1 stycznia najstarszym świętem maryjnym
Kościół katolicki 1 stycznia obchodzi uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi – najstarsze święto maryjne. Dogmat, uznający Maryję za Matkę Boga, został po raz pierwszy ogłoszony na soborze w Efezie w 431 r. Jest to pierwszy z dogmatów maryjnych.
Dogmat Bożej Rodzicielki Maryi
.W uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi Kościół katolicki ukazuje wiernym Matkę Jezusa, jako najdoskonalsze stworzenie, a zarazem, jako pierwszą z tych, którzy skorzystali z darów Chrystusa.
Dogmat o tym, że Matka Chrystusa jest Matką Boga jest pierwszym z dogmatów maryjnych, wynikającym wprost z wcześniej przyjętych dogmatów o tym, że Jezus Chrystus jest równocześnie Bogiem i człowiekiem. Został zatwierdzono w 431 r. w czasie III Soboru Powszechnego w Efezie. Biskupi jednogłośnie wówczas orzekli, że „nie tylko można, ale należy Maryję nazywać Matką Bożą, Bogurodzicą” (greckie Theotokos).
Podczas soboru potępiono nestorian, według których Maryi przysługuje tylko tytuł Matki Chrystusa (Christotokos), tłumacząc, że Bóg nie może brać swojego początku ze stworzenia – kobiety, która mogła urodzić co najwyżej człowieka, inkarnację boskości, ale nie samego Boga.
Dogmat o Bożym Macierzyństwie Najświętszej Maryi Panny został potwierdzony na kolejnych soborach w Chalcedonie w 451 r. i w Konstantynopolu w latach 553 i 680, oraz w konstytucji papieża Pawła IV przeciwko arianom w 1555 r. Następnie potwierdzono go w wyznaniu wiary Benedykta XIV z 1743 r. oraz w encyklice Piusa XI „Lux veritatis” w 1931 roku.
„Jeśli bowiem Syn Najświętszej Maryi Panny jest Bogiem, to tej, co go porodziła, chyba przysługuje miano Matki Bożej. Jeśli jednak w Jezusie Chrystusie jest osoba i to Boża, musi niewątpliwie Maryja przez wszystkich zwaną być nie tylko rodzicielką człowieka Chrystusa, lecz Bogarodzicą, czyli Theotocos” – napisał papież Pius XI w encyklice „Lux veritatis”.
Cytuje on św. Tomasz z Akwinu, który napisał, że „Najświętsza Dziewica z tego powodu, że jest Matką Bożą, posiada pewną godność nieskończoną, pochodzącą z nieskończonego dobra, jakim jest Bóg”.
„Najświętsza Dziewica jest Matką Bożą; przeto góruje ponad wszystkimi aniołami, także ponad serafiny i cherubiny. Jest Matką Bożą; posiada zatem takiej miary czystość i świętość, że po Bogu większej świętości wyobrazić sobie nie można, jest Matką Bożą; jakiekolwiek więc któryś z świętych otrzymał przywileje (w zakresie łaski uświęcającej), ona ich przed wszystkimi dostępuje” – wyjaśnił papież cytując jezuitę o. Corneliusa a Lapide.
Pius XI w 1931 r., na pamiątkę 1500. rocznicy soboru w Efezie wprowadził do liturgii Kościoła święto Świętej Bożej Rodzicielki Maryi, wyznaczając datę 11 października. W wyniku reformy liturgicznej w 1969 r. święto podniesiono do rangi uroczystości nakazanych i przeniesiono na 1 stycznia. W związku z tym, wierni zobowiązani są do uczestniczenia tego dnia we mszy św.
Dlaczego święto Bożej Rodzicielki Maryi obchodzimy 1 stycznia?
.Data obchodzenia uroczystości celebrującej boskie rodzicielstwo Maryi nie ma związku z nowym rokiem kalendarzowym, ale z datą narodzin Chrystusa. Zgodnie z prawem żydowskim ósmego dnia od narodzin dziecka płci męskiej należało je obrzezać i jednocześnie nadać mu imię. W Ewangeliach czytamy, że Maryja z Józefem wypełnili ten wymóg przynosząc Jezusa do świątyni czyli jednocześnie przedstawiając Jego narodziny publicznie. Właśnie dlatego Kościół uznał, że jest to najlepszy dzień na wspomnienie Bożej Rodzicielki Maryi.
Najważniejszym kościołem poświęconym Maryi jest bazylika Matki Bożej Większej (wł. basilica Papale di Santa Maria Maggiore) w Rzymie. W kościele umieszczono ikonę nazwaną obrazem Matki Boskiej Śnieżnej, stąd jeden z tytułów bazyliki – „Santa Maria della Neve” (Matki Boskiej Śnieżnej) lub „Salus Populi Romani” (Ratunek Ludu Rzymskiego). Przydomek „śnieżnej” wiąże się z tradycją ustną według której to Maryja sama wskazała Rzymianom najlepsze miejsce na usytuowanie poświęconej jej bazyliki: miała cudownie sprawić, że tylko tu pojawił się wówczas w ciepłym Rzymie śnieg.
Ołtarz główny świątyni osłania baldachim, a pod nim znajdują się relikwie żłobka Jezusa (Sacra Culla), stąd nazwa „Santa Maria ad Presepe”. Bazylika znana jest też jako liberiańska, od imienia papieża Liberiusza, za którego czasów rozpoczęto jej wznoszenie. Mozaiki pokrywające ściany nawy głównej i łuk tęczowy bazyliki przedstawiają sceny ze Starego i Nowego Testamentu z Maryją ukazaną jako cesarzowa.
Kult Matki Bożej ukazuje istotę chrześcijaństwa
.Chrześcijanie dostrzegali wyjątkowość Matki Jezusa Chrystusa właściwie od początku. Nie tylko była tą, o którą – na prośbę samego Mistrza – troszczyli się do końca Jej ziemskiego życia, ale też zawsze była dla nich uosobieniem tajemnicy, którą skrywał. Pisze o tym na łamach „Wszystko co Najważniejsze” ks. Wojciech SADŁOŃ SAC. „Maryjna duchowość wyraża przenikanie tego, co boskie, z tym, co ludzkie. Maryjność w chrześcijaństwie jest przekroczeniem racjonalnych form i pojęć intelektualnych. Duchowość maryjna w swoich założeniach dociera do samej istoty człowieka, jego doświadczenia egzystencjalnego. Z jednej strony jest duchowością codzienności, a z drugiej zawiera w sobie najbardziej wzniosłe i abstrakcyjne treści chrześcijaństwa. Jest więc par excellence mistyką” – przekonuje autor. Całość jego rozważań na stronie https://wszystkoconajwazniejsze.pl/ks-wojciech-sadlon-chrzescijanski-personalizm/
PAP/WszystkocoNajważniejsze/ad