Julia MISTEWICZ: Paryż. Dziesięć Pomysłów. Marzec 2019

Paryż. Dziesięć Pomysłów.
Marzec 2019

Photo of Julia MISTEWICZ-DELANNE

Julia MISTEWICZ-DELANNE

Dziennikarka "Wszystko co Najważniejsze" mieszkająca w Paryżu. Skończyła studia z cywilizacji Europy Środk0wo-Wschodniej na paryskim INALCO.

Ryc. Fabien CLAIREFOND

zobacz inne teksty Autorki

OD REDAKCJI: Każdy miesiąc zaczynamy od rekomendacji tego, co w najbliższym czasie wypadałoby zobaczyć, wysłuchać, przeżyć w intelektualnej i kulturowej stolicy kontynentu. Wybór tego, co najważniejsze!

1. 7. edycja międzynarodowego festiwalu filmu odrestaurowanego Toute la mémoire du monde w Cinémathèque française

.W Cinémathèque française od 13 do 17 marca już po raz kolejny będzie można obejrzeć odrestaurowaną klasykę kina z całego świata. W programie filmy m.in. Andy’ego Warhola, Johna Forda czy Maurice’a Mariauda, ale także kino nieme z muzyką na żywo, program filmów dla dzieci, oraz dyskusje i spotkania z twórcami. Gościem honorowym tegorocznej edycji festiwalu będzie Jerzy Skolimowski, którego filmy będzie można oglądać w Cinémathèque française aż do 8 kwietnia. 

Festival Toute la memoire du monde 13–17 marca 2019. Cinémathèque française, 51 rue de Bercy (12. dzielnica), metro Bercy

2. Nabiści w Musée du Luxembourg

.Od 13 marca będzie można w Musée du Luxembourg obejrzeć pierwszą we Francji wystawę poświęconą sztuce dekoracyjnej i ornamentom tworzonym przez nabistów „Les Nabis et le décor”. Głównym motywem ekspozycji jest ukazanie tego, jak nabiści przez swoje dzieła starali się pokazać, że da się połączyć sztuki piękne ze sztuką użytkową. Przedstawiciele nurtu, tacy jak Bonnard, Vuillard, Maurice Denis, Sérusier i Ranson, uznawani są za pionierów sztuki dekoracyjnej. Dzieła prezentowane na wystawie wyróżniają się ekspresją, uproszczoną formą i inspiracją sztuką japońską. Wystawa będzie trwała do 30 czerwca 2019 r.

Les Nabis et le décor, 13 marca – 30 czerwca 2019. Musée du Luxembourg, 19 rue de Vaugirard (6. dzielnica), metro Saint-Sulpice. Otwarte codziennie w godzinach 10.30–19.00

3. Salon du livre

.Paryskie targi książki to 1200 wydawców, 50 reprezentowanych krajów (oraz stoiska poszczególnych regionów Francji), 800 konferencji i wydarzeń towarzyszących, 3900 zaproszonych autorów (m.in. Nicolas Mathieu, laureat nagrody Goncourtów w 2018 r.). 

W tym roku w związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego program targów nie jest poświęcony dorobkowi literackiemu jednego kraju, ale całej Europy. Dyskusje i debaty na temat literatury europejskiej pozwolą poznać dziedzictwo literackie różnych części kontynentu, a prezentacja książek autorów z całej Europy ma na celu ukazanie dynamizmu i różnorodności europejskiej twórczości literackiej.

Gościem honorowym 39. edycji Targów Książki jest Bratysława, znana jako miejsce narodzin czy początków kariery wielu późniejszych artystów światowej sławy. 100. rocznica proklamowania Bratysławy jako stolicy Słowacji jest świetną okazją do odkrycia literatury słowackiej, prezentowanej głównie w języku francuskim, oraz do, jak mają nadzieję organizatorzy, owocnej wymiany doświadczeń między autorami francuskimi a tymi z Europy Środkowej.

Salon du livre de Paris, 15–18 marca 2019 Paris Expo Porte de Versailles (15. dzielnica), metro Porte de Versailles 

4. Le modèle noir. De Géricault à Matisse

.Od 26 marca do 21 lipca 2019 Musée d’Orsay prezentuje wystawę łączącą w sobie historię sztuki i historię idei, zajmującą się zarówno problematyką estetyki, jak i polityki i społeczeństwa. Wystawa „Le modèle noir” to prezentacja wybranych dzieł m.in. Géricaulta, Maneta, Cézanne’a czy Matisse’a oraz fotografii Nadara i Carjata. Ekspozycja skupia się na ujęciu czarnoskórego modela w sztuce od 1794 roku do czasów współczesnych z wyodrębnieniem trzech okresów: zniesienia niewolnictwa we Francji (1794–1848), początku XX-wiecznej awangardy i twórczości artystów powojennych. Poruszony jest również aspekt relacji między artystą a modelem. 

Le modèle noir. De Géricault à Matisse, 26 marca – 21 lipca 2019 Musée d’Orsay, Rue de la Légion d’Honneur 1 (7. dzielnica), RER C stacja: Musée d’Orsay. Muzeum otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 9.30–18.00 (w czwartki do 21.45)

5. Le Printemps des Poètes

.Le Printemps des Poètes to doroczny festiwal poezji odbywający się w całej Francji i w Quebecu, zainicjowany przez Emmanuela Hooga i Jacka Langa na wzór bardziej znanego we Francji Święta Muzyki. Jubileuszowa, 20. edycja pod hasłem „La Beauté” to spotkania z autorami, wspólne czytanie poezji, dyskusje, spektakle, koncerty poezji śpiewanej i wystawy w różnych miejscach Paryża. Cały program wydarzenia dostępny jest na stronie: [LINK].

Le Printemps des Poètes, 9–25 marca 2019

6. Festival Vents d’hiver

.W ramach kolejnej edycji poświęconego instrumentom dętym festiwalu Vents d’hiver w Pałacu Inwalidów będzie można posłuchać ośmiu koncertów. W tym roku wyjątkowo podczas jednego z koncertów (28 marca) instrumentom będzie towarzyszył sopran. 4, 11 i 18 marca wybitni artyści francuscy i koreańscy wykonają trzy koncerty pod patronatem ambasady Korei. Wystąpią także reprezentanci orkiestry Gwardii Narodowej. Cały program festiwalu: [LINK].

Vents d’hiver, 4–28 marca 2019. Hôtel National des Invalides, 129 rue de Grenelle, metro Varenne

7. Dionizje w Paryżu

.Od 21 do 30 marca w różnych miejscach miasta będzie się odbywał festiwal teatru antycznego, organizowany przez teatr Démodocos we współpracy z Sorboną. Festiwal łączy w sobie teatr, taniec, poezję i muzykę i jest w całości poświęcony sztukom antycznym. W tym roku będzie można posłuchać całodniowego czytania Homera na Sorbonie, uczestniczyć w finale konkursu retorycznego, wziąć udział w dialogu filozoficznym czy obejrzeć tragedie Ajschylosa.

Festival Dionysies, 21–30 marca 2019

8. Varsovie imaginaire

.Do 16 marca można oglądać w Bibliotece Polskiej wystawę akwareli Brunona Kopera „Varsovie imaginaire”. Artysta, urodzony w Bretanii, syn Francuzki i Polaka, jest cenionym plakacistą i malarzem, związanym z decentrystami, mieszkającym w Paryżu, jednak często odwiedzającym Polskę i znajdującym w niej inspirację, co odzwierciedla cykl akwareli „Varsovie surréaliste” prezentowanych w Bibliotece Polskiej. Surrealistyczne obrazy Warszawy są owocem fascynacji tym nurtem, spotkań z Andrém Bretonem i Salvadorem Dalim, ale przede wszystkim miłości do piękna. 

„Varsovie imaginaire” Bruno Koper, do 16 marca.  Biblioteka Polska, Quai d’Orléans 6 (4. dzielnica, Wyspa Świętego Ludwika), metro Pont Marie. Środa – sobota 14.15–18.00

 

9. Publiczne czytanie manuskryptów z Biblioteki Narodowej

.W tym roku Biblioteka Narodowa Francji rozpoczęła cykl pięciu spotkań, podczas których przez aktorów z Comédie-Française odczytywane będą na głos manuskrypty przechowywane w archiwach Biblioteki. 11 marca w Sali Manuskryptów biblioteki Richelieu Nâzim Boudjenah, który poza występami w teatrze narodowym Francji ma na koncie także spektakle m.in. na festiwalu w Avignon czy w Théâtre de la Bastille, odczyta manuskrypt książki „Idiotie” Pierre’a Guyotata, za którą w ubiegłym roku autor otrzymał nagrodę literacką Médicis.

Lectures de manuscrits de la BnF. 11 marca 2019, godz. 20.00. Richelieu-Salle des manuscrits, rue de Richelieu 58 (2. dzielnica), metro Bourse

10. Fernand Khnopff w Petit Palais

.Do 17 marca w Petit Palais są wystawione dzieła Fernanda Khnopffa. Wystawa „Fernand Khnopff. Le maître de l’énigme” ukazuje dorobek belgijskiego symbolisty. Jego dzieła cechuje różnorodność podjętych tematów, połączenie realistycznego przedstawienia z oddaniem tajemniczych stanów umysłu, nastrój izolacji i wyciszenia. W Petit Palais zostały także zrekonstruowane wiejski dom artysty znajdujący się nieopodal Brukseli oraz pracownia malarska, co pozwala lepiej zrozumieć sztukę artysty, którego twórczość była bardzo osobista mimo pewnych cech pokrewnych z kierunkami malarstwa epoki.

Fernand Khnopff. Le maître de l’énigme, do 17 marca. Petit Palais, Avenue Winston Churchill (8. dzielnica), metro Champs-Élysées – Clemenceau. Otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–18.00

Julia Mistewicz

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 1 marca 2019