
Prof. Mark JUERGENSMEYER
Czy wojna w Afganistanie była w ogóle potrzebna?
Reżim Busha był zdeterminowany, by obalić reżim talibów niezależnie od tego, czy ci wypędzili bin Ladena z kraju, czy też wydali go w ręce państwa trzeciego, aby został osądzony. Uważał talibów nie tylko za wspólników Osamy bin Ladena, ale także za rodzaj ruchu terrorystycznego.

Prof. Mark JUERGENSMEYER
Wojna kosmiczna - boska ingerencja w ludzką historię
W wyniku fuzji wojny i religii powstaje w ludzkiej wyobraźni potężny twór, który nazwałem „wojną kosmiczną”. Zmienia ona naturę konfliktów na świecie, ponieważ takiej wojny nie można przegrać.

Jean-Pierre FILIU
Róża arabskich wiatrów, czyli klątwa niedokończonych rewolucji
Mamy do czynienia ze ścisłym związkiem Arabskiej Wiosny z eskalacją przemocy w regionie Bliskiego Wschodu. Największym problemem nie są same rewolucje, ale fakt, że są one „niedokończone”. Stan niedokończenia był idealnym katalizatorem dla rozwoju organizacji terrorystycznych. W takim właśnie chaosie powstało Państwo Islamskie.

Tomasz KOWAL
Teoria i praktyka dżihadu. Krótki przewodnik po świecie terroru
Czynnikiem odróżniającym Daesh od grup terrorystycznych i ruchów rebelianckich oraz nadającym mu charakter państwowości jest administrowanie własnym terytorium. Ponadto, w ujęciu zgodnym z teorią państwa, będą nimi również wspólnota kulturowa (ludność sunnicka kontrolowanego terytorium) oraz funkcjonowanie aparatu przymusu.

Aleksandra SOWA
"Zawieszenie broni między władzami a Grupą Anonymous. Wspólna walka z Państwem Islamskim"
Dawni wrogowie dziś pracują ramię w ramię: Anonymous zgłasza podejrzane witryny i konta twitterowe władzom, a te zajmują się dalszym blokowaniem. Związek z rozsądku — ale na pewno nie małżeński — z krótką datą ważności. Najprawdopodobniej krótkotrwałe zawieszenie broni, które widocznie w obecnej sytuacji jest politykom i służbom specjalnym bardzo na rękę.

Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ
"Zachód przegrywa z radykalnym islamem walkę o rząd dusz. I nawet sobie tego nie uświadamia"
Dlaczego młodzi ludzie, urodzeni i wychowani na Zachodzie, nie tylko przechodzą na islam, ale i wyjeżdżają do Syrii, walczyć w wojnie, którą uznają za swoją? Co ich tam pociąga? Dlaczego odrzucają kulturę, w której wyrośli?

Christian C. SAHNER
Coraz mniej chrześcijan na Bliskim Wschodzie
Na początku XX wieku chrześcijanie stanowili około 20 proc. mieszkańców świata arabskiego. W pewnych regionach – np. na południu Egiptu, w górach Libanu czy na południowym wschodzie Anatolii – byli absolutną większością. Dziś zaledwie 5 proc. mieszkańców krajów arabskich to chrześcijanie, a wielu z tych, którzy zostali, uciekają z powodu prześladowań i wojny.

Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ
"Polacy wśród terrorystów Państwa Islamskiego"
Po 2001 r. zostaliśmy członkiem koalicji antyterrorystycznej i wzięliśmy udział w rozpoczętej przez George’a Busha globalnej wojnie z terroryzmem. W oczach islamistów staliśmy się jednym z celów zamachu terrorystycznego. Uznano jednak, iż jesteśmy celem „drugiego wyboru”.