które korzystają z social mediów. Im młodsza osoba, tym większe prawdopodobieństwo, że jest ich użytkownikiem. Ponad 60 proc. użytkowników tych platform to osoby w wieku 7–14 lat, które na ich podstawie budują swoje postrzeganie świata.

Media przeniosły się do sieci

.Obecnie wszystkie znaczące media posiadają swoje konta na platformach YouTube, TikToku czy X. Wynika to z konkurencji na rynku mediów i konieczności szybkiego przekazywania informacji. Jeden z najlepszych przykładów przesyłu informacji na bieżąco dotyczy wojen – w Sudanie czy na Ukrainie – gdzie filmy z działań wojennych pojawiają się na platformach społecznościowych. W wyniku udostępniania treści przez dużą liczbę osób w tym samym czasie algorytm buduje „trend”, który jest tym silniejszy, im więcej osób promuje go w tym samym czasie.

Zagrożenia związane z mediami społecznościowymi

.Nie można powiedzieć, że wiążą się z tym same korzyści. Na znaczeniu zyskują również fałszywe informacje. Przez to, że ilość tych informacji jest ogromna, nie ma fizycznej możliwości, aby były one wszystkie zweryfikowane, a są osoby, które na podstawie obejrzenia jednej „rolki” wyrabiają sobie zdanie na dany temat – to prostsze niż sprawdzanie danych.

Konta w mediach społecznościowych zakładają również politycy, aby być bliżej swoich odbiorców. Tworzą przy tym bańki informacyjne. Prowadzi to do błędów poznawczych u odbiorców – jeżeli lubią czytać jedynie teksty prawicowe, to algorytm będzie dostarczał im jedynie te treści, które im odpowiadają, co może blokować szersze spojrzenie na dany temat.

Dominik Piekut

Klub Młodych Autorów
Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 22 listopada 2025