"Piękno fotografii (8). Najlepsze polskie fotografie z urządzeń moblinych"
1. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 29 (kurator: Małgorzata Radziszewska)
strong>Komentarz: Piękne wykorzystanie kawałka architektury i przypadkowego przechodnia, a w dodatku całość idealnie wpasowuje się w ideę tagu: #peoplewalkingpastwalls. Szczególnie przykuwa uwagę mozaika fasady budynku, która niczym wielgachne piksele lub tajny kod matrixa opada w dół (od elementów jasnych do ciemnych), po to tylko by na samym dole ukazać nam starszą panią w uroczym różowym płaszczyku, który jak ulał pasuje do kolorystyki budynku:)
Komentarz: Widok iście kosmiczny! Industrialny! Futurystyczny! Może to tunel do światów równoległych? Star Treck? Nie… to tylko warszawskie metro. Cud sam w sobie:) A samo zdjęcie? Wysoko kontrastowa konwersja czarno-biała i piękne linie wiodące! Poręcze ruchomych schodów i linie oświetlenia potęgują wrażenie przemieszczenia się ku górze, ku światłu, ku wyjściu z tego ciemnego, niepokojąco lśniącego tunelu…
Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 29 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0
2. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 30 (kurator: Krzysztof Górny)
Komentarz: Zdjęcie Moniki wygrało ten tydzień. Takie kadry, nic na to nie poradzę, bardzo lubię. Spasowany kwadrat, bohater w minimalu, jest głębia, jest to coś. Piękne centralne ujęcie.
Komentarz: Nie wiem skąd Paweł wziął tego chłopca z walizkami, ale dla mnie jest historia, historia, która buduje tę fotografię. Drzewo z tyłu, minimal, długa droga. Gratulacje!
Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 30 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0
3. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 31 (kurator: Wojtek Papaj)
Komentarz: Pierwsze wyróżnienie przypada w udziale Pawłowi z Olsztyna; to zdjęcie to swoisty teatr cieni — sylwetki drzew tworzą scenę, scenografię zaś kreuje pogoda: połączenie chmur rozświetlonych zachodzącym słońcem oraz zacinającego deszczu. Parę głównych bohaterów przepełnia — widoczna w postawie i gestach — euforia. Czy wywołuje ją miłość, czy może „piękne okoliczności przyrody”, nie wiemy, jednak entuzjazm udziela się widzowi, co czyni fotografię Pawła wiosennie radosną.
Komentarz: Kolejne zdjęcie to przeciwieństwo poprzedniej kompozycji. Jest wprawdzie ten sam koncept negative space, nawet ten sam rekwizyt (parasol), ale postać ludzka jest statyczna — dynamikę wprowadza przestrzeń sceny (staromiejski zaułek z wyrazistym wzorem bruku tworzącym linie wiodące). Zmęczenie, rezygnacja, życiowy zakręt i nieznana perspektywa — tych niewesołych skojarzeń dopełnia kolorystyka zdjęcia.
Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 31 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0
4. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 32 (kurator: Michał Koralewski)
Komentarz: Przepiękny czarno-biały kadr z obłokiem płynącym za otwartym oknem jest według mnie najciekawszym zdjęciem 32. edycji Mobilnego Tygodnia. Fotografia przyciąga uwagę swoją nienaganną kompozycją i doskonałym zestawieniem tytułu z obrazem. Brawo!
Komentarz: To zdjęcie z powodzeniem mogłoby trafić na okładkę książki. Piękna nimfa, skrywająca swe oblicze w leśnym jeziorze, niczym Goplana, zakochana bez pamięci w mężczyźnie, który nie był jej pisany. Świetna opowieść zamknięta w kwadratowym kadrze o podwójnej ekspozycji.
Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 32 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0
5. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Fotografia Dnia (kurator: Wojtek Papaj)
Komentarz: Są fotografie, które mówią (i to głośno) za siebie. Małopolski pejzaż, którego Paweł Głowacki jest mistrzem, staje się tym razem tłem dla podwójnego portretu dziecięcego. I tu właśnie kończą się słowa, więc – na koniec – tylko trzy: Brandt, Koudelka, Raota.
Komentarz: Zdjęcie Daniela Wencla w swym minimalizmie zmierza wręcz ku abstrakcji: niemal równy podział góra – dół, na górze, w mocnym punkcie kadru, gmach odcinający się na tle nieba; na dole linie prowadzące wzrok do tegoż budynku. Jednak coś w tej kompozycji zatrzymuje ją (i naszą wyobraźnię) na cienkiej linii dzielącej abstrakcję od surrealizmu.
Grupa Mobilni